Projekt: Prärievagn

Ichigo

Trådstartare
Förra veckan så snubblade jag över en superbillig prärievagn och tänkte, är man sjukskriven så behöver man jobba med något, och köpte den raskt. Det var en rätt sorglig syn enligt många men för mig så var det det finaste jag sett. Taket på kapellet var mossbelagt och allt trä var murket med den var fin och jag älskar den ändå. Då jag har tummen mitt i handen och dessutom stukat armen rejält efter en ridolycka tidigare i veckan så tog jag min lillebror (liten och liten, det är en tonårsgrabb på snart femton!) till hjälp. Nu har hela vagnen hamnat på våran eldningshög på gärdet utom underredet och själva kapellet med ram. Jag fotade och tänkte, han skruvade och kastade. Utmärkt fördelning av jobbet! ;) Jag dokumenterade det mesta av hur den var byggd och funderade på hur jag ska bygga upp den igen. Själva golvet och sparkskyddet framför kuskbocken kommer byggas likadant och ramen till kapellet kommer sitta ungefär som innan. Sedan ska det vara heltäckande brädor en halv meter upp på sidorna med en grind där bak. Bänkar som kombineras med förvaringsutrymme och någon slags trappa eller dylikt till kuskbocken och bakre delen av vagnen.

Igår köpte vi kapelltvätt och rostskyddande svart färg och idag målade vi underredet och kapellet med respektive sak. Kapellet ska gotta sig över natten innan vi sköljer av det och vänder på det för att få rent andra sidan också. Vagnen glänser svart och även den ska målas imorgon. Sedan ska brädor, furu tror jag, införskaffas, mättas och oljas in och sedan läggas på vagnen. Dynor ska sys så det tänkte jag göra medan trä't drar åt sig all oljan och sedan ska även lådbänkarna fixas ihop. Grinden ska byggas, allt ska mätas och ritningarna ska gå att förstå. Vilken tur att solen skiner hela dagarna nu då! :)
 
Låter som ett spännande och roligt projekt!
Skulle vara kul med före och efter bilder!

Lycka till med projektet!
 
Åh vad roligt det låter! Jag hade en långvagn en gång som jag hade stora planer för men tyvärr var det aldrig någon som hade tid att hjälpa mig (har ingen lillebror till hands ;)) och jag är för skadad och för sjuk för att bygga och fixa själv. Tyvärr blev hästen som var inkörd sjuk sen så det blev att jag sålde den vidare när hon hade gått bort och jag inte hade någon häst som var inkörd längre. Min nya häst är alltför bakskygg för att kunna bli en trygg körhäst.
Det vore jättekul om du vill lägga in bilder :) Det vore så kul att se när den tar form och när den är färdig :)

(Nu vet jag inte alls vad du är sjukskriven för men det är alltid bra att ha med sig försäkringskassan på dylika projekt om någon granne eller så skulle se när ni grejar, bli sur för att du kan göra sådant hela dagarna istället för att jobba och ringer och anmäler dig till försäkringskassan. Igen, jag vet inte varför du är sjukskriven och du behöver absolut inte skriva ut det här. Med vissa åkommor mår man snarare bättre utav att greja och vara aktiv på sina egna villkor men det är inte alltid sura grannar fattar det. Har man försäkringskassan med sig och de vet om vad man gör så är det inga problem :) Då blir det inget av sådana okynnesanmälningar. Vet de inget så blir det kontroll och det är alltid obehagligt även om man är i sin fulla rätt att göra det man gör. Ett tips är därför att ringa eller maila till din handläggare och berätta.

Jag hade häst när jag var sjukskriven och fortsatte ha det när jag senare blev förtidspensionär. Jag berättade det direkt för min handläggare på försäkringskassan och förklarade hur vi hade lagt upp arbetet runt dem och då var det inga problem alls. Däremot sa de att jag inte fick ha en massa inackorderingar eller skaffa mig en hel massa hästar utan jag fick ha två eftersom hästar inte får gå ensamma.)
 
Ska absolut försöka få in bilder! När jag får tag på lillebrors mobil då vi fotade med hans kamera, min är skit! xD Känns lite märkligt att bygga en vagn när jag ännu inte köpt någon häst som är inkörd men jag ska ha en inkörd häst så det löser sig :)

Inga problem :) Sjukskriven på grund av att depression och att jag gått in i väggen så jag mår bra av att göra saker. Dessutom är jag varken myndig eller har grannar som ser in till vårat hus ;)
 
Såhär ser det ut tills tisdag då reglar ska införskaffas så sidorna kan komma på! :) Lillebror kom ut och använde sina muskler lite med en utstickande bräda ;)

wOcmGm2.jpg
 

Liknande trådar

Körning Jag har gått och köpt mig en liten flakvagn till min shetlandsponny och tänkte bygga om den till en prärievagn. Googlar på...
Svar
18
· Visningar
4 933
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp