Prata med grannar om djurskötsel

ako

Trådstartare
Det här kanske borde ligga under ”andra djur”, mod får flytta i så fall, men tänker att fler läser här och frågeställningen går ju att applicera på både häst, hund, katt o smådjur...

Vi har en grannfamilj som nog inte har någon djurefarenhet... Trevlig familj och våra och deras barn leker. I somras skaffade de tre kaniner, en till varje barn, varav två dog snart av okänd anledning... Redan då var jag lite bekymrad då det kändes som om det var helt barnens ansvar (förskole- och lågstadieålder) och det lektes lite vilt med dem. Där lyckades jag dock lite odramatiskt prata med barnen och de började hantera dem bättre. Sen dog ju två och bara en är kvar och bara ett barn är intresserat. Denna lilla stackare bor nu i en liten (typ 70x100) innebur på marken i familjens carport utan hus eller skydd och sköts rätt sporadiskt.... Inte ok någonstans och jag vet inte om de tänker annat inför vintern- men jag tror faktiskt inte det. Jag inser ju att jag måste prata med dem, det är ju liksom medborgerligt ansvar att försöka se till att djur inte lider; men hur? Är ju jättesvårt!! Kan tilläggas att familjen kommer från en annan kultur (en generation bort) och min bild är nog att föräldrarna inte alls är fostrade med det ”djurtänk” som många av oss har i Sverige och har fått inpräntat och att de kommer ta illa upp, vilket jag verkligen inte vill... Men något måste ju göras...
Tack för input!
 
Det här kanske borde ligga under ”andra djur”, mod får flytta i så fall, men tänker att fler läser här och frågeställningen går ju att applicera på både häst, hund, katt o smådjur...

Vi har en grannfamilj som nog inte har någon djurefarenhet... Trevlig familj och våra och deras barn leker. I somras skaffade de tre kaniner, en till varje barn, varav två dog snart av okänd anledning... Redan då var jag lite bekymrad då det kändes som om det var helt barnens ansvar (förskole- och lågstadieålder) och det lektes lite vilt med dem. Där lyckades jag dock lite odramatiskt prata med barnen och de började hantera dem bättre. Sen dog ju två och bara en är kvar och bara ett barn är intresserat. Denna lilla stackare bor nu i en liten (typ 70x100) innebur på marken i familjens carport utan hus eller skydd och sköts rätt sporadiskt.... Inte ok någonstans och jag vet inte om de tänker annat inför vintern- men jag tror faktiskt inte det. Jag inser ju att jag måste prata med dem, det är ju liksom medborgerligt ansvar att försöka se till att djur inte lider; men hur? Är ju jättesvårt!! Kan tilläggas att familjen kommer från en annan kultur (en generation bort) och min bild är nog att föräldrarna inte alls är fostrade med det ”djurtänk” som många av oss har i Sverige och har fått inpräntat och att de kommer ta illa upp, vilket jag verkligen inte vill... Men något måste ju göras...
Tack för input!
Ok den totalfega vägen?

Grannskapets köp och sälj grupp eller Blocket brukar kanske ha kaninburar med isolering till salu? (vår har det ganska regelbundet) Så om man letar upp en sådan annons och skuttar över till grannarna och säger, titta vad jag hittade, visst letade ni väl efter en vinterbonad utebur nu? Den här är super för den har de här och de här grejorna (över marken, hoppetiyta under, isolering (ska man ha det? ingen aning) osv, precis allt vad en kaninbur för vinter och utomhus behöver.

Alternativ två om köp o säljgrupperna inte levererar är kanske att hitta en byggbeskrivning/ny till salu antar jag.
(Om panik inträffar kombinerat med ett, eller var det så att lille X ville ha buren på rummet nu? Min mosters grannes syster hade en jättesöt kanin som hoppade helt fritt i hela huset.)

(Med tillägg om att jag vet typ nada om kaniner.)
 
Senast ändrad:
Det här kanske borde ligga under ”andra djur”, mod får flytta i så fall, men tänker att fler läser här och frågeställningen går ju att applicera på både häst, hund, katt o smådjur...

Vi har en grannfamilj som nog inte har någon djurefarenhet... Trevlig familj och våra och deras barn leker. I somras skaffade de tre kaniner, en till varje barn, varav två dog snart av okänd anledning... Redan då var jag lite bekymrad då det kändes som om det var helt barnens ansvar (förskole- och lågstadieålder) och det lektes lite vilt med dem. Där lyckades jag dock lite odramatiskt prata med barnen och de började hantera dem bättre. Sen dog ju två och bara en är kvar och bara ett barn är intresserat. Denna lilla stackare bor nu i en liten (typ 70x100) innebur på marken i familjens carport utan hus eller skydd och sköts rätt sporadiskt.... Inte ok någonstans och jag vet inte om de tänker annat inför vintern- men jag tror faktiskt inte det. Jag inser ju att jag måste prata med dem, det är ju liksom medborgerligt ansvar att försöka se till att djur inte lider; men hur? Är ju jättesvårt!! Kan tilläggas att familjen kommer från en annan kultur (en generation bort) och min bild är nog att föräldrarna inte alls är fostrade med det ”djurtänk” som många av oss har i Sverige och har fått inpräntat och att de kommer ta illa upp, vilket jag verkligen inte vill... Men något måste ju göras...
Tack för input!
Generellt tycker jag ofta att saker och ting görs krångligare än det behöver. Prata med dem, bara. "Hur har ni tänkt..." etc. Vänligt och undrande, med omtanke för djuret. Ge förslag på hur du ser på det. Sätt på kaffet. ☕
 
Generellt tycker jag ofta att saker och ting görs krångligare än det behöver. Prata med dem, bara. "Hur har ni tänkt..." etc. Vänligt och undrande, med omtanke för djuret. Ge förslag på hur du ser på det. Sätt på kaffet. ☕

Ja lite så tänker jag väl egentligen är det bästa... Är bara så rädd att de ska ta illa upp - men självklart måste jag ju agera...
Tack!
 
Jag hade pratat med dem typ igår, om jag vore du. Om två kaniner redan dött är det förmodligen rätt illa. Säg som det är - att de är levande varelser och behöver skötas om ordentligt. Erbjud dina tips om hur de ska skötas. Självklart är det inte kul om de tar illa upp, men man måste våga tala för djurens räkning.
 
De två som dog dog i somras, oklar anledning, och jag har inte själv sett att kaninen bor så oskyddat ute i carporten förrän i dag, jag trodde ändå den hade hus och utebur. Jag går inte så ofta åt deras håll på gatan då jag inte har ärenden däråt, men såg i dag. Dottern har sagt att den bor ute, men jag trodde inte det var så illa...
 
Jag hade nog köpt en bok om kaniner till barnen och sen nämnt för föräldrarna att det enligt lag ska vara en större och isolerad bur åt kaninen. Kanske printat lite rolig fakta också?
 
Ja lite så tänker jag väl egentligen är det bästa... Är bara så rädd att de ska ta illa upp - men självklart måste jag ju agera...
Tack!
Om du frågar lite undrande bara och sen utvecklar samtalet kring hur kaniner ska ha det, så har de inte någon anledning att bli sura. Och skulle de bli det ändå, så har du agerat rätt iaf och varit ett föredöme för barnen.
 
Hade det varit tal om akvariefiskar att en och annan kanske dör på vägen hade jag haft förståelse men det här hade fått mig att bli lätt rabiat. Anmäl så att de förhoppningsvis blir av med det stackars djuret...
 
De två som dog dog i somras, oklar anledning, och jag har inte själv sett att kaninen bor så oskyddat ute i carporten förrän i dag, jag trodde ändå den hade hus och utebur. Jag går inte så ofta åt deras håll på gatan då jag inte har ärenden däråt, men såg i dag. Dottern har sagt att den bor ute, men jag trodde inte det var så illa...
Dog de bara sådär eller blev de tex tagna av en räv?
De kan väl teoretiskt haft nån parasit med sig redan när de kom också som blossat upp.
Finns många orsaker till att de kan ha dött. Även om misskötsel också kan vara orsaken.
Försök prata med dem. Om du inte har koll på riktlinjerna finns bra info på jordbruksverkets hemsida om vad som måste finnas och inte gällande mått och burens utformning också.
Bra att du engagerar dig!
 
Dog de bara sådär eller blev de tex tagna av en räv?
De kan väl teoretiskt haft nån parasit med sig redan när de kom också som blossat upp.
Finns många orsaker till att de kan ha dött. Även om misskötsel också kan vara orsaken.
Försök prata med dem. Om du inte har koll på riktlinjerna finns bra info på jordbruksverkets hemsida om vad som måste finnas och inte gällande mått och burens utformning också.
Bra att du engagerar dig!
Plus att kaniner är väldigt lättstressade djur.

Fler än en djuhållare har stått med döda kaniner efter att folk varit in i stallarna och "räddat" djur. Såäven min kära granne. Kaniner tål inte stress.
Hade en lärare som berättade att hennes stora hund dödat deras kaniner. Den hade smugit på kaninerna och hoppat fram och skällt. Kaninerna dog knall och fall av chocken.

Om barnen lekte lite vilt med dem kan det ha räckt för att döda dem.

(får man ens ha kaniner ensamma??)
 
Plus att kaniner är väldigt lättstressade djur.

Fler än en djuhållare har stått med döda kaniner efter att folk varit in i stallarna och "räddat" djur. Såäven min kära granne. Kaniner tål inte stress.
Hade en lärare som berättade att hennes stora hund dödat deras kaniner. Den hade smugit på kaninerna och hoppat fram och skällt. Kaninerna dog knall och fall av chocken.

Om barnen lekte lite vilt med dem kan det ha räckt för att döda dem.

(får man ens ha kaniner ensamma??)
Ja, det får man. Kaniner är inte flockdjur - de är kolonidjur. Det går t o m ofta illa när man har kaniner tillsammans.
 
Just minimåtten som Jordbruksverket har är verkligen minimått, så det hade jag inte tittat så mycket på (mer än att det ska uppfyllas då). Men kolla krav i övrigt (sitthylla mm).

Tycker det är tragiskt hur lätt det är att köpa kaniner och gnagare, utan minsta kunskap. De är verkligen för billiga :(.
 
Plus att kaniner är väldigt lättstressade djur.

Fler än en djuhållare har stått med döda kaniner efter att folk varit in i stallarna och "räddat" djur. Såäven min kära granne. Kaniner tål inte stress.
Hade en lärare som berättade att hennes stora hund dödat deras kaniner. Den hade smugit på kaninerna och hoppat fram och skällt. Kaninerna dog knall och fall av chocken.

Om barnen lekte lite vilt med dem kan det ha räckt för att döda dem.

(får man ens ha kaniner ensamma??)

Just det här med lättstressade är sant. Grannen blev av med sina två kaniner när en jakthund kom in på gården och skällde på dem i uteburen.
Naturligtvis jättehemsk och onödigt och otroligt sorgligt, men hunden kom aldrig åt dem och de hade hus att söka skydd i, men de dog ändå.
 
Allmänt tror jag också på att komma med lite vänliga förslag. "Vintern närmar sig, jag tänkte att ni kanske ville ha tips om var man kan köpa hö/hur man bygger en vinterbur/var man köper skydd. Det är inte så lätt när man inte vet var man ska vända sig!"
Försöka att inte skuldbelasta.
 
Allmänt tror jag också på att komma med lite vänliga förslag. "Vintern närmar sig, jag tänkte att ni kanske ville ha tips om var man kan köpa hö/hur man bygger en vinterbur/var man köper skydd. Det är inte så lätt när man inte vet var man ska vända sig!"
Försöka att inte skuldbelasta.

Det är ju så jag tänker. Jag hoppas på att springa på dem de närmsta dagarna så att jag inte behöver gå och ringa på, det känns så mycket ”större” än att prata med dem på gatan till att börja med.

Tack för alla svar 😊!
 
Dog de bara sådär eller blev de tex tagna av en räv?
De kan väl teoretiskt haft nån parasit med sig redan när de kom också som blossat upp.
Finns många orsaker till att de kan ha dött. Även om misskötsel också kan vara orsaken.
Försök prata med dem. Om du inte har koll på riktlinjerna finns bra info på jordbruksverkets hemsida om vad som måste finnas och inte gällande mått och burens utformning också.
Bra att du engagerar dig!

Jag vet faktiskt inte varför de dog. Barnet sa att de fick någon sjukdom men det låter ju konstigt tycker jag; den tredje är ju frisk flera mån senare.
Jag har skaplig koll på Jordbruksverkets regler och djurhållningen i fråga lever inte i närheten upp till dem tyvärr. Dock vill jag ju inte börja med att hänvisa till lagen i festa skedet, jag hoppas ju att de ska ta emot hjälp och skärpa sig bara genom att jag pratar lite vänligt med dem.

Tack 🌸!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp