Bukefalos 28 år!

Polisen sålde hästar olagligt

Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Ska man skratta eller gråta? Det är ju rätt många här på buke som är drabbade, hoppas verkligen det löser sig för dem, inte ska de behöva betala dubbla, de har ju antagligen lagt ner rätt mycket på specialfoder osv för att få hästarna så gott skick som möjligt. :crazy:
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Bedrövlig historia helt enkelt. Att polisen inte ens kollade upp de rätta ägarförhållandena från start synes mig vara en gåta... *tar mig för pannan*
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Pinsamt, polisen... :cool:
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Nu är det ju inte polisen som åker och gör sådant här för egen maskin, de verkställer ett beslut någon har tagit och det är väl denna någon som ska skämmas och förklara.
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Denna "någon" torde väl vara en polischef eller liknande i så fall?
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Nu är det ju inte polisen som åker och gör sådant här för egen maskin, de verkställer ett beslut någon har tagit och det är väl denna någon som ska skämmas och förklara.

Det har Du såklart rätt i! Och det hade ju varit på sin plats faktiskt om journalisten som skrev detta hade förtydligat det hela lite bättre. Men eftersom det står som det gör, så är det faktiskt inte konstigt alls att man tänker just "klantigt polisen".
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Oj vad dom ska känna sig fåraktiga....
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Undrar om man det alltid kan anses att man köpt i god tro när man köper något av polisen? Eller om man måste undersöka ägarförhållandet då också?
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Miljö och hälsa/länsstyrelsen handhar dessa uppdrag, de begär handräckning när hästar ska hämtas/omhändertas. Så det är väl på vägen här man ska leta, vem den skyldiga är. Det är fortfarande ok för dem att ta hand om hästarna, istället skulle de ha skickat räkning på detta till rättmätigägare och sålt hästarna för dennes räkning. Frågan är bara, vem fick pengarna nu då? För många av dessa hästar såldes oerhört dyrt, så de måste ha inbringat en slant.
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Jahapp.
Vem är det som äger hästarna egentligen då?
Kan man undra.

Och så klarnar ju det där med passen en aning.
De hade inga pass på hästarna för de ägde dem inte alls.

Vilken soppa!
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Undrar om man det alltid kan anses att man köpt i god tro när man köper något av polisen? Eller om man måste undersöka ägarförhållandet då också?

När det gäller exekutiva auktioner, som ju detta måste räkna som, så har man absolut inget rättsskydd som köpare.
Man kan faktiskt utan vidare råka köpa stöldgods.
Det där måste man dels vara medveten om och dels noga undersöka i förväg.
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Att polisen inte ens kollade upp de rätta ägarförhållandena från start synes mig vara en gåta... *tar mig för pannan*

Det är faktiskt inte polisens sak att göra.
Utan det är den rättskvarn som skall mala efter polisen.

Problemet nu är rent civilrättsligt och inget polisärende.
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Ja precis, det var den här diskussionen vi hade, eftersom man normalt sett löser hästen från Island med köpeskilling till säljaren och sedan transporten till speditören. Som i detta fall höll inne med passen eftersom alla ekonomiska åtaganden inte var gjorda från köparens sida.
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

sammtidigt skulle i alla falljag tro att allt var i sin ordning om det är myndigheterna som aktionerar ut hästarna.
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Håhåjaja.
En någorlunda klok köpare kollar upp sådana här saker tidigare.
Det är så dags att börja lipa nu och springa till en så kallad tidning. (kvällstidning).
För övrigt är det som många skriver inte polisen som klantat sig utan det är handläggande myndighet (miljö och hälsa och/eller länsstyrelsen).
De stora förlorarna i detta är nog trots allt hästarna...
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Men jisses amalia, vilken soppa!

Sen kan man ju undra varför de säljs så snart igen...
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Men jisses amalia, vilken soppa!

Sen kan man ju undra varför de säljs så snart igen...

Det tycker jag också är en bra fråga, trodde i min enfald att dessa köpare ville ge dessa hästar ett bra hem.:confused: Jag har hört att flera av dessa hästar har bytt ägare sedan aktionen, och man kan ju fråga varför??? Samtidigt kan de som säljer hästarna knappast ha gjort en ekonomisk vinst, eftersom de var både dyra och inte så speciellt välstammade. Faktum är att det går att finna långt mycket mer välstammade hästar här i Sverige för bättre pengar.
 
Sv: Polisen sålde hästar olagligt

Allt verkar jättetrassligt.

Jag tror dock att det till slut löser sig.
Alla köpare får väl gå ihop om en advokat så kostar det inte så mycket per person.
Det måste ju bli samma lösning på alla hästarna.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 237
Senast: Naria2020
·
  • Artikel
Hästnyheter I Ridsports nya serie Friskare hästar riktar vi strålkastarna mot kunskap och fakta som gör dig till en bättre hästägare och din häst...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp