Bukefalos 28 år!

"Polo-wrap"-bandagering

Naturligtvis

Trådstartare
På grund av dåligt väder ute, blev jag akut läshungrig härom dagen. Jag gick in i en kiosk och köpte tidningen "Lucky Rider" 4.2007

På sidan 11 finns en tydlig förklaring om hur man lindar reininghästen.

I USA använder man denna bandagering om hästen behöver extra stöd och skydd eller extra support. När man lindar är det viktigt att man gör det korrekt, annars kan det få m otsatt verkan. De största tränarna McQuay, Latimer etc använder denna metod, förklarar Kim Fergusson.

På bilderna visas hur man börjar med att lägga lindan nerifrån direkt på senan och sen lindar nedåt överkotan och fäster ordentligt. Alltså utan padd. Kan det verkligen ge korrekt stöd och support?
Idiotförklara mig inte nu, för jag är bara en liten undrande klassisk dressyrtant... Och det har alltid varit ett himla hallå om hur, vad och varför man lindar.
Jag lindar aldrig utan padd numera men använder mig gärna av fleecelindor, för matchning, värme och som jag ser det lagom med stöd och lite skydd från yttra slag av grenar och snubbelstötar i skogen.

Jag tycker det ser intressant ut, vad använder man för lindor där tro. Är det de vanliga hederliga gamla bommulslindorna, eller är det vad jag tycker det ser ut som fleecelindor?
Vem vet, man kanske kan lära sig nåt nytt, med tanke på att padd under fleecelindor ofta blir både bylsigt och svettigt sommartid. Men bara fleecelindor har en viss förmåga att "hasa ner" och korva sig runt "fossingarna".
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

På galopphästarna lindar vi aldrig med padd och alltid med tjocka fleecelindor (polo-bandage). Hasar dina fleecelindor ner så har du lagt dem för löst. Det är också viktigt att de är tillräckligt långa så att man kan linda varje varv så att det lappar över tidigare varv ordentligt.

För att få stöd och skydd så lägger jag alltid minst två varv runt/under kotan, gärna en "8:a" runt kotan. Vi har troligtvis samma problem som inom westerna att hästarna trampar igenom så kraftigt pga farten att kotspetsarna slår i backen och kan bli såriga.

Sen har jag hört studier om att hästen genom gång har tänjt ut bandagen på bara några minuter så att de inte ger någon speciellt stor stödjande effekt. Jag lindar själv för att förhindra sår och att de slår på sig, och så måste jag erkänna att det ibland bara är för syns skull... Strykkappor etc. är nästan uteslutet under galopparbeten då de kan glida även i låga tempon.
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

På grund av dåligt väder ute, blev jag akut läshungrig härom dagen. Jag gick in i en kiosk och köpte tidningen "Lucky Rider" 4.2007

På sidan 11 finns en tydlig förklaring om hur man lindar reininghästen.



På bilderna visas hur man börjar med att lägga lindan nerifrån direkt på senan och sen lindar nedåt överkotan och fäster ordentligt. Alltså utan padd. Kan det verkligen ge korrekt stöd och support?
Idiotförklara mig inte nu, för jag är bara en liten undrande klassisk dressyrtant... Och det har alltid varit ett himla hallå om hur, vad och varför man lindar.
Jag lindar aldrig utan padd numera men använder mig gärna av fleecelindor, för matchning, värme och som jag ser det lagom med stöd och lite skydd från yttra slag av grenar och snubbelstötar i skogen.

Jag tycker det ser intressant ut, vad använder man för lindor där tro. Är det de vanliga hederliga gamla bommulslindorna, eller är det vad jag tycker det ser ut som fleecelindor?
Vem vet, man kanske kan lära sig nåt nytt, med tanke på att padd under fleecelindor ofta blir både bylsigt och svettigt sommartid. Men bara fleecelindor har en viss förmåga att "hasa ner" och korva sig runt "fossingarna".

Hej, lindorna motverkar slag och strykningar och visst ger det support till leder och senor...lindorna är fleecelindor och det används oerhört mycket i USA...och jag kan meddela att denna lindning tipsades till Kim Ferguson från en av USAS främsta dressyrryttare:rofl: Och korrekt lindad så hasar den inte ner utan sitter kanon...jag älskar denna lindning!!!
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

Hej, lindorna motverkar slag och strykningar och visst ger det support till leder och senor...lindorna är fleecelindor och det används oerhört mycket i USA...och jag kan meddela att denna lindning tipsades till Kim Ferguson från en av USAS främsta dressyrryttare:rofl: Och korrekt lindad så hasar den inte ner utan sitter kanon...jag älskar denna lindning!!!

Jo, jag har tränat på den lindningen idag och som sagt, vågar jag att dra åt lite... Jag har ju alltid fått lära mig att vara försiktig med att linda för hårt med oelastiska lindor... Men det här kändes väldigt stadigt och verkar absolut inte lika "bylsigt" som det gärna blir med paddar under.

Om moderator godkänner miina bilder, så kommer "prov" på dagens lindning och jaa... Vad säger man. Övning kommer förhoppningsvis ge färdighet.
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

Jag testade detta sättet att linda, och det var lite krångligt. Dock så har jag inte lindat på några år och har tappat tekniken lite, men ,ed lite övning så.

Jag har ett par lindor som är hälften fleece och hälften elastisk, kan jag använda dem?
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

Varför skulle inte bilderna bli godkända??? :confused:

Jag vill gärna se! Har inte lindat så utan haft tunna paddar och elastisk linda, men eftersom jag har en sjuk böjelse för fleece så tänker jag genast anamma denna lindning! :D
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

S5030125mini.jpg


S5030126mini.jpg


Finns även i storlekar, gigantisk bild...

http://i180.photobucket.com/albums/x161/Naturligtvis/Benlindning/S5030125.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x161/Naturligtvis/Benlindning/S5030126.jpg
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

Snyggt jobb, jag skulle vilja se lindningen gå längre ner, ända ner under kotan, allt för att få support ända nerifrån...:banana:
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

Jo, jag förstår det. Det var så på bilderna i tidningen :o. Men där går min gräns :angel:. Jag tycker det verkar så stelt o jobbigt för tottohästen att röra sig :crazy:. Jag är väl fortfarande lite för ridskole och tävlingshopphästskötarskadad. Där var det bara transportlindning och nattbandage som skulle ända ner. Ridbandage, skulle sluta alldeles under kotspetsen.

Men vem vet, jag kanske vågar prova och vänjer mig. :idea:
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

Jo, jag har tränat på den lindningen idag och som sagt, vågar jag att dra åt lite... Jag har ju alltid fått lära mig att vara försiktig med att linda för hårt med oelastiska lindor... Men det här kändes väldigt stadigt och verkar absolut inte lika "bylsigt" som det gärna blir med paddar under.

Om moderator godkänner miina bilder, så kommer "prov" på dagens lindning och jaa... Vad säger man. Övning kommer förhoppningsvis ge färdighet.

jag har hört tvärtom, att man inte får linda för hårt med elastiska men att fleecelindorna töjer sig lite när hästen rör sig så dem kan man linda ganska hårt... knäppt att det kan vara så olika uppfattningar! ;)
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

Jo, jag förstår det. Det var så på bilderna i tidningen :o. Men där går min gräns :angel:. Jag tycker det verkar så stelt o jobbigt för tottohästen att röra sig :crazy:. Jag är väl fortfarande lite för ridskole och tävlingshopphästskötarskadad. Där var det bara transportlindning och nattbandage som skulle ända ner. Ridbandage, skulle sluta alldeles under kotspetsen.

Men vem vet, jag kanske vågar prova och vänjer mig. :idea:

Prova du, jag tror inte att du blir besviken;)
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

jag har lärt mig från usa oxå och har alltid lindat så och det är mkt bra. Men man ska passa sig för att linda för hårt då kan du orsaka en senskada på din häst. sen tror jag själv att man inte ska linda för mkt just runt kotan för att inte låsa leden för mkt. Om ni förstår hur jag menar.
Jag använder bara fleece linder och inget annat.
 
Sv: "Polo-wrap"-bandagering

Röd lindning runt om, ungefär som vita lindningen, idag när jag red i paddocken. Lindorna satt som berget och var inte så svettigt under, som det brukar vara när vi kom hem. Helt klart en sommarhit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp