Bukefalos 28 år!

Ponnyköps tankar

Hoppryttare

Trådstartare
Hoppas att den här tråden ligger på rätt plats nu, har verkligen gjort mina efterforskningar :p.

Går i varje fall i köptankar och då hästköp i form av en ponny, kommer ske inom loppet av 1-2 år men vill vara ute i god tid. Men då jag är över vuxen åldern, är 23 år gammal så vet jag inte hur enkelt/svårt det är att köpa en ponny. Då jag är relativt kort och väger lite så är ponny det som passar bäst, vet precis vad jag vill ha för typ av ponny.
En storhäst i ponny format som hoppar bra och har mycket kapacitet i ålder 4-6 år, gärna het och lite nervig av sig som kan mäta sig bland storhästarna. Har själv ridit i 6 år och ridit flertalet svårridna ponnyer så har erfarenhet, har även en utbildning i ryggen från Västerås Ridgymnasium.

Undrar nu lite hur svårt det egentligen är att köpa ponny som vuxen? Är det någon som har några egna erfarenheter att som vuxen köpa en ung lovande ponny/etablerad tävlings ponny och ha och tävla med som vuxen? Är nämligen lite orolig att det inte kommer bli fullt så lätt att som vuxen köpa en bra ponny då de flesta ponnyägare helst ser att en yngre ryttare köper deras "lovande individer"! Så skriv gärna era egna erfarenheter, är mycket intresserad!:D
 
Hoppas att den här tråden ligger på rätt plats nu, har verkligen gjort mina efterforskningar :p.

Går i varje fall i köptankar och då hästköp i form av en ponny, kommer ske inom loppet av 1-2 år men vill vara ute i god tid. Men då jag är över vuxen åldern, är 23 år gammal så vet jag inte hur enkelt/svårt det är att köpa en ponny. Då jag är relativt kort och väger lite så är ponny det som passar bäst, vet precis vad jag vill ha för typ av ponny.
En storhäst i ponny format som hoppar bra och har mycket kapacitet i ålder 4-6 år, gärna het och lite nervig av sig som kan mäta sig bland storhästarna. Har själv ridit i 6 år och ridit flertalet svårridna ponnyer så har erfarenhet, har även en utbildning i ryggen från Västerås Ridgymnasium.

Undrar nu lite hur svårt det egentligen är att köpa ponny som vuxen? Är det någon som har några egna erfarenheter att som vuxen köpa en ung lovande ponny/etablerad tävlings ponny och ha och tävla med som vuxen? Är nämligen lite orolig att det inte kommer bli fullt så lätt att som vuxen köpa en bra ponny då de flesta ponnyägare helst ser att en yngre ryttare köper deras "lovande individer"! Så skriv gärna era egna erfarenheter, är mycket intresserad!:D

Med tanke på hur du vill att hästen skall vara förutom mankhöjden kanske det vore lättare för dig att hitta en liten storhäst. Den typ av ponny du vill ha, som dessutom skall mäta sig bland stora hästar skulle kosta väldigt väldigt mycket, medan du kunde hitta en liten storhäst som har allt du vill ha för ett betydligt lägre pris.
 
Jag tänker också att prismässigt är det ofta väldigt bra att köpa de som precis krypit över ponnymåttet. Flera ponnyraser blir ju större än ponny.
 
som uppfödare är nog min önskan ponnyerna hamnar hos någon som kan ge en bra grundutbildning. För mig skulle det inte spela någon större roll om ponnyn rids och tävlas av en vuxen.
 
@Wine-tee - Nu tänker jag ju inte på en jättedyr etablerad tävlingsponny som tävlat MSVB, utan mera emot ungponny sidan med en bra stam. En liten storhäst är kul men inte lika intressant i dagsläget:D.
@stjarnhimmel - Om en ponny precis krypit ovanför ponnymåttet brukar inte priserna trissas upp då?:eek:

@ameo - Önskar att flera tänkte som du gör, ser allt för många som säger att de bara säljer till liten ryttare som kan tävla så ponnyn får meriter. Då blir jag ledsen i ögat. Tittar dagligen på lovande ungponnyer och det kliar i fingrarna att köpa en ung riktigt bra ponny.:love:
 
@Wine-tee - Nu tänker jag ju inte på en jättedyr etablerad tävlingsponny som tävlat MSVB, utan mera emot ungponny sidan med en bra stam. En liten storhäst är kul men inte lika intressant i dagsläget:D.
@stjarnhimmel - Om en ponny precis krypit ovanför ponnymåttet brukar inte priserna trissas upp då?:eek:

@ameo - Önskar att flera tänkte som du gör, ser allt för många som säger att de bara säljer till liten ryttare som kan tävla så ponnyn får meriter. Då blir jag ledsen i ögat. Tittar dagligen på lovande ungponnyer och det kliar i fingrarna att köpa en ung riktigt bra ponny.:love:

Även en ungponny med bra stam, känslighet och verklig kapacitet kommer vara dyr. Har du tänkt dig att den skall tävla i storhästklasser alltså? För i så fall kommer den ju gå på höjder som motsvarar MSV och högre för ponny.

En övervuxen ponny förlorar mycket av sitt säljvärde. Ponnyer är inte avlade på ett sätt som kan mäta sig med de flesta stora hästar, speciellt inte i hoppning. Alltså får den mycket tuffare konkurrens, med få fördelar då de ofta är under 160cm.
 
Tanken är ju att den ska vara bra nog för att tävla bland storhästar ja, dessa ponnyer växer ju inte på träd tyvärr. Det finns ju någon som dyker upp då och då men det blir väl oftast till en skyhög summa som inte en vanlig människa kan ha råd med :eek:.

Måste dock säga att en del ponnyer faktiskt håller måttet, ridit ett mycket lovande C-ponny sto som hade en galopp som en storhäst och hoppade som en katt. Var hoppad 130 banor under ryttare utan problem, lever tyvärr inte idag längre. Men det var en ponny med riktiga förutsättnigar för att tävla bland stor hästar/ponny eliten. :love: . Hon gjorde så man flög till stjärnorna då hon hoppade med så mycket rygg, knappt man satt kvar.:p
Tåls att tillägga att tanken på en liten storhäst/övervuxen ponny legat i bakhuvudet en period nu, så den taken är inte helt främmande.
 
@stjarnhimmel - Om en ponny precis krypit ovanför ponnymåttet brukar inte priserna trissas upp då?:eek:

Nej se brukar vara riktigt prisvärda. Pga för liten för stor hästryttare.
Gör stor för ponnyryttare.
 
Köper du en ung ponny kan du ju tävla den i avd B, vilket är mycket justare för ponnyn. Problemet för ponnyer i hästklasser är ju inte bara höjden utan även avstånden i kombinationer t ex.

En ung ponny/häst skall ju i vilket fall som helst inte börja med tidshoppningar utan gå avd B tills svårighetsgraden är befäst. Om du då startar med 90 cm så motsvarar ju det LB för en C-ponny. Inte så juste sätt att inleda ponnyns tävlingskarriär, tycker jag.
 
Jag köpte en käck ungponny för att utbilda/träna/tävla. Nu har det inte blivit helt enligt planen men ingen säljare som jag pratade med när jag köpte var "emot" det hela, snarare bra att hästen skulle utbildas av vuxen. Nu var ju de ponnysar jag letade efter/prövade väldigt "gröna" och det kanske spelade in.
 
Hoppas att den här tråden ligger på rätt plats nu, har verkligen gjort mina efterforskningar :p.

Går i varje fall i köptankar och då hästköp i form av en ponny, kommer ske inom loppet av 1-2 år men vill vara ute i god tid. Men då jag är över vuxen åldern, är 23 år gammal så vet jag inte hur enkelt/svårt det är att köpa en ponny. Då jag är relativt kort och väger lite så är ponny det som passar bäst, vet precis vad jag vill ha för typ av ponny.
En storhäst i ponny format som hoppar bra och har mycket kapacitet i ålder 4-6 år, gärna het och lite nervig av sig som kan mäta sig bland storhästarna. Har själv ridit i 6 år och ridit flertalet svårridna ponnyer så har erfarenhet, har även en utbildning i ryggen från Västerås Ridgymnasium.

Undrar nu lite hur svårt det egentligen är att köpa ponny som vuxen? Är det någon som har några egna erfarenheter att som vuxen köpa en ung lovande ponny/etablerad tävlings ponny och ha och tävla med som vuxen? Är nämligen lite orolig att det inte kommer bli fullt så lätt att som vuxen köpa en bra ponny då de flesta ponnyägare helst ser att en yngre ryttare köper deras "lovande individer"! Så skriv gärna era egna erfarenheter, är mycket intresserad!:D

Jag har inte märkt av att det varit svårt att få köpa ponny som vuxen. Snarare tvärtom, när vi letade ponny till dottern var det flera säljare som tittade på mig (som är liten, typ ponnyryttarstorlek) och sa, men vad bra, då kan du ju ta över när dottern blir för gammal/för stor. Jag har också köpt en ponny till mig själv, men den köpte jag när den var ett och hon som hade den hade själv köpt den som avelssto.
 
@mamman - Såsom jag ser det så håller jag helt med om att gå in och tävla 90 cm och tidshoppningar inte är sjyst emot en ungponny, något som jag aldrig ens skulle ha tanken och göra. För mig skulle det handla uteslutande om AVD B samt Pay and Jump/Clear Round tills det att ponnyn är så pass befäst och framme i sin utbildning att den klarar det med glans.
Självklart även om så var fallet låta den tävla med en yngre ryttare så den fick känna på "riktiga tävlingsförhållanden". :D

Det ska vara roligt för ponnyn, sen så får man som ägare/ryttare helt enkelt anpassa sig efter ponnyns förmåga etc.:d

@tolksele - Låter som en bra och mycket sund person! Vill ju själv hitta någon yngre förmåga. Är ju det som är allra roligast
, att vara med från början :D.

@Bubbla - Allt handlar väl egentligen om hur säljarna är i fråga, men de flesta har nog en ganska bra syn på det hela att sälja till en person som kan ge de bästa förutsättningarna till deras uppfödningar etc. Är själv precis lagom för både B-, C- samt D-ponnyer. :up:
 
Ponnyer får bara tävla upp till 120 i storhästklasser, om inte det ändrats i årets tr, men det tror jag inte. Jag hade hellre köpt en lite äldre ponny som visat sig ha stor galopp/trångt på ponnyavstånd ifall jag absolut ville rida ponny i storhästklasser. En sån lovande ungponny du beskriver hade jag satsat på att matcha mot ungponnysm. Jag tror att en ungponny som i början av sin karriär tränats enbart på storhästavståbd kan få svårt den dag du ev måste sälja och en junior vill börja tävla den i ponnyklasser.
 
En sån lovande ungponny du beskriver hade jag satsat på att matcha mot ungponnysm. Jag tror att en ungponny som i början av sin karriär tränats enbart på storhästavståbd kan få svårt den dag du ev måste sälja och en junior vill börja tävla den i ponnyklasser.
Du formulerade det så mycket bättre, det var lite så jag tänkte.
Med det upplägget borde det inte vara någon uppfödare som tvekar att sälja heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 536
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: ylvalill
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp