Bukefalos 28 år!

Jag är lite nyfiken på hur träningen läggs upp för er som tar lektioner. Lär ni er enbart tricks eller lär ni er någon specifik koreografi eller så? Får ni sätta ihop det ni lärt er i en improvisation?

Jag tycker det skulle vara väldigt roligt att ta en lektion, samtidigt har jag blivit van att kunna lägga upp allt själv, göra mina egna kombinationer osv så tanken på att följa en viss koreografi tex är inte särskilt lockande, eller om det skulle läggas för mycket tid på floorwork och liknande istället för pole tricks. Men jag är säker på att jag skulle jobba hårdare och få ut mer av en lektion, jag blir lätt lite för bekväm av mig när jag leker runt för mig själv.

Där jag går, så lär vi oss nya tricks varje gång, men ju mer avancerat det blir, blir det ju mer påbyggnader på det man redan kan, men i olika kombos och med lite specialare för att man ska få ett vidare spektra på vad man kan göra med det. Oftast avslutar vi passen med en koreografi, vilket inte kändes så kul i början, men sen inser man att det krävs en del att få ihop en hel koreografi också så, man lär sig trixen bättre tycker jag när man måste göra sakerna efter varandra.

Jag har ingen stång hemma ännu, men vi har möjlighet att vara i själva studion och träna själva vissa tider, så har inte direkt känt något behov ännu.
 
Nu har jag ju bara hunnit med en nybörjarkurs, men där var det separata tricks och fokus på teknik. Nya tricks nästan varje gång, men ändå tid att repetera sånt man kände att man behövde träna mer på.
Sista gången hade vi lite snack om koreografier och uppmuntrades att hitta på egna kombinationer.
Man fick helt enkelt lite byggstenar som man själv får sätta ihop nu när kursen är slut.

Jag vill fortfarande köpa en stång. Jäkla leveranstid att ställa till det! Hade jag kunnat få hem en i juni så hade jag ju haft hela sommaren på mig att träna. Nu vet jag ju inte alls hur jag bor i höst, kan lika gärna bli inneboende i nåt litet rum = inte plats för en stång :( Så det är bara att vackert vänta på intagningsbeskedet till högskolan och sen ev börja leta bostad
Låter bra, det är ett sådant upplägg jag skulle föredra tror jag, med fokus på tricks och teknik och frihet att göra något eget av det man lär sig.

Lider med dig! OT men vad är det du har sökt?
 
Där jag går, så lär vi oss nya tricks varje gång, men ju mer avancerat det blir, blir det ju mer påbyggnader på det man redan kan, men i olika kombos och med lite specialare för att man ska få ett vidare spektra på vad man kan göra med det. Oftast avslutar vi passen med en koreografi, vilket inte kändes så kul i början, men sen inser man att det krävs en del att få ihop en hel koreografi också så, man lär sig trixen bättre tycker jag när man måste göra sakerna efter varandra.

Jag har ingen stång hemma ännu, men vi har möjlighet att vara i själva studion och träna själva vissa tider, så har inte direkt känt något behov ännu.
Håller med om att man lär sig mer av att sätta ihop allt i en koreografi, man får ett annat flyt i rörelserna än om man bara gör enskilda tricks.

När jag får tillfälle att ta lektioner hoppas jag att det finns möjlighet att gå och träna själv som du beskriver, det vill jag ha hellre än lektioner nästan.
 
Jag tror mitt drömscenario är en lektion med fokus på tricks och kombinationer, men med kanske 5-10 minuter i slutet att göra en freestyle av det man lärt sig. Och tider där man kan gå och träna själv.

Mitt absoluta drömscenario vore förstås att ha en egen stång men det lär inte hända än på ett tag.
 
Blir väldigt sugen på att prova när jag läser! Känns som att det skulle kunna vara ett mkt bra komplement till ridningen, med tanke på bålstyrka och hållning. Roligt också, tänk om man blir duktig och kan fixa såna trix!

Googlade och på första plats kom en studio i Göteborg som verkade väldigt bra! Finns det något som man borde tänka på när man är där på "studiebesök"? Vad ska finnas?

Får nog ringa imorrn och boka in mig!
 
Blir väldigt sugen på att prova när jag läser! Känns som att det skulle kunna vara ett mkt bra komplement till ridningen, med tanke på bålstyrka och hållning. Roligt också, tänk om man blir duktig och kan fixa såna trix!

Googlade och på första plats kom en studio i Göteborg som verkade väldigt bra! Finns det något som man borde tänka på när man är där på "studiebesök"? Vad ska finnas?

Får nog ringa imorrn och boka in mig!
Det är superbra för bålstyrka och hållning!

Jag har inte tagit någon lektion men det jag tänker spontant är: Materialet ska vara bra förstås men det borde inte vara något problem, uppvärmningen ska vara ordentlig så att man inte får skador, tillräckligt långt pass (åtminstone 45 minuter känner jag) så man hinner något, instruktören ska kunna instruera och förklara bra samt anpassa efter varje elevs förmåga (inte bara visa och så är det upp till var och en att apa efter, eller gå för fort fram med för hög svårighetsgrad).

Man kan kolla upp saker som ställets rykte, instruktörers erfarenhet, vilken kompetens verkar de ha (gärna bred med bakgrund i andra tränings/dansformer också).

Problemet med att försöka se allt som kan gå fel som nybörjare är ju att man inte vet vad som är rätt. (Det är lite som när jag försökte få reda på hur man hittar en säker och bra studio som erbjuder olika typer av luftakrobatik, bland saker att kolla förutom instruktörers erfarenhet, ställets rykte osv, var "det ska vara rätt riggat" - hur vet en nybörjare vad som är rätt riggat?) Bara en sådan sak som en enkel front hook kan göras med fel form, så även om man tänker "äsch det är en nybörjarkurs vad kan gå fel" så kan brister i den grundläggande undervisningen visa sig farliga senare när man tillåtits lägga sig till med ovanor. En typisk grej att hålla koll på är sin handled tex. Den ska inte vara för böjd, rätt grepp är a och o. Har instruktören koll på den typen av detaljer? Kan vara värt att notera hur mycket fokus som läggs vid rätt form, vid grunderna.

Det är mina spontana reflektioner men jag har som sagt aldrig tagit lektioner så jag kanske missar något uppenbart. Jo! Det ska vara ens typ av pole. Det finns oerhört många olika inriktningar, så man ska väl välja en studio efter sin personliga smak också för att verkligen ha kul och få ut något av det.

Prova! Det är jätteroligt. :D
 
Låter bra, det är ett sådant upplägg jag skulle föredra tror jag, med fokus på tricks och teknik och frihet att göra något eget av det man lär sig.

Lider med dig! OT men vad är det du har sökt?
Dessutom finns det tillfällen där man kan komma ner och träna utöver själva klasstiden. Då tar man valfri stång som är ledig och kör på med vad man vill, men har alltid en instruktör på plats som kan hjälpa till om man vill. Har dock inte utnyttjat det själv, eftersom dom tillfällena alltid låg precis efter vår klass - dvs när man är rätt trött i musklerna :(
 
Dessutom finns det tillfällen där man kan komma ner och träna utöver själva klasstiden. Då tar man valfri stång som är ledig och kör på med vad man vill, men har alltid en instruktör på plats som kan hjälpa till om man vill. Har dock inte utnyttjat det själv, eftersom dom tillfällena alltid låg precis efter vår klass - dvs när man är rätt trött i musklerna :(
Vilken otur du hade! Det är sådant man slipper bekymra sig om med egen pole.

Och så glömde jag att svara på din fråga :p
Sjukgymnast är det jag sökt till :)
Vad kul, jag håller tummar och tår för att du kommer in! :)
 
Vilken otur du hade! Det är sådant man slipper bekymra sig om med egen pole.


Vad kul, jag håller tummar och tår för att du kommer in! :)
Jo men precis, jag vill ha en egen för att kunna träna när jag vill, och om det inte känns bra efter en stund är det bara att lägga ner för dagen utan problem. Dvs inte som när man tar sig iväg till studion, betalar för ett klippkort och känner att man "måste" göra det värt priset. Dessutom blir det enklare att kolla videos på nya tricks och lära sig mer på egen hand.
 
Jo men precis, jag vill ha en egen för att kunna träna när jag vill, och om det inte känns bra efter en stund är det bara att lägga ner för dagen utan problem. Dvs inte som när man tar sig iväg till studion, betalar för ett klippkort och känner att man "måste" göra det värt priset. Dessutom blir det enklare att kolla videos på nya tricks och lära sig mer på egen hand.
Ja det finns många fördelar! Jag är ganska avis på dina planer. :angel:

kl

Själv har jag en släng av förkylning nu så ingen träning för mig, inte ens yoga eller stretching förrän jag blir frisk. Tråkigt. Jag kan nästan känna i min vardag hur mycket jag förlorat det senaste halvåret (har varit mer stillasittande än tidigare) i muskler och kondition och det är väldigt frustrerande när jag inte får försöka jobba tillbaka det.
 
Ja det finns många fördelar! Jag är ganska avis på dina planer. :angel:

kl

Själv har jag en släng av förkylning nu så ingen träning för mig, inte ens yoga eller stretching förrän jag blir frisk. Tråkigt. Jag kan nästan känna i min vardag hur mycket jag förlorat det senaste halvåret (har varit mer stillasittande än tidigare) i muskler och kondition och det är väldigt frustrerande när jag inte får försöka jobba tillbaka det.
Äsch, en dag har vi var sin stång :D

Känner precis samma sak! Min vardag kantas av bihåleinflammation eller knäproblem för jämnan känns det som. Så träningen har jag fått dra ner på rejält sedan november :(
 
Äsch, en dag har vi var sin stång :D

Känner precis samma sak! Min vardag kantas av bihåleinflammation eller knäproblem för jämnan känns det som. Så träningen har jag fått dra ner på rejält sedan november :(
En dag! :D

Det är inget vidare eller hur! Men man måste vara rädd om sig och hålla tillbaka när kroppen säger ifrån osv osv. :meh:Åtminstone följer vi de reglerna nu, hade kanske varit värre annars, så med lite flyt är vi båda i bättre skick snart om vi håller hästarna lite. Och knäproblem är verkligen inte roligt, men fördelen med pole är att det är mycket fokus på överkropp och lite belastning på knän, generellt, så du har valt rätt aktivitet i alla fall!
 
En dag! :D

Det är inget vidare eller hur! Men man måste vara rädd om sig och hålla tillbaka när kroppen säger ifrån osv osv. :meh:Åtminstone följer vi de reglerna nu, hade kanske varit värre annars, så med lite flyt är vi båda i bättre skick snart om vi håller hästarna lite. Och knäproblem är verkligen inte roligt, men fördelen med pole är att det är mycket fokus på överkropp och lite belastning på knän, generellt, så du har valt rätt aktivitet i alla fall!
Ja jag anmälde mig ju till nybörjarkursen när mina knän var som värst, och tänkte att det får bära eller brista. Och det har funkat kalasbra! Det är också en av anledningarna till att jag fastnat, eftersom det funkar så bra med mina problem. Jag behöver liksom inte sluta träna för att knäna gör ont :D

Har du nåt tips på bra instruktionsvideor? Tänker både sånna man köper och på youtube? Kan ju passa på att kolla sånt när jag har tråkigt, tills jag är frisk nog att träna mer igen.
 
Ja jag anmälde mig ju till nybörjarkursen när mina knän var som värst, och tänkte att det får bära eller brista. Och det har funkat kalasbra! Det är också en av anledningarna till att jag fastnat, eftersom det funkar så bra med mina problem. Jag behöver liksom inte sluta träna för att knäna gör ont :D

Har du nåt tips på bra instruktionsvideor? Tänker både sånna man köper och på youtube? Kan ju passa på att kolla sånt när jag har tråkigt, tills jag är frisk nog att träna mer igen.
Ja det är ju perfekt! :D

De jag tänker på när jag tänker tutorials på youtube är Julia Wahl (http://www.youtube.com/playlist?list=PL6362B7A2BEBEA710) och MissDirdybirdy (http://www.youtube.com/user/MissDirdyBirdy?feature=g-user-c). Det finns ju en uppsjö men de brukar i alla fall nämna att man måste ta saker i steg, skaderisk vid vissa moves osv, och inte bara "hej, såhär gör man, hejdå", åtminstone på de som jag sett.

Kan inte uttala mig om köpta instruktionsvideor då jag inte använt några sådana. Det finns ju också poleandaerial som erbjuder instruktionsvideos från polestjärnor online. Men som sagt inte använt det.
 
Ja det är ju perfekt! :D

De jag tänker på när jag tänker tutorials på youtube är Julia Wahl (http://www.youtube.com/playlist?list=PL6362B7A2BEBEA710) och MissDirdybirdy (http://www.youtube.com/user/MissDirdyBirdy?feature=g-user-c). Det finns ju en uppsjö men de brukar i alla fall nämna att man måste ta saker i steg, skaderisk vid vissa moves osv, och inte bara "hej, såhär gör man, hejdå", åtminstone på de som jag sett.

Kan inte uttala mig om köpta instruktionsvideor då jag inte använt några sådana. Det finns ju också poleandaerial som erbjuder instruktionsvideos från polestjärnor online. Men som sagt inte använt det.
Då ska jag ta mig en titt!
Det är just det där "såhär gör jag ett trick, så nu kan du härma mig, klaaaart!" som jag inte vill ha. För som du säger finns det ju en skaderisk och den vill jag ju gärna minimera genom att kunna bryta ner tricket i steg eller olika nivåer (från såhär-är-lämpligt-att-börja till såhär-kan-du-utveckla-tricket-till-svårare-nivå)
 
Hur går det för er alla? Eller har ni tagit sommarlov?

Själv går jag denna vecka på ett bootcamp inom pole och känner mig väl mer död än levande och har blåmärken överallt. Fick testa spinny igår - väldigt kul, men tungt och svårt.
 
Poledance på svt1 nu.
Några minuter bara, i ett program där en man vill lära sig dansa.
 
Senast ändrad:
Hur går det för er alla? Eller har ni tagit sommarlov?

Själv går jag denna vecka på ett bootcamp inom pole och känner mig väl mer död än levande och har blåmärken överallt. Fick testa spinny igår - väldigt kul, men tungt och svårt.
Har haft lite sommarlov faktiskt.

Åh vad roligt med bootcamp! Vad tycker du bäst om då, spinny eller stillastående? Det finns förstås fördelar och nackdelar med båda, men ibland har folk verkligen en favorit. Jag har ingen favorit själv direkt, kan jag säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp