Bukefalos 28 år!

Ponny som drar tyglarna ur handen

Svamlan

Trådstartare
på dottern, hur ska vi hantera det? När jag rider går jag på med skänklarna när hon börjar rycka, men dotra har inte riktigt samma "power" som jag och ponnyn ser hemskt tråkig ut när hon drar sig loss sådär. Har sagt till dottern att absolut inte dra el rycka tillbaka, och det gör hon inte heller. Det är främst när man skrittar el gör halt med kort tygel som hon rycker.
Ponnyn har gått på ridskola i praktiskt taget hela sitt liv (8 år av 12), och jag kan tänka mig att det är en olat man kanske gärna tar till. Men nu vill inte VI ha det så så tips mottages tacksamt.
 
Sv: Ponny som drar tyglarna ur handen

Stackarn kanske lagt till med denna "olat" under sina ridskoleår ? Det kanske ger med sej med tiden när hon inte rids av många olika personer (barn), rid en del på långa tyglar exempelvis och kombinera detta med en snodd tex som är tillräckligt lång så den inte trycker ihop hästen , utan bara hjälper tösen som ett stopp när tygeln dras ur handen, det blir lite mjukare ryck så att säja, men hon kan fortfarande rida med egen hand/tygel däremellan. Om du förstår hur jag menar, håller helt med, inte rycka o dra !! Det kommer aldrig att hjälpa, förmodligen det hon har försökt komma undan... Och så sist men inte minst... tålamod !
 
Sv: Ponny som drar tyglarna ur handen

Finns en ponny på våran ridskola som gör likadant. De brukar ha antingen inspänningstyglar, inte hårt åtspända utan bara så det tar emot just när han rycker, eller grästygel vilket jag tror funkar bäst.
 
Sv: Ponny som drar tyglarna ur handen

Tips: Du tar ett snöre/rep och fäster i öglorna framtill på sadeln, så att det blir en liten tunnel av snöret. Jag använder själv två sporremmar.

Sen trär du tyglarna genom "tunneln" och låter dottern hålla i andra änden.
Vid behov, t ex vid övergångar, så kan dottern greppa båda tyglarna och snöret så blir hon mycket starkare.

Sen ska ponnyn regelbundet ridas av vuxen, så försvinner det där nog snart.
 

Liknande trådar

Ridning Hej Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla...
2
Svar
20
· Visningar
2 181
Senast: Astrid1
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 437
Senast: Tinuri
·
Träning Stoet jag hade i somras ska ridas över jul, antagligen delvis av mig. Tråden om henne när hon stod hos mig i...
Svar
2
· Visningar
1 183
K
Utrustning Har ni några tips ang barn som rider häst.... Jag har en sjuåring (egen son) och en elvaåring (bonusdotter), som när de rider min häst...
2
Svar
34
· Visningar
4 965
Senast: Try
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp