Postnord kommer ta 125kr + moms för paket från Kina

Inte ens progressiv..?
När vi en höginkomsttagare vid vår barm?

Jag har inga problem med en progressiv skatt men jag hade inte riktigt tid att utveckla min text ytterligare eftersom jag multitaskar (dvs städar och lagar mat samtidigt som jag hänger här :p).

Och nej, jag verkligen inte en höginkomsttagare :D
 
Hur kan det vara bekvämt? Du säger ju att du bor vid Mariatorget, 200 meter bort har du slussen med både hm och glitter. Gå.
Hur det är bekvämt? Några klick. Det var där när jag köpte annat och priset var bättre och är ingenting jag behöver nu direkt. Så det var bekvämt för mig.
 
Senast jag fick hem en pryl från kina (mitt syskon beställde datorminne åt mig) så kom det i ett jäkla rek jag fick hämta ut.

200 meter att gå skulle jag kalla bekvämt.
Som det är nu så beställde jag precis det jag ville ha och kommer kunna hämta upp det där jag kommer passera oavsett. Det var bekvämt för mig.

Jag har inga problem att gå till h&m eller liknande annars om det är något jag vill ha men nu var det rakt framför näsan på mig, precis det jag ville ha till ett bättre pris än vad jag kan köpa här.
 
På vilket sätt är den rättvis? Alla betalar ju lika mycket oavsett inkomst? Jag tycker att man ska momsbefria baslivsmedel så att de som har det allra fattigast i vårt land har råd med bra mat. Sedan kan man gott höja momsen på kapitalvaror som är lyx.

Nej, ju mer man kan och vill konsumera desto mer betalar man. Jag har för övrigt inte sagt att andra skatter är orättvisa.
 
Helt utan att ens reflektera över de reella skälen till varför detta sker tycker jag att det är jättebra. Jag har själv varit inne på någon liknande sida och spontant tänkt: gud, så billiga saker, här måste jag handla - för att sedan hejda mig och inse att det faktisk inte finns något där jag egentligen behöver. Men låga priser lockar!

Att de flesta som handlar verkar vara medvetna om att det man köper är av så låg kvalitet att man riskerar att få hem rent skräp är ännu mer skrämmande.

Några omdömen om Wish tagna från nätet:

"Jag har fått flera produkter som varit trasiga men när dom kostar 50 kr är det ingenting att göra åt."
"Kvaliteten är som priset dvs ganska låg men vill man inte betala mer så får man ta det."
"Billig skräp som tar långt tid att få. 50% av det man köper slänger man."
 
Jag blir så oerhört beklämd över hur många som konsumerar och konsumerar utan att tänka till. Varje liten pryl som tillverkas kräver resurser i form av råvaror och energi och leder till utsläpp av koldioxid - och inte sällan också utsläpp av kemikalier som förgiftar vatten och mark. Om sakerna också ska transporteras långt åtgår ännu mer resurser och mer utsläpp sker. Vi överkonsumerar något enormt idag och DÖDAR vår planet för att få ännu en (eller fem) klänningar att hänga i garderoben tillsammans med de vi redan har, ännu en prydnadskudde, ännu en handväska osv. Nästa generation kommer att hata oss. Vi har INGEN chans att klara klimatmålen så länge vi ser billig shopping som en rättighet och vägrar se den större bilden.

Och för er som gnäller. Har ni fortfarande inte förstått att det är (har varit) så här billigt att köpa från Kina för att våra postväsen i Sverige/Europa subventionerat försändelser från Kina. PostNord har inte råd att göra det längre. Nu kommer vi få betala vad det faktiskt kostar. Det är galenskap att kunna köpa prylar från Kina och inte behöva betala för frakten.
 
Frakt kostar, det är inte gratis att transportera saker. :idea:

De fraktbolag som äger egna plan tjänar grymt mycket!
Jag jobbade ett tag för ett företag som hade förhandlat fram 90% ( !!! ) rabatt på frakt med ett av de större fraktbolagen... och för den delen 69% med ett av de andra stora...

Tänk då att fraktbolaget ÄNDÅ tjänar på det
 
De fraktbolag som äger egna plan tjänar grymt mycket!
Jag jobbade ett tag för ett företag som hade förhandlat fram 90% ( !!! ) rabatt på frakt med ett av de större fraktbolagen... och för den delen 69% med ett av de andra stora...

Tänk då att fraktbolaget ÄNDÅ tjänar på det
Det är inte många av dessa fraktbolag som trafikerar Sverige regelbundet. I princip bara DHL Express (ej samma som DHL Freight) och deras ARN-terminal är lika kaotisk som Postnords ;) jag har ett par bilar där och stöttar flera ggr i veckan.
 
De fraktbolag som äger egna plan tjänar grymt mycket!
Jag jobbade ett tag för ett företag som hade förhandlat fram 90% ( !!! ) rabatt på frakt med ett av de större fraktbolagen... och för den delen 69% med ett av de andra stora...

Tänk då att fraktbolaget ÄNDÅ tjänar på det
Nu låter det som att fraktbolag inte får tjäna pengar, är de det du menar? Ett fraktbolag är precis som vilket annan företag som helst, som vill tjäna pengar. Det kostar att tillhandahålla tjänster. Ingen konstigt med det, eller blir det konstigt bara för det är ett fraktbolag och all frakt ska vara gratis, så de som jobbar inom den branschen jobbar gratis, då det inte finns pengar att betala lönerna eller underhåll av fordon?
 
1.

2. Svenska tullen är övernitisk och har hutlösa avgifter. Jag har åkt på tull för begagnade saker (böcker) och dessutom fått betala fel momssats. Fetglöm att försöka protestera, det är ingen idé. De var korrekt tulldeklarerade också, som begagnade (dvs antikvariska) böcker. Jag köpte dem som privatperson pga ett intresse och de böckerna är näst intill omöjliga att köpa i Sverige.

De norska är inte nådiga de heller, åkte över med min hund som valp. De stoppade mig på tåget över och menade på att jag skulle betala tull på hunden fast jag inte var skriven i Norge utan endast jobbade där tillfälligt. Men man får ju bara betala om man vill fortsätta resan med hunden...

Jobbade med flygplatstullen själv i Norge och de menade att de aldrig hade gjort så själva om dem hade hanterat det, lite tröttsamt. /rant
 
Nu låter det som att fraktbolag inte får tjäna pengar, är de det du menar? Ett fraktbolag är precis som vilket annan företag som helst, som vill tjäna pengar. Det kostar att tillhandahålla tjänster. Ingen konstigt med det, eller blir det konstigt bara för det är ett fraktbolag och all frakt ska vara gratis, så de som jobbar inom den branschen jobbar gratis, då det inte finns pengar att betala lönerna eller underhåll av fordon?
Fraktbolag får ABSOLUT inte tjäna pengar.
I varje fall är det så med fraktbolaget Postnord, som ska leverera gratis, punktligt och rätt enligt den här tråden.
Det är en ideéll verksamhet, som sköts av människor som har postväsendet som sin hobby och sitt kall. Kudos till sådana människor!
 
De norska är inte nådiga de heller, åkte över med min hund som valp. De stoppade mig på tåget över och menade på att jag skulle betala tull på hunden fast jag inte var skriven i Norge utan endast jobbade där tillfälligt. Men man får ju bara betala om man vill fortsätta resan med hunden...

Jobbade med flygplatstullen själv i Norge och de menade att de aldrig hade gjort så själva om dem hade hanterat det, lite tröttsamt. /rant

Jag har jobbat i Norge. Mina kollegor i Australien skickade utrustning. Du kan tänka dig hur det slutade :p

Till norska tullens försvar kan jag säga att mina kollegor hade inte skickat det hela korrekt men för att jag skulle kunna fixa det var jag absolut tvungen att ha ett svenskt pass, körkortet dög inte. Mitt pass låg hemma och jag hade absolut inte tid att åka hämta det. Utrustningen fick gå på retur helt enkelt (och jag lyckades med att inte säga åt kollegorna att de är idioter och jag skrek inte åt tullen heller :up: :D).
 
Fraktbolag får ABSOLUT inte tjäna pengar.
I varje fall är det så med fraktbolaget Postnord, som ska leverera gratis, punktligt och rätt enligt den här tråden.
Det är en ideéll verksamhet, som sköts av människor som har postväsendet som sin hobby och sitt kall. Kudos till sådana människor!
Jag anar en viss ironi, men om vi ska fortsätta på din linje där då betyder det väl att så länge det inte är Postnord är det okej att de tjänar pengar? :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp