Bukefalos 28 år!

Positiva Panelen

Sv: Positiva Panelen

Gillar också hästen! :laugh:
Tror din sits skulle må jättebra av att du ändrade läget på dina ben, alltså att skänkeln hamnar lite längre bak, fötterna blir mer omvridna vilket ger att du kommer om hästen mer med överskänkeln, kan rida mer från höften till knät och alltså inte hamnar lika tugnt i sadeln och gör att du inte hamnar i bakvikt. Det blir också lättare att spänna bålen och hålla överkroppen i balans, så jag brukar alltid försöka börja med överskänkeln vilket är super att göra barbacka! Då kan man i princip ta tag med händerna och bokstavligen lägga benen tillrätta utan påverkan av sadel. Ett tips är vojlock, padd och barbackagjord utan stigbyglar, det är suveränt tycker jag då man hamnar bättre på ryggen eftersom man inte kan åka fram på manken och det blir inte lika halt, men den påverkar ändå inte sadeln utan mn har verkligen chans att påverka sin egen balans! Suveränt tycker jag!! :D hoppas det inte blev alltför virrigt :angel:
 
Sv: Positiva Panelen

Gillar också hästen! :laugh:
Tror din sits skulle må jättebra av att du ändrade läget på dina ben, alltså att skänkeln hamnar lite längre bak, fötterna blir mer omvridna vilket ger att du kommer om hästen mer med överskänkeln, kan rida mer från höften till knät och alltså inte hamnar lika tugnt i sadeln och gör att du inte hamnar i bakvikt. Det blir också lättare att spänna bålen och hålla överkroppen i balans, så jag brukar alltid försöka börja med överskänkeln vilket är super att göra barbacka! Då kan man i princip ta tag med händerna och bokstavligen lägga benen tillrätta utan påverkan av sadel. Ett tips är vojlock, padd och barbackagjord utan stigbyglar, det är suveränt tycker jag då man hamnar bättre på ryggen eftersom man inte kan åka fram på manken och det blir inte lika halt, men den påverkar ändå inte sadeln utan mn har verkligen chans att påverka sin egen balans! Suveränt tycker jag!! :D hoppas det inte blev alltför virrigt :angel:

fast barbacka vågar jag inte mig på :P
jag hamnar väldigt mkt fel i hoppsadeln, tror inte det är fullt så illa i dressyrsadeln :)
men kan man inte göra samma fast med sadeln och släppa stigbyglarna??
 
Sv: Positiva Panelen

Om du ska testa utan stigbyglar så är ett tips att bara använda det för att stämma av känslan, snabbt få in den i kroppen liksom. För att sen försöka behålla samma känsla med stigbyglar.
Att jag tycker det är för att det är så lätt hänt att man börjar rida helt annorlunda bara för att man tar stigbyglarna igen, och då är det ju rätt meningslöst att rida utan. Ta stigbyglarna - släppa stigbyglarna kan man hellre göra flera gånger under samma pass. Att när man känner att man hittat känslan så tar man stigbyglarna och om man bara fumlar och inte tycker att man får till det så släpper man dom igen och upprepar, men att själva träningen egentligen blir med stigbyglar om du hajar hur jag tänker! :p
Om inte hästen blir för stressad av det finns det många bra övningar också att göra för att hitta rätt känsla i sitsen. Lyfta upp knäna så långt man kan så hamnar vikten per automatik i rumpan och man måste spänna magmusklerna för att klara av att balansera sig i det läget (ha gärna någon som longerar eller leder hästen isf så du inte riskerar att bli hämmad av att vilja hålla koll på hästen), lyfta knän och lår och allt ut i sidled från sadeln (brukar underlätta att slappna av och hitta stabilitet i sidled) m fl. övningar, det här var dom jag kom på just nu och dom två brukar räcka för mig själv att hitta ett bättre läge.
 
Sv: Positiva Panelen

det där lät som bra övning med att lyfta upp knäna... :)
nästa pass ska jag rida som du skrev, och variera mycket mellan med och utan stigbygel tills det förhoppningsvis inte känns som nån skillnad i ridningen :d

tack för bra tips :)
 
Sv: Positiva Panelen


den första videon , för sök att få hästens bakdel mot "faran" och huvudet rakt fram eller ställt bortifrån "faran" , ta yttertygeln/den tygeln som i detta fallet är högertygeln mot hästens hals och ha en ledande/lekande innertygel.
tryck högerskänkeln mot hästen och försök få hästen så nära "faran" som möjligt.
bara så du vet så har jag lärt mig detta av väldigt duktiga ryttare, nämligen ridande poliser som också utbilder rädda hästar ;)


LYCKA TILL NÄSTA GÅNG NÅT HÄNDER! :)
 
Sv: Positiva Panelen

*kl*

Film från maskeradhoppning med tittig ponny o läskiga hinder ;p

http://www.youtube.com/watch?v=T-OhA9ac7iU


jag har en värre häst än du när det gäller läskiga hinder, men jag har tränat mkt och rider för Fredrik Jönsson (landslagsryttare) och har fått lära mig mkt så nu kan vi, ibland, komma igenom banor på 90 cm -1 m ;) träning är den bästa hjälpen :)

på första hindret svängde ju hästen av långt innan själva hindret och då gjorde du helt rätt och svängde till baka till vart du va på väg istället för att göra en stor volt :) BRA!
men försök få hästen så framåt som möjligt innan du kommer på ett "läskigt" hinder och ha lätt hand och dra absolut inte hästen i munnen (inte för att du gör det, såg inte så bra men det såg verkligen inte ut så så ta inte illa upp!) och tänk på att va upprätt i ryggen så att man inte är för framåtlutad för då kan det sluta på många dåliga sätt ;)
tänk också på att inte komma för snävt på hinder som är "läskiga" för då hinner inte hästen se att det är ett hinder och då kan den tro att det är en större fara, men ibland kan det hjälpa att komma snävt på läskiga hinder för då hinner hästen ibland inte se att det är läsktigt och hoppar ändå :)
t.ex. en gång när jag hade hopplektion så var det ett hinder i början på en snettigenom, hinder 1 va ett räcke och hinder 2 va en räcke+vattenmatta
och första gången jag hoppade det hoppade han för han hann inte fatta att det var en "JÄTTELÄSKIG" vattenmatta under xd men sen andra gången jag hoppade vägrade för då hade han hunnit checka in hindret och då blev det läskigt :)





kolla vad som funkar för dig och din häst och fortsätt träna!!

WOHOO , LYCKA TILL MED HOPPANDET! ;)

och förlåt för eventuella stavfel! :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Positiva Panelen

I min sadel funkade det inte alls, benen hamnade HELT fel så det blev bara fruktansvärt jobbigt och obekvämt och sitsen blev helt värdelös :grin: men du kanske har en bättre sadel än jag.:) Fast helt barbacka är nog än det allra bästa ;)
 
Sv: Positiva Panelen

Tack för tipsen! :) Hon är rätt rolig, för dagen innan när vi tränade inför showen så var inte det där hindret något problem. Däremot andra räcket på diagonalen. Båda räckena var klädda i folie o så hade vi hängt dit julgranskulor. På hinder 2 hade vi dessutom glitter :p Hon hoppade det första räcket utan att fundera, men det rasslade till ner sanden föll ner på bommarna. Det i kombination med glittret gjorde att hon totalvägrade hoppa det andra hindret! Jag tog alla möjliga svängar men ingenting fungerade. Sen så testade vi att komma på det från andra hållet o då dög det att hoppa ;)

Bara man lyckas övertyga henne så brukar det inte vara några problem :)
 
Sv: Positiva Panelen

Hör kommer ett klipp från en hoppkurs jag och pållen var på under mellandagarna. Filmen är från första dagen. Hästen är född 2005 och har endast blivit aktivt riden sedan i somras, och endast tränad för tränare i 4 månader, och under de 4 månaderna har hon gjort otroliga framsteg. Då kunde hon inte galoppera på en volt och höll på och dö så fort hon gick över en bom. Idag har vi börjat så smått med öppna och skänkelvikning (som ni får se i filmen) och hoppar 1 m på träning.

http://www.youtube.com/watch?v=pta-nnRSOr4
 
Sv: Positiva Panelen

Hör kommer ett klipp från en hoppkurs jag och pållen var på under mellandagarna. Filmen är från första dagen. Hästen är född 2005 och har endast blivit aktivt riden sedan i somras, och endast tränad för tränare i 4 månader, och under de 4 månaderna har hon gjort otroliga framsteg. Då kunde hon inte galoppera på en volt och höll på och dö så fort hon gick över en bom. Idag har vi börjat så smått med öppna och skänkelvikning (som ni får se i filmen) och hoppar 1 m på träning.

http://www.youtube.com/watch?v=pta-nnRSOr4


hon ser väldigt stabil ut och är jättesöt!

duktig pålle och ryttare som rider henne så bra :)
 
Sv: Positiva Panelen

kl

Några bilder på mig o mina herrar, gärna lite kommenatrer på vad ni tycker om min sits:)
Framhoppning till en 130:
http://www.pixbox.se/pic_show_id28241145.html

Ettan i 130:
http://www.pixbox.se/pic_show_id28241166.html

Framskrittning till träning:
http://www.pixbox.se/pic_show_id27982694.html

Jag o min jätte på framridning:
http://www.pixbox.se/pic_show_id28056361.html

Framhoppning på den store killen, till 110:en:
http://www.pixbox.se/pic_show_id28056404.html

Tacksam för lite kommentarer :)


jättebra sits tycker jag och fina bilder ! :)
 
Sv: Positiva Panelen

http://MIF0O.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1262559601&id=435299227

kolla runt lite på min bilddagbok och säg sen vad ni tycker om ekipaget :)

nyfiken på svar !! :)

:heart

Fint ekipage! :)
En grej som är bra att tänka på är att även om man upplever i det där läget att hästen är "på tygeln" och "jobbar" så är det viktiga tekniken bak (och helheten såklart, alltså hur man lyckas utnyttja tekniken). På bilden med galopp i högervarvet är det väldigt tydligt. Hästen viker sig lite i höften och snedbelastar/avlastar innerbak (högerbak alltså). Det är vanligt att hästarna är stelare i det bakbenet så misstänker du att det är så kan det vara något värt att försöka förbättra. Grejen med bakbenets/bakdelens placering är att du då inte får någon bärighet bakifrån utan vikten är kvar på bogarna. Tänk att du ska rätta in framdelen på bakdelen! :)
Det är egentligen samma sak i vänster varv bara att det inte är lika pedagogiskt tydligt på den bilden. Hästen avlastar bak och förmodligen är det samma bakben som ställer till det.

Den ser ändå ut att ha relativt lätt för sig i galoppen och då är det ju all anledning i världen att försöka lära sig utnyttja det!
Lycka till! :)
 
Sv: Positiva Panelen

KL

Lägger ut några ridbilder sedan i somras. Hästen är förövrigt en islandshäst, så riktigt jättestor är jag inte på henne :)



Ökad tölt.


Vanligt tempo tölt


Trav. Här har hon inte kunnat trava alls länge, men vill gärna ha kritik ändå på hur det ser ut helt enkelt =)


Galopp, heller inte funnits där särskilt länge alls.


Skritt igen. Här får hon bara gå på, eftersom hon har svårt för att slappna av och bjuder på avslappning. Men jag har en liten reflektering, jag vill bygga upp hennes ryggmuskler, lära henne att bära sig och allt sånt där, vilken form av denna, och den på den översta bilden bygger hon upp sig mest i?
Hon kanske i och för sig inte går i någon form på någon av bilderna, och jag har ingen aning om hur hon går nu, men det hade ändå varit intressant att höra tankar om det :)
.

Tack på förhand! =)
 
Sv: Positiva Panelen

Du kommer inte "bygga mest" i någon utav de formerna, helt enkelt för att du inte får ut effekten av "bra ridform" i någon av dom. Det jag menar då är att du kommer få jobba vidare med formen för att få den konstruktiv, och den som är närmast ser jag som den första. Det som saknas där är bogfriheten, hästen behöver böra bära bak istället för att bara skjuta på, i kombination med att du inte har en häst som skjuter på mot handen. Då kommer också överlinjen bli bättre.
Bra form = bogfri, välvd överlinje och lite höjd manke (grovt förenklat, finns många olika beskrivningar).
Men det är också nyttigt att variera formen. Den sista är bra som en stretchingform.
 
Senast ändrad:
Sv: Positiva Panelen

hon ser väldigt stabil ut och är jättesöt!

duktig pålle och ryttare som rider henne så bra :)

Tack så mycket. Jag kommer direkt ifrån C-ponny och har i stort sett inte ridit på 4 år, utan jag började i början av sommaren igen med Kimbi och det är rätt stor skillnad på en C-ponny och Kimbi på 173 cm.
 
Sv: Positiva Panelen

Tack för svaret! Jag misstänkte att det var så det låg till. Hon är ganska spänd på översta bilden också, och går lite "trippigt".
Har du något tips på övningar som kan göra att formen blir bättre, om man har bild ett som utgångsläge? Är det "bara" att flytta bakdelen, få henne att trampa under sig mer, och kanske driva mer fram till handen?
 
Sv: Positiva Panelen

kl

Lite bilder på mig & mina hästisar :)

bushstar-i-sommarhagen-266_68148165.jpg


ridpass-prins-053_52781505.jpg


Vet att min hand är usel på bilden men fick ha väldigt långa tyglar för han var superbusig så han ryckte mig ur sadeln annars haha.
couronne-i-paddocken-037_66918675.jpg


Ett litet kollage jag satt ihop för att se utvecklingen från att han stått ett år och sedan reds mars till maj 2009. Ganska stor skillnad va?
couronne_55859851.jpg


Vill mycket gärna höra vad ni tycker! :D
 
Sv: Positiva Panelen

Tack för svaret! Jag misstänkte att det var så det låg till. Hon är ganska spänd på översta bilden också, och går lite "trippigt".
Har du något tips på övningar som kan göra att formen blir bättre, om man har bild ett som utgångsläge? Är det "bara" att flytta bakdelen, få henne att trampa under sig mer, och kanske driva mer fram till handen?

Egentligen, så är du nog närmare på fler bitar på den nedersta, stretch-bilden.
Då tänker jag på att framdelen inte är lika låst och hästen faktiskt börjar kliva med bättre teknik med ytterbak i det momentet av steget. Du skulle kunna testa att bara tänka "rida upp" (endast med sits/fokus, så man inte börjar fiffla med att överdriva à la skjutsa på med sätet eller liknande, testa hur lite som krävs förutom just fokuset). Utan att korta tyglarna, då får du också bäst kvitto från hästen om du gör rätt. Tänk att du har kontakt med bakbenen och ber dom vinkla sig lite samtidigt som du vill ha mycket och hög häst framför dig! :) Man kan kombinera med lite pytteförhållningar/halvhalter vid behov, öva lite tempoväxlingar - lite sakta, lite längre men i "normal" takt - lite kortare- lite fram osv. Men försök göra så lite extra som möjligt från början iaf för att programmera sig själv på att känna av vad som räcker att göra med sits/fokus.

Förmodligen kommer den behöva gå aningens högre och med kortare ram för att inte bli för lång istället, men utan att gå över gränsen till att börja skjuta mot handen och låsa bakre delen av halsen/manken som i den kortare formen. Även där skulle man kunna experimentera med vart gränsen går, bara ändra pyttelite i taget från det där låga läget. När en häst lärt sig skjuta på mot handen får man vara försiktig med att inte ge den stöd till att trigga den skjuta på mer mot handen.

Driva mer fram till handen tror jag inte på. En häst som skjuter mot handen blir låst, och om den skjuter på för mycket tycker jag det blir knas att driva på mer framåt. Flytta bakdelen skulle jag faktiskt också vara lite försiktig med eftersom den i det där läget förmodligen redan har lättare att flytta bakdelen än framdelen. Skänkelvikning kan vara en idé för där behöver man ändå hålla koll på bogarna.
Jättesvårt att tipsa om övningar när man inte sett ekipaget i rörelse och inte vet vad som fungerar för ekipaget. Det mesta man gör kan förbättra- om man gör det på rätt sätt! :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 351
Senast: LenaH
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 737
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 768
Senast: Varmblod90
·
Körning Det finns ju redan en bildtråd men nu tycker jag det var dags med en filmtråd på våra körhästar! Kritik är välkommen om man vill det...
Svar
1
· Visningar
913
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp