Bukefalos 28 år!

Prärievagn

Morrhoppa

Trådstartare
Jag har gått och köpt mig en liten flakvagn till min shetlandsponny och tänkte bygga om den till en prärievagn.

Googlar på prärievagn hittar man en massa fina bilder på utsidan på vagnar men inte insidan så man kan se hur själva bågarna är konstruerade. Är det någon här som har en prärievagn eller en bild på insidan av en?

Funderar på om inte det lättaste hade varit att bygga ramen till kapellet i trä, det blir visserligen inte helt runt men kanske enklare än att hålla på med stålramar eller dyl.

Tips på prärievagnsbyggande mottages tacksamt :D
 
Sv: Prärievagn

Har sett stora vagnar där bågen är gjord av svart vattenslang ca 3 tum och ett svetsat fäste med en rörhylsa instucken i röret.
En mindre shettisvagn kanske klarar sig med 2 tum.
 
Sv: Prärievagn

Används till vatten och säljs på rulle hos rörfirmor ,om det går att köpa på meter vet jag ej. .Dom bönder jag känner brukar ha i lager Kan även finnas på jula bahaus eller biltema eller liknande firmor.Till shettisvagn räcker det nog med 50 mm eller kanse lite mindre.
 
Sv: Prärievagn

PEM-slang hittar man lite överallt. Brukar dock säljas i rullar om minst 25m, standard är 35mm och priset brukar ligga någonstans runt 10kr/m.
Kanske kan du kolla med din lokala rörmokare, har du tur så har de lite spillbitar du kan få köpa av dem :)
 
Sv: Prärievagn

Mkt vanlig i 15 mm ca 20 mm 25 mm 35 som catrine skriver 42 mm samt flera till.Tror i alla fall jula har kortare rullar.
 
Sv: Prärievagn

Tack för tipsen, jag har nu inhandlat rör och kvastskaft så ska vi se hur det går.

Vilket material använder ni till kapell? Funderar själv på att ta en tur till en båtaffär.
 
Sv: Prärievagn

Tja fast jag tänkte försöka undvika presenning, tycker det ser så fult ut ;) men det kanske är snyggare med en vit? Presenning är mitt sistaval, om allt annat är för dyrt eller krångligt :)
 
Sv: Prärievagn

har sett fullstora "prärievagnar "med kapell gjorda av teentipi tälttillverkare ,tror ett sådant gick på 6-7 tusen.dom finns i norrhälsingland och användes till någon trollstig .Skulle tro att cathrine vet mer.
 
Sv: Prärievagn

Lättaste sättet att göra bågar är nog att åka till en båtaffär och köpa kapellbeslag och kapellrör. Kan bli hur proffsigt som helst.
 
Sv: Prärievagn

Tja fast jag tänkte försöka undvika presenning, tycker det ser så fult ut ;) men det kanske är snyggare med en vit? Presenning är mitt sistaval, om allt annat är för dyrt eller krångligt :)

Presenning prasslar nog lite mycket. Markisväv eller kapellväv är nog bättre. Det finns beige kapellväv.
Vad kul det låter, vill också bygga vagn! :)
Glöm inte posta bilder!
 
Sv: Prärievagn

Ska se vad jag hittar för väv sen, får börja med att få ihop ställningen. Kan förmodligen inte börja bygga förrän efter midsommar tyvärr :/
 
Sv: Prärievagn

Nu ska vi se om jag kan få upp bild på det här.

20130712-174202jpg.jpg


Hittade slangklammers på Jula som jag har skruvat fast i sidan av vagnen. Det var lite för små hål så jag fick borra upp dem en halv mm för att få igenom vagnsbultarna men det verkar fungera bra. Kvastskaften är delade i tre båda två, så det kommer bli tre bågar.
 
Sv: Prärievagn

20130712-174304jpg.jpg


Första bågen är uppe, ska skruva fast röret i kvastskaften sen, men det får vänta tills alla tre är uppe.
 
Sv: Prärievagn

20130722-162707jpg.jpg


Det går framåt! Kapelltyg ska införskaffas och svängeln ska på.

Tips på ett bra kapelltyg mottages tacksamt, än så länge verkar markisväv vara det bästa alternativet.
 

Liknande trådar

Utrustning För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från...
2
Svar
28
· Visningar
3 713
Senast: ameo
·
Western Förra veckan så snubblade jag över en superbillig prärievagn och tänkte, är man sjukskriven så behöver man jobba med något, och köpte...
Svar
5
· Visningar
1 349
Senast: Ichigo
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 965
Senast: skuggi
·
Körning Vi ska bygga något enkelt åkbart med plats för 2 vuxna (och gärna fikakorg :D), till shettisen. Som ska vara färdigt när snön är på...
Svar
2
· Visningar
3 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp