Bukefalos 28 år!

Har haft lite sommarlov faktiskt.

Åh vad roligt med bootcamp! Vad tycker du bäst om då, spinny eller stillastående? Det finns förstås fördelar och nackdelar med båda, men ibland har folk verkligen en favorit. Jag har ingen favorit själv direkt, kan jag säga.
Jag vet faktiskt inte. Spinny var väldigt roligt, och är väldigt fint/vackert när man får till det. Har kört så lite spinny och känner mig säkrare och starkare på statiskt, så därför blir det roligare - för att jag kan göra mer. Är väldigt sugen på egen stång nu eftersom det kommer vara lite tomt på träning till september nu :(

Och programmet var svett och etikett, ett kort, men ganska bra inslag tyckte jag som visade en lite mer rättvis av poledance än vad många föreställer sig att det är.
 
Jag vet faktiskt inte. Spinny var väldigt roligt, och är väldigt fint/vackert när man får till det. Har kört så lite spinny och känner mig säkrare och starkare på statiskt, så därför blir det roligare - för att jag kan göra mer. Är väldigt sugen på egen stång nu eftersom det kommer vara lite tomt på träning till september nu :(

Och programmet var svett och etikett, ett kort, men ganska bra inslag tyckte jag som visade en lite mer rättvis av poledance än vad många föreställer sig att det är.
Ja precis, det är ju väldigt effektfullt med spinny. Man kan göra fler poser tex, sådant som kanske ser lite smått meningslöst ut stillastående men som blir väldigt vackert med fart osv.

Ska nog ta och se det senare ikväll, blir antagligen att se hela programmet. Har kollat någon gång tidigare och tyckt det varit kul.
 
Blev idag påmind om att årets World Pole Sports Championships har startat. Blir spännande att se vem som tar hem det, även om jag kommer göra det i efterhand pga varken på plats eller med livestream. Tydligen har vi några svenskar med också.

De kändisar (mja, i pole världen då) jag ser bland de tävlande (http://www.polesports.org/world-championships/athletes-competing-wpsc14/) är Alex Shchukin för Ukraina, Oona Kivelä för Finland, Heidi Coker för USA, Bendy Kate för Storbritannien men förstås under namnet Kate Czepulkowski. Insåg efter att ha bildgooglat USAs Polina Volchek (namnet kändes bekant) att det är Pink Puma. Artistnamn kan vara så förvirrande.

Gissar att åtminstone någon av dem kniper en medalj. Men man vet aldrig, sporten växer snabbt och med takten på den här utvecklingen kanske tidigare titlar inte säger så mycket.

Jag känner igen ett av Tysklands namn också, Julia Wahl, det måste ju vara samma Julia Wahl som jag nämnde apropå youtube-tutorials tidigare med @cili men Wahl har nog inte samma samling av titlar som tidigare nämnda så kanske inte favorit på samma sätt.
 
Gissar att åtminstone någon av dem kniper en medalj. Men man vet aldrig, sporten växer snabbt och med takten på den här utvecklingen kanske tidigare titlar inte säger så mycket.
Med titlar menar jag alltså titlar i allmänhet, tex Pole Art och annat, inte specifikt WPSC-titlar.
 
Har fortfarande inte sett något av WPSC men av vad jag hört från de som gjort det så var det för många obligatoriska moment = det blir långtråkigt att se samma sak om och om igen.

Det har varit en del diskussioner om det inom pole på sistone, om att tävlingar börjar ha alltför många regler, för många obligatoriska tricks, för lite frihet, för lite plats för kreativitet. Samtidigt tänker jag att om man nu väljer att se pole som en sport, vilket exempelvis den här tävlingen uppenbarligen gör (man behöver bara ta en titt på namnet), så spelar saker som kreativitet, eller ens underhållning, lite mindre roll. Även enformigheten bör väl kanske ha en gräns, vet inte hur illa det är ställt i just det här fallet eftersom jag inte sett, men det behöver inte nödvändigtvis alltid vara dåligt med obligatoriska moment. Så länge det finns olika typer av tävlingar att välja mellan, några striktare och några friare, det vore ju väldigt tråkigt om alla var likadana.

Jag föredrar absolut dans före sport som inriktning för egen del, vill helst inte följa några regler övht, men inget är väl egentligen mer rätt än det andra. Vill man jämföra kvaliteten på en radda obligatoriska moment för att se vem som gör dem bäst, fine. Det är fritt fram att välja sin typ av pole.
 
Har fortfarande inte sett något av WPSC men av vad jag hört från de som gjort det så var det för många obligatoriska moment = det blir långtråkigt att se samma sak om och om igen.

Det har varit en del diskussioner om det inom pole på sistone, om att tävlingar börjar ha alltför många regler, för många obligatoriska tricks, för lite frihet, för lite plats för kreativitet. Samtidigt tänker jag att om man nu väljer att se pole som en sport, vilket exempelvis den här tävlingen uppenbarligen gör (man behöver bara ta en titt på namnet), så spelar saker som kreativitet, eller ens underhållning, lite mindre roll. Även enformigheten bör väl kanske ha en gräns, vet inte hur illa det är ställt i just det här fallet eftersom jag inte sett, men det behöver inte nödvändigtvis alltid vara dåligt med obligatoriska moment. Så länge det finns olika typer av tävlingar att välja mellan, några striktare och några friare, det vore ju väldigt tråkigt om alla var likadana.

Jag föredrar absolut dans före sport som inriktning för egen del, vill helst inte följa några regler övht, men inget är väl egentligen mer rätt än det andra. Vill man jämföra kvaliteten på en radda obligatoriska moment för att se vem som gör dem bäst, fine. Det är fritt fram att välja sin typ av pole.
Nu har jag ingen koll alls, men om det vore som i kür så skulle det finnas plats för kreativitet och fantasi
 
Nu har jag ingen koll alls, men om det vore som i kür så skulle det finnas plats för kreativitet och fantasi
Ja, som sagt obligatoriska moment behöver inte vara fel. Samma gäller ju för exempelvis konståkning. Jag gillar att se konståkning, dressyr osv även om många moment är förutsägbara eftersom de måste vara med för att tävlande ska få höga poäng, alla gör ju inte exakt likadant för det. Men det beror också på hur den som deltar i tävlingen är som person, man kanske inte tycker att ett vissa trick passar ens stil eller ens nummer, då blir man ju på sätt och vis hämmad om man måste göra dem. Utgångspunkten är trots allt inte lika fri som om det inte funnits några obligatoriska moment.

Jag tror det också handlar om att folk (även jag, jag blir lätt uttråkad när alla gör samma tricks) helt enkelt inte är vana att se pole på det viset. Det finns ju definitivt fortfarande plats för kreativitet, som konstaterat, men jämför man med de "gamla" tävlingarna så är det skillnad i hur mycket framträdandena skiljer sig. Allt är relativt. Då reagerar de som föredrar/är vana vid den typen av variation med att tycka att något saknas och att det är lite tråkigt, och andra som kanske tex har bakgrund inom sport ser istället fördelarna med att ha moment att bedöma som faktiskt är gemensamma och tycker inte det är något problem. Fördelarna är ju bland annat att det blir enklare för domare att göra en objektiv bedömning när man har underlag för det, det kan vara svårt att objektivt bedöma kvaliteten på framträdanden som skiljer sig jättemycket åt och kanske inte har några gemensamma nämnare alls utom just att en stång är med i bilden.
 
Sedan behöver man ju inte nödvändigtvis tävla för att visa upp sina nummer/färdigheter, man kan köra på rena uppträdanden också.

Känner man sig väldigt begränsad av tävlingars regler och krav kanske det är det bästa alternativet.
 
De kändisar (mja, i pole världen då) jag ser bland de tävlande (http://www.polesports.org/world-championships/athletes-competing-wpsc14/) är Alex Shchukin för Ukraina, Oona Kivelä för Finland, Heidi Coker för USA, Bendy Kate för Storbritannien men förstås under namnet Kate Czepulkowski. Insåg efter att ha bildgooglat USAs Polina Volchek (namnet kändes bekant) att det är Pink Puma. Artistnamn kan vara så förvirrande.

Gissar att åtminstone någon av dem kniper en medalj. Men man vet aldrig, sporten växer snabbt och med takten på den här utvecklingen kanske tidigare titlar inte säger så mycket.
Mitt vaga gissande var det lite si och så med men Oona Kivelä blev nr 1 i damernas, Alex Shchukin blev nr 3 i herrarnas, i övrigt känner jag inte igen de namn som placerade sig. Eller jo, några i Doubles och de äldre klasserna som jag inte uttalade mig om innan.

Sverige knep för övrigt andraplatsen i herrarnas med Vecislavs Ruza.

(Resultat: http://www.unitedpoleartists.com/2014/07/world-pole-sports-championships-2/)
 
Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att pole kommer se en allt tydligare skiljelinje mellan pole dance och pole sport, mellan den sportiga sidan och danssidan. International Pole Sports Federation (IPSF) som arrangerade WPSC rör sig närmare att göra pole till en officiell sport och bli erkänt som pole sportens internationella idrottsförbund, de har nu fått ok från diverse organisationer att skicka in sin ansökan, vilket också är förutsättningen för att de ska nå sitt långsiktiga mål att få pole accepterat som OS-gren. De har som bekant infört regler som i mångt och mycket liknar reglerna i gymnastik och konståkning, regler kring kläder och utformningen av nummer, obligatoriska tricks osv.

Inom de här ramarna som IPSF ställer upp finns inte plats för många tidigare uttryckssätt så, som sagt, det kommer troligtvis växa fram tydligare skillnader mellan sporten och dansen pole. IPSF vill så vitt jag vet också att det de gör ska kallas för pole sport istället för pole dance, vilket jag ser som positivt - det är ett tydliggörande och hellre det än att de försöker tvätta och ta över termen "pole dance" som redan har så pass många betydelser.

Det har börjat dyka upp videos från WPSC nu, lägger in Oona Kiveläs vinnande nummer här, finns fler (åtminstone vinnarna) om man kollar på youtube.

 
Väcker en gammal tråd.

Blåsväder runt IPSF nu, eller rättare sagt runt personen som organisationen till stora delar vilar på dvs KT Oates.

Får se hur många som ställer upp i 2015 års världsmästerskap, en av förra årets vinnare Oona Kivelä och många andra har tagit avstånd efter allt som kommit fram. Det är ganska mycket men sammantaget kan man säga att Oates har ett dåligt rykte av att vara ganska aggressiv och starta konflikter. Hon har tydligen tidigare varit på Emma Haslam tex (jag postade en video där Emma Haslam deltar i Britain's Got Talent på sida 1 i tråden) och menade att personer som är "plus size" inte kan/borde representera sporten. Hon har varit på Felix Cane nu senast med något om att Spatchcock är ett fult trick. Hon har varit på strippor/den erotiska sidan av pole flera gånger också.

Vad jag inte fattar är hur en person som verkar röra upp så mycket dramatik och har så lågt förtroende från både enskilda personer och företag i branschen fortfarande får sitta kvar.
 
Väcker en gammal tråd.

Blåsväder runt IPSF nu, eller rättare sagt runt personen som organisationen till stora delar vilar på dvs KT Oates.

Får se hur många som ställer upp i 2015 års världsmästerskap, en av förra årets vinnare Oona Kivelä och många andra har tagit avstånd efter allt som kommit fram. Det är ganska mycket men sammantaget kan man säga att Oates har ett dåligt rykte av att vara ganska aggressiv och starta konflikter. Hon har tydligen tidigare varit på Emma Haslam tex (jag postade en video där Emma Haslam deltar i Britain's Got Talent på sida 1 i tråden) och menade att personer som är "plus size" inte kan/borde representera sporten. Hon har varit på Felix Cane nu senast med något om att Spatchcock är ett fult trick. Hon har varit på strippor/den erotiska sidan av pole flera gånger också.

Vad jag inte fattar är hur en person som verkar röra upp så mycket dramatik och har så lågt förtroende från både enskilda personer och företag i branschen fortfarande får sitta kvar.
Oj skrev Oates, ska vara Coates. Spelar inte så stor roll iofs, inte många vet vem det är oavsett.
 
Visst är det påsk snart? Varsågod, en pole dansande påskhare!

tumblr_nc7zspjQPl1sifqaoo1_500.gif
 
Ser mer ut som en kanin? Men bättre PR än många i branschen kommer med. Det finns en Sherlock-version av den där också men nu hittar jag den förstås inte.
 
Väcker en gammal tråd.

Blåsväder runt IPSF nu, eller rättare sagt runt personen som organisationen till stora delar vilar på dvs KT Oates.

Får se hur många som ställer upp i 2015 års världsmästerskap, en av förra årets vinnare Oona Kivelä och många andra har tagit avstånd efter allt som kommit fram. Det är ganska mycket men sammantaget kan man säga att Oates har ett dåligt rykte av att vara ganska aggressiv och starta konflikter. Hon har tydligen tidigare varit på Emma Haslam tex (jag postade en video där Emma Haslam deltar i Britain's Got Talent på sida 1 i tråden) och menade att personer som är "plus size" inte kan/borde representera sporten. Hon har varit på Felix Cane nu senast med något om att Spatchcock är ett fult trick. Hon har varit på strippor/den erotiska sidan av pole flera gånger också.

Vad jag inte fattar är hur en person som verkar röra upp så mycket dramatik och har så lågt förtroende från både enskilda personer och företag i branschen fortfarande får sitta kvar.

Ja jag såg också det där. Har försökt leta runt och hitta exakt vad det är hon säger, men hittar bara en massa reaktioner på det hela, inte själva uttalandet. Det går liksom inte att hitta nånting av det kontroversiella som hon ska ha sagt.

Jag är tyvärr inte förvånad, jag vet personligen om ett annat fall i en annan sport där en person betedde sig som skit rent utsagt, styrde och ställde exakt som hen ville, och detta var på nationell och internationell nivå samt hen representerade Sverige flera gånger. Det tog lång tid innan hen blev avsatt och det var sjukt mycket jobb.
Det är svårt att avsätta någon som är på den nivån när det är en liten sport och det inte finns så många över den, samt att om hon är något liknande som den personen som jag tänker på så är det lite sociopatliknande drag (charmig och manipulativ osv). Hon har väl troligtvis också gjort mycket för sporten, utvecklat den/är på hög nivå själv (vet inte, har inte jättestor koll på henne), och då blir det väl också svårare.
 
Kom på att jag inte skrivit i den här tråden tidigare, så en snabb-presentation av mig är att jag har tränat poledance sen i höstas, tycker det är sjukt kul! :) Har väl ganska snabbt blivit lite halvbesatt, dels så är det så jag funkar men framförallt så är det ju så himla kul! Nu har jag dock inte kunnat träna pole på två veckor eftersom att jag har skurit mig i fingret (typ värdelösaste skadan ever), men jag hoppas att den har läkt ihop tillräckligt tills på måndag då jag har nästa klass.

Vilka är det som är kvar i tråden/fortfarande tränar pole? Tar ni klasser eller har ni egen stång hemma osv?
 
Ja jag såg också det där. Har försökt leta runt och hitta exakt vad det är hon säger, men hittar bara en massa reaktioner på det hela, inte själva uttalandet. Det går liksom inte att hitta nånting av det kontroversiella som hon ska ha sagt.

Jag är tyvärr inte förvånad, jag vet personligen om ett annat fall i en annan sport där en person betedde sig som skit rent utsagt, styrde och ställde exakt som hen ville, och detta var på nationell och internationell nivå samt hen representerade Sverige flera gånger. Det tog lång tid innan hen blev avsatt och det var sjukt mycket jobb.
Det är svårt att avsätta någon som är på den nivån när det är en liten sport och det inte finns så många över den, samt att om hon är något liknande som den personen som jag tänker på så är det lite sociopatliknande drag (charmig och manipulativ osv). Hon har väl troligtvis också gjort mycket för sporten, utvecklat den/är på hög nivå själv (vet inte, har inte jättestor koll på henne), och då blir det väl också svårare.
Hon tog antagligen bort det snabbt, uppfattar det som att det senaste med Felix Cane utspelade sig på hennes fb, har inte lyckats hitta någon screen shot. Men det verkar ju inte handla om enbart det utan om flera olika händelser med flera olika människor inblandade där det här då blivit droppen som fått bägaren att rinna över.

Vad jag förstått har hon absolut gjort mycket bra också, särskilt för den sportiga inriktningen av pole, det är kanske sällan som någon tar sig så långt utan att ge något positivt alls bortom den här dramatiken. Men det blir ju väldigt dåligt för sporten när en persons tvivelaktiga agerande går ut över en hel tävling och en hel organisation. En organisation som varit på väg att få erkännande som pole sportens internationella förbund etc, en med ganska stort inflytande.
 
Kom på att jag inte skrivit i den här tråden tidigare, så en snabb-presentation av mig är att jag har tränat poledance sen i höstas, tycker det är sjukt kul! :) Har väl ganska snabbt blivit lite halvbesatt, dels så är det så jag funkar men framförallt så är det ju så himla kul! Nu har jag dock inte kunnat träna pole på två veckor eftersom att jag har skurit mig i fingret (typ värdelösaste skadan ever), men jag hoppas att den har läkt ihop tillräckligt tills på måndag då jag har nästa klass.

Vilka är det som är kvar i tråden/fortfarande tränar pole? Tar ni klasser eller har ni egen stång hemma osv?
Har inte rört en stång på mer än 2 år nu, verkligen hemskt när jag tänker på hur mycket jag måste ha tappat i styrka, kondition och teknik under den tiden. Däremot har jag nog blivit lite smidigare sen dess. Jag har planerat jättelänge nu att återuppta pole men det har inte blivit av än. Men snart!

Hatar skador! Fast tur ändå att det bara var fingret, hoppas det hinner läka. Vilka tricks jobbar ni med nu?
 
Har inte rört en stång på mer än 2 år nu, verkligen hemskt när jag tänker på hur mycket jag måste ha tappat i styrka, kondition och teknik under den tiden. Däremot har jag nog blivit lite smidigare sen dess. Jag har planerat jättelänge nu att återuppta pole men det har inte blivit av än. Men snart!

Hatar skador! Fast tur ändå att det bara var fingret, hoppas det hinner läka. Vilka tricks jobbar ni med nu?

Visst att man tappar när man inte tränar just pole, men det går ju fortare att komma tillbaka till den nivån man var på än vad det gjorde att komma dit från början, muskelminne o sånt där. Hade du tänkt köpa stång själv? Har för mig att du inte riktigt gillade att ta klass?

Don't i know it, egentligen så har jag typ en överansträngd axel samt en hamstring-sträckning också, men de skadorna rehabar jag för, lite svårare med ett skuret finger. :p Dock så funkade det att träna igår, även om det kändes av + att det var tungt eftersom att jag haft ett uppehåll på typ 3 veckor, men så kul att vara tillbaka! Just nu så går jag om samma kurs som jag gick förra perioden, då de rekommenderar det ifall man känner sig det minsta osäker eftersom att det är nu vi börjar göra en massa "riktiga" tricks.

Så det är mycket repetition men min lärare är jättebra så hon lägger in lite variationer av tricksen på lite olika nivåer, så får man träna på det som passar ens egen nivå. Så igår så testade jag extended butterfly för första gången, vilket fungerade så känner mig fett nöjd över det! Nu är bara kvar att komma dit själv (läraren hjälpte till att liksom dra ut en från vanliga butterfly till rätt position :o) samt sätta den på båda sidorna.

Annars de tricks som jag jobbar på själv med att sätta är shouldermount, superman, superwoman samt scorpio/gemini (jag kan dem egentligen, men jag vill att de ska kännas lätta och utan så mycket fixande som jag håller på med nu, efter det så ska jag börja träna på att byta mellan).

Vad höll du på med när du körde? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp