Prata med grannar om djurskötsel

Enligt djurskyddslagen ska kaniner hållas med sällskap om det är möjligt. Inte alltid de funkar ihop, men ofta gör det det. Särskilt om det är på en större yta.
 
Mmm jag tror jag skrev i mitt inlägg att jag inte tyckte kaniner i små burar verkade trivas så särdeles.
Jag beskrev en helt frihoppande kanin utan burägarskap.

Absolut, jag uttryckte mig lite otydligt och menade generellt. Tyvärr är nog frihoppande kaniner i minoritet vilket är synd eftersom de verkar trivas så bra med det livet :love:
 
Ang det här med flockdjur så kan det vara värt att ha i åtanke att det finns flockdjur som på riktigt blir hjärnskadade av att inte leva med artfränder. Samma djur anses ofta bara vara "glad" när man kommer hem, för att folk ofta inte kan se skillnad mellan ett djur som bara är glatt och ett djur som visar tydliga symtom på dessa hjärnskador samt diverse psykiska problem. Den där glädjen är ofta bara ren desperation.
Nu är inte kaniner flockdjur utan kolonidjur, men jag tycker ändå att det är ganska tydligt att den där artfränden kan ha en större betydelse än vi kan se, och att man rimligtvis inte bör gå enbart på sin egen tolkning av ett djur utan på hur djuret lever rent naturligt och försöka tillgodose det. Det är möjligt att de som hundar kan se människor som sin koloni men det är även möjligt att så inte är fallet, och vet vi inte säkert hur det ligger till så borde vi rimligtvis ta det säkra före det osäkra och se till att ge de möjlighet till en koloni.
 
Nej men man har ju fortfarande ändå något slags uttryck i djuret tycker jag väl? och den här kaninen hade ett väldigt lugnt och gott uttryck. Som sagt jag har inte träffat supermånga kaniner men lite vitögda och nervösa kan de ju framstå även i grupp tycker jag. Och de jag mött som bor i en liten bur är inte ens jämförbara i uttryck. (så alltså från min begränsade erfarenhet hade jag fått känslan av att den här lilla ensamma "hundlivs" väduren som blev över 13 är den nöjdaste kanin jag mött. Jag antar att den liksom hade en flock, dvs sina människor.)

Samtidigt tex 4 H håller ju kaniner väldigt fint i stora boxar eller stor hage i grupp, men de boxarna är ju större än ett normalt vardagsrum och hagen tredubbla storleken mot en normal radhusträdgård, med flera kaninhus, kan väl föreställa mig att det kan vara svårt för gemene man med den typen av yta.
Uttryck hos kaniner..
Jag var kaninvakt förra sommaren och hade därmed en kanin boendes i lägenheten, mestadels i sin bur, men fick hoppa lös stundtals.
Jag är djurmänniska och haft många olika djur, men kaninen visade verkligen inget uttryck. Den blinkade inte ens så jag såg det. Väldigt uttryckslöst djur som jag definitivt inte hade sett på om den mådde bra eller inte.

Tänker att fler är lika kaninokunniga som jag, men köper kanin. Då är det svårt att veta om den mår bra, eftersom de inte kan läsa den.
 
Uppdatering: Jag tipsade om en bra utebur (vet en som snickrar), de tackade för tipset och sedan flyttade kaninen in. Nu bor den i sin lilla bur i deras tvättstuga som mest är släckt... Dock säger barnet att de ska sälja den, så jag ska prata med dem och om det är rätt kön får den flytta hit om de vill. Vi hade ändå tänkt oss en kompis till vår framöver.
 
Absolut, jag uttryckte mig lite otydligt och menade generellt. Tyvärr är nog frihoppande kaniner i minoritet vilket är synd eftersom de verkar trivas så bra med det livet :love:
Alltså jag är så larvig med det! Jag vågar inte ha vår lös utan uppsikt! Det känns som om det finns så mkt faror för en kanin i ett vanligt hem, t ex är det svårt att få bort alla sladdar etc.
 
Uppdatering: Jag tipsade om en bra utebur (vet en som snickrar), de tackade för tipset och sedan flyttade kaninen in. Nu bor den i sin lilla bur i deras tvättstuga som mest är släckt... Dock säger barnet att de ska sälja den, så jag ska prata med dem och om det är rätt kön får den flytta hit om de vill. Vi hade ändå tänkt oss en kompis till vår framöver.
Köp den i alla fall så den får det bättre. Är det fel kön kan du sälja den vidare till ett gott hem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp