Postnord kommer ta 125kr + moms för paket från Kina

Låter helt galet. Administrationsavgift på 125kr per paket... 150000 paket om dagen...
Varför kräver dessa paket extra hantering? De hanteras garanterat som vilket annat paket som helst från utanför Europa...

Postnord har kommit på att här kan tjänas $$$ förstås.
Använd DHL istället, det lär gå bättre iom att DHL sponsrat Peking med deras nya lokaler för post, paket, tullkontor osv...

Arbetstid kostar. Nån ska sitta där och fylla i momsblanketten, skicka den till köparen, och kontrollera att momsen betalas in. Förmodligen måste någon svara i telefon när köparen ringer och tjafsar också. Det går lätt 20-30 minuter på ett ärende misstänker jag.
 
Arbetstid kostar. Nån ska sitta där och fylla i momsblanketten, skicka den till köparen, och kontrollera att momsen betalas in. Förmodligen måste någon svara i telefon när köparen ringer och tjafsar också. Det går lätt 20-30 minuter på ett ärende misstänker jag.

Sådär går det inte till. Postnord betalar momsen sen gör man en faktura till kunden. Betalar inte kunden (mottagaren) så går fakturan vidare bara.
 
De kräver extra hantering för att momsen ska betalas/inte är redovisad. Då får postnord betala in det till Tullverket och ligga ute med pengarna. Sen kräver man mottagaren på beloppet. Hade avsändaren förtullat paketet rätt från början så hade man inte behövt betala administrativ avgift utan bara moms. Så skyll på avsändaren, inte postnord.

Fast denna uppgift borde redan vara inkluderad i deras avgifter, bara det att dom inte klarar av att göra sitt jobb
 
Arbetstid kostar. Nån ska sitta där och fylla i momsblanketten, skicka den till köparen, och kontrollera att momsen betalas in. Förmodligen måste någon svara i telefon när köparen ringer och tjafsar också. Det går lätt 20-30 minuter på ett ärende misstänker jag.
Man får i regel allt på samma faktura, dvs moms, tullavgift och transportkostnader :)
 
Man får i regel allt på samma faktura, dvs moms, tullavgift och transportkostnader :)
Och det borde med all rätt komma på uthämtningsavin, tilläggskostnader som moms och ev tull är väl ingen nyhet för nån över 18 i Sverige, det får man ju lära sig i skolan.
Betala vid uthämtning av paket för enkelhetens skull.

Handlar man via dhl eller ups tex får man en faktura
 
Tycker det är toppen att det inte lika enkelt går att komma undan moms och tull, om någon tycker avgiften är för hög är det bara att välja en med lägre eller ingen avgift.
 
Så alla som faktiskt gör rätt med momsen ska få pröjsa extra för de som gör fel? Nej tack. Bättre att de som gör fel får stå för det.
Hur drog du den slutsatsen?
Det ska ju betalas oavsett så om du betalar via postnord eller direkt till tullverket borde inte spela någon roll.

De som är momsreggade redan kan fortsätta göra sina egna betalningar direkt till skatteverket. Jag pratar om vanliga Svensson som köper krimskrams från Kina några ggr om året
 
Det där kommer att lösa sig med sidoimport som kommer att slinka igenom systemet med andra fraktaktörer, okej, inte alls samma volymer och samma grejer men jag som tar in elektronikkomponenter vet var jag ska handla och vem jag ska handla med för att det redan nu ska löna sig bäst. :angel:
 
Jag tycker det är bra. Kanske får det folk att tänka efter en gång extra innan de klickar på köp, bara för att det är billigt.

Själv köper jag en del saker från Japan. Skivor från japanska artister etc som inte säljs i Sverige. Skulle jag behöva betala en avgift till posten här så skulle jag fortsätta köpa, just eftersom jag verkligen vill ha skivan, och betala utan problem. Jag ser det inte riktigt som en rättighet att få köpa produkter från andra sidan jorden och dessutom till en billig fraktkostnad
 
Läser man artikeln igen så verkar det som att det är Tullverket som satt press på Postnord, alltså att Postnord inte gjort sitt jobb och staten förlorat ca 1 miljard per år. Outch!

Postnord väljer att straffa sina kunder med höjd avgift eller extra administrationsavgift som de väljer att kalla det.

Vad de gör skillnad på ett paket från Kina gentemot tex Japan, Korea, Australien, Egypten, Kenya eller USA är, framkommer dock inte..
 
:turd::turd: Har inte mycket pengar och har inte råd att köpa saker från svenska butiker ala panduro.
Så ok, nu kommer jag helt få sluta pyssla. Det enda som håller mig någotsånär ok i skallen. Sjukt bra. Heja postnord.
 
Läser man artikeln igen så verkar det som att det är Tullverket som satt press på Postnord, alltså att Postnord inte gjort sitt jobb och staten förlorat ca 1 miljard per år. Outch!

Postnord väljer att straffa sina kunder med höjd avgift eller extra administrationsavgift som de väljer att kalla det.

Vad de gör skillnad på ett paket från Kina gentemot tex Japan, Korea, Australien, Egypten, Kenya eller USA är, framkommer dock inte..
Ja varför ska företaget jobba utan betalning bara för att största delen av befolkningen inte betalar in skatt och tull som ska göras.
 
Och det borde med all rätt komma på uthämtningsavin, tilläggskostnader som moms och ev tull är väl ingen nyhet för nån över 18 i Sverige, det får man ju lära sig i skolan.
Betala vid uthämtning av paket för enkelhetens skull.

Handlar man via dhl eller ups tex får man en faktura
Det verkar vara en "nyhet" för de som tycker att de ska slippa gälla just dem som bara köpt något från nätet direkt från en kinesist leverantör.
Jag tycker att det är helt ok med den avgiften, varför inte momsen redan är med är att den varierar beroende på varan och momsen är i Sverige alltid separat från själva varan (därav ink eller exl moms) just tullavgiften kan vara rätt knepig tycker jag eftersom kinesiska företag dessutom sänker den medvetet och som privatperson är det svårt att hålla koll på vad som gäller.
125kr är inte speciellt mycket om man har ett stort paket och för enkelhetens skull har de förmodligen valt att göra så, dvs räkna per paket och inte per vikt och innehåll.
 
Läser man artikeln igen så verkar det som att det är Tullverket som satt press på Postnord, alltså att Postnord inte gjort sitt jobb och staten förlorat ca 1 miljard per år. Outch!

Postnord väljer att straffa sina kunder med höjd avgift eller extra administrationsavgift som de väljer att kalla det.

Vad de gör skillnad på ett paket från Kina gentemot tex Japan, Korea, Australien, Egypten, Kenya eller USA är, framkommer dock inte..

Alla fraktbolag tar redan ut denna avgift, från alla länder. Detta är inte något bara postnord gör och inte heller bara från kina.

Denna avgift skulle alltså tagits ut av kunderna redan innan men pga för mkt paket för lite personal har man inte gjort det. Det är inget nytt påhitt.
 
Läser man artikeln igen så verkar det som att det är Tullverket som satt press på Postnord, alltså att Postnord inte gjort sitt jobb och staten förlorat ca 1 miljard per år. Outch!

Postnord väljer att straffa sina kunder med höjd avgift eller extra administrationsavgift som de väljer att kalla det.

Vad de gör skillnad på ett paket från Kina gentemot tex Japan, Korea, Australien, Egypten, Kenya eller USA är, framkommer dock inte..
Det är samma regler oavsett vilket land de kommer ifrån utanför EU
 
:turd::turd: Har inte mycket pengar och har inte råd att köpa saker från svenska butiker ala panduro.
Så ok, nu kommer jag helt få sluta pyssla. Det enda som håller mig någotsånär ok i skallen. Sjukt bra. Heja postnord.
Det jag undrar är när detta införs så man kan passa på att beställa innan alternativt om man nu kommer få betala 125kr i adminstrationsavgift för hårsnoddarna jag beställde i veckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp