Postnord kommer ta 125kr + moms för paket från Kina

Jag handlar många nagelsaker från ett kinesiskt företag. Det är ett kinesiskt märke. Ska man jämföra så jämför med typ Depend i kvalitet antar jag
Ett nagellack kostar runt 30-40 kronor. Med nya reglerna skulle det alltså kosta 165+moms. Finns inte ens chans att jag betalar det för ett nagellack. Märket säljs bara i Kina genom företaget.

Allt man handlar från Kina är alltså inte billigt skräp som tillverkas för inga pengar alls i hur stora volymer som helst. Såna företag som jag menar kommer ju alltså påverkas.
Men nu är det så att Kina har haft en subventionering av post som hänger kvar sedan det var ett utvecklingsland som behövde hjälp att få igång sin postverksamhet. Att vi har vant oss vid att man kan handla grejer för inga pengar alls under den tiden och nu tror att det är någon slags rättighet att importera gratis över halva jordklotet är helt galet.

Om företaget har en stor marknad i Europa kommer de säkerligen försöka etablera sig där också, men då får de ju såklart ta hänsyn till de EU-regler som gäller. Och då kanske ditt nagellack inte längre kostar 30-40 kronor.

Här är ett cancerframkallandeämne som nyligen förbjudits i nagellack inom EU:
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/eu-forbjuder-formaldehyd-kosmetika/
 
Men nu är det så att Kina har haft en subventionering av post som hänger kvar sedan det var ett utvecklingsland som behövde hjälp att få igång sin postverksamhet. Att vi har vant oss vid att man kan handla grejer för inga pengar alls under den tiden och nu tror att det är någon slags rättighet att importera gratis över halva jordklotet är helt galet.

Om företaget har en stor marknad i Europa kommer de säkerligen försöka etablera sig där också, men då får de ju såklart ta hänsyn till de EU-regler som gäller. Och då kanske ditt nagellack inte längre kostar 30-40 kronor.

Här är ett cancerframkallandeämne som nyligen förbjudits i nagellack inom EU:
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/eu-forbjuder-formaldehyd-kosmetika/
De är ett ganska litet företag som bara säljer sina varor via hemsida, så har jäkligt svårt att tro att de kommer etablera sig i Europa. De gör dock bra produkter, inte bara nagellack utan allt möjligt, så de är rätt kända av intresserade av nagelvård.

Tja Depends nagellack kostar ju 25kr här i Sverige så priset är inte orimligt i sig.
 
Jag handlar många nagelsaker från ett kinesiskt företag. Det är ett kinesiskt märke. Ska man jämföra så jämför med typ Depend i kvalitet antar jag
Ett nagellack kostar runt 30-40 kronor. Med nya reglerna skulle det alltså kosta 165+moms. Finns inte ens chans att jag betalar det för ett nagellack. Märket säljs bara i Kina genom företaget.

Allt man handlar från Kina är alltså inte billigt skräp som tillverkas för inga pengar alls i hur stora volymer som helst. Såna företag som jag menar kommer ju alltså påverkas.
Är detta är ett svar på min kommentar till din trådstart
eller blev nåt fel? O_o
 
Hur fungerar det på postnord när det kommer till mindre paket?

Jag är bara så allmänt anti postnord så jag tänkte automatiskt Nej fy bövelen, de klåparna.

Har dock noll koll på hur det faktiskt fungerar. Någon som vill upplysa om hur problmeatiken skulle bli bättre med denna avgiften? För postnord alltså
Det blir så dyrt att trafiken försvinner - vilket gynnar postnord i och med att den är subventionerad och olönsam
 
På Flashback har det redan föreslagits att beställa många smågrejer i diverse postchefers namn.

Fast det är inte Postens fel att regelverket ser ut som det gör. Jag är nog med @athena_arabians om att moms är en gammalmodig skatt. I det här scenariot kommer staten att få lägga ut mycket pengar för att få in sina pengar/täcka kryphålet
 
Jag undrar hur Kina kommer att ta detta, de brukar vara småaktiga.

De kanske tar tillbaka sitt erbjudande om att bygga hamn i Lysekil.

Jag tror det betyder att det kommer bli ännu svårare för oss att få låna pandor till en svensk djurpark.

Jag handlar många nagelsaker från ett kinesiskt företag. Det är ett kinesiskt märke. Ska man jämföra så jämför med typ Depend i kvalitet antar jag
Ett nagellack kostar runt 30-40 kronor. Med nya reglerna skulle det alltså kosta 165+moms. Finns inte ens chans att jag betalar det för ett nagellack. Märket säljs bara i Kina genom företaget.

Allt man handlar från Kina är alltså inte billigt skräp som tillverkas för inga pengar alls i hur stora volymer som helst. Såna företag som jag menar kommer ju alltså påverkas.

Som jag förstått det hela så handlar det om en avgift per paket, så om du köper i bulk eller går ihop med någon/några så blir inte påslaget så orimligt högt.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-infor-avgift-pa-paket-fran-kina

Dessutom kommer leveranstiderna bli längre eftersom man måste hantera paketen annorlunda. Jamen hurra för det... :meh:

Det kommer ju slå hårt mot företagen i Kina. Hur många handlar inte via wish/ebay/ali baba idag? Det kommer ju inte bli värt att köpa en grej för 40 kronor om man ska lägga till 125kr +moms på priset.
Vad tycker ni om förslaget?

Äntligen.

Det har varit en extremt icke hållbar företeelse på mer än ett sätt.
 
På Flashback har det redan föreslagits att beställa många smågrejer i diverse postchefers namn.

Fast det är inte Postens fel att regelverket ser ut som det gör. Jag är nog med @athena_arabians om att moms är en gammalmodig skatt. I det här scenariot kommer staten att få lägga ut mycket pengar för att få in sina pengar/täcka kryphålet

Jag tycker istället att moms är en väldigt rättvis skatt, även om jag föredrar enhetsmoms.
 
Alltså det är säkert rimligt, men jag svär åt eländet ändå. Som förtidspensionär har det varit så sjukt nice att kunna handla lite billigare, inte minst när det vankas julklappar.
Finns bland annat ett kortspel som här i Sverige kostar ca 500 kr - fick det från Kina för strax under 100 kr. Hade tänkt köpa uppföljarna också men ja, med högre avgifter är det bara att glömma helt alltså.

Hur blir det med paket från andra länder? Har en som älskar Indien, brukar passa bra att beställa något tyg eller så från just Indien till henne (eller som nu senast, en jättefin handgjord lykta från Nepal). Funtade på en sari till hennes födelsedag men ska det läggas på ytterligare pengar så är det bara att glömma direkt :down:
 
Såna här trådar får mig snarare att tänka på hur sjukt det egentligen är.
Nu tänker jag inte bara på denna fråga kring avgiften utan rent allmänt hur vi skickar saker över halva jordklotet utan att ens reflektera.
Inte bara om jag beställer själv utan allt jag beställer även i butik.
Det sjuka kan jag känna att vi inte ens reflekterar det. Det är så självklart i vårt shoppingmönster att det kommer från andra sidan jorden.
Jag tänkte på det häromdagen när jag var i fruktdisken på ICA och kollade på förpackningarna var allt kom ifrån...
 
På vilket sätt är den rättvis? Alla betalar ju lika mycket oavsett inkomst? Jag tycker att man ska momsbefria baslivsmedel så att de som har det allra fattigast i vårt land har råd med bra mat. Sedan kan man gott höja momsen på kapitalvaror som är lyx.
Vem bestämmer vilka varor som är lyx?
Livsmedel har ju redan lägre moms än vad som annars är standard, i alla fall.
 
På vilket sätt är den rättvis? Alla betalar ju lika mycket oavsett inkomst? Jag tycker att man ska momsbefria baslivsmedel så att de som har det allra fattigast i vårt land har råd med bra mat. Sedan kan man gott höja momsen på kapitalvaror som är lyx.

Jag håller med dig förutom att höja momsen oavsett vara. Det är som sagt en förlegad skatt som slår så orättvist. Dessutom är det svårt att definiera "lyx", det är ett enormt subjektivt begrepp.

Nej, skatten ska vara procentuell till ens beskattningsbara inkomst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp