Prematura kattungar

X

Xeline

Finns det någon som har erfarenhet av prematura kattbebisaar ?

Vår ena stallkatt har fått tre bebisar som snarast ser ut som små musungar, hon är själv väldigt ung och vet inte hur man gör verkar det som - dessutom är det tveksamt om hon har någon mjölk.

Hur mycket för tidiga de är vet jag inte, men de har iallafall päls, även om den är väldans tunn.

Det finns andra stallkattmammor som verkar acceptera småttingarna, de har egna ungar som är ca 2 veckor, skall man satsa på att låta dessa mer eerfarna mammor även ta hand om pprematurerna ? Kanske försöka stuva om i kullarna så att de små blir ensamma med en mamma ? kattmammorna har ganska gemensam vårdnad om de större kattungarna.
 
Lilla kattmamman försöker så gott hon kan att värma de små, men ibland hamnar någon av dem en bit ifrån, då blir hon förvirrad. Det verkar som om de diar och även har "tramp"reflex men vi vet inte om hon har ngn mjölk. Har katter förresten råmjölk som är extra viktig ?
 
Skulle hon inte haft mjölk och ingen annan tog sig an dem, hade de varit döda inom det första dygnet. Min morfars lagårdskattor skötte ofta ungarna tillsammans, dvs kullarna var rätt stora och i blandad ålder med en eller flera ammande mammor samtidigt. :D
 
Det är första dygnet :crazy: fortfarande. De äär så små och pluttiga och blir så kalla när dehamnar utanför mammavärmen. De andra kamammorna går inte till dessa utan man får lägga dit dem. Men det blir nog så, de får vara host stormammorna ett tag tills lill-mamma vuxit till sig.
 
Åh det gör alldeles ont i hjärtat när jag tänker på den unga mamman o de små bebisarna... Berätta hur det går.
 
Tyvärr är det nog så att om ingen av dom erfarna kattmammorna tar hand om dom små så beror det oftast på att bebbarna inte är livsdugliga.
Kattungar som mer ser ut som nakna råttor är oftast så pass prematura att även lungorna inte är fullt utvecklade.

Lungor och päls är det som brukar komma sista veckan innan förlossning.
Och mammans mjölkproduktion styrs dels av att honan äter upp moderkakorna, dels av ett hormon som kommer igång när moderkakorna slutar producera ett annat hormon. Också det sker under sista veckan innan förlossning.

Även om du kan få någon annan kattmamma att acceptera dom små, så har dom ändå inte fårr i sej den livsviktiga råmjölken.
Råmjölken innehåller antikroppar och en massa annat som en liten djurbebis behöver för att deras imunförsvar ska fungera.

Och en liten kattunge med defekt imunförsvar klara sej varken länge eller bra här i livet.

Tyvärr :cry: :cry:
 
Jag hade en liten, liten kille hos mig och min jourkatt när hon hade ungar. Han vägde 50 g har jag för mig och var liten som en mus. Innan han kom till mig blev han nappad men det var ju värt att försöka med amma. Tyvärr var han för svag för att dia och fick återgå till att bli nappad men nu är han vuxen och det har ju gått bra.

Hoppas det löser sig med de små. Jag tror att det bästa är om de får bli adopterade av någon av de andra honorna. För att undvika situationen i framtiden är det väl bra att kastrera honorna. Efter att ha jobbat i katthemvärlden :cry: vet jag att det inte behövs fler kattungar.
 
De dog :cry:

De andra mammorna accepterade visserligen de små, men de klarade sig inte iallafall. Det blev väl svårt att konkurrera med två-veckors bebisarna som redan fanns.

Hon som fick de prematura var alldeles deprimerad och gick och lade sig hos sin mamma (som har en av kullarna) och hjälpte henne med hennes kattungar. Fast hon verkar fortfarande inte riktigt veta hur man gör.
 
Jag vet att de borde kastreras, men det är inte mina katter. Och de som har katterna vill ha minst en fertil hona för att föra "stammen" vidare, dessa katter är fantastiska råttjägare och de håller verkligen rent i stallet har faktiskt aldrig sett en mus.

Dessa stallkatter har de väldigt bra rent generellt. De bor i stall och uppvärmd sadelkammare, de får två mål mat om dagen (men de är bra jägare iallafall - så det stämmer nog inte att hungriga katter jagar bäst). Kattungarna får alltid nya hem hos kända människor, men jag håller med det behlövs inte fler kattungar...
 
så det stämmer nog inte att hungriga katter jagar bäst

MÄTTA katter jagar bäst heter det ju/väl? Iaf är det det jag hört sen jag var liten. Att när de är mätta har de mer tålamod och om de dessutom är bra jägare jagar de en del för 'nöjes skull' med. När de är hungriga har de inte samma tålamod, slår till för snabbt och missar mer. Och tar bara så de har att äta.

Vilket som eg stämmer vet jag inte, vi har alltid haft mättajägare och de har varit ypperliga allihop. Tekla tog sin första mus vid 14 veckors ålder och är den absolut bästa råttjägare jag nånsin haft. Hon är dock kastrerad, och jag vet sen tidigare att bara för mamma jagar bra behöver inte ungarna göra det, även om chansen såklart ökar.
 
Usch vad synd att de dog. De var nog så att de var för svaga för att amma och hade behövt nappas. Eller så var de inte fullt utvecklade helt enkelt.

Det där andra förstår jag inte alls. De vill föra stammen vidare (kattstammen då eller?) Och för att göra de behöver de upp till 20 kattungar om året (kan bli upp till tio per kull) Verkar också som att de har fler katter än dessa två. Låter i mina öron helt absurt. Katter har som naturlig instinkt att jaga, visserligen mer eller mindre bortavlat på div. raser men ändå. De flesta katter är alltså bra musjägare naturligt. Att låta honor föda kullar varje år är väldigt slitsamt för katten och ingenting att rekommendera. Sen har jag också svårt att tro att det kan finnas så många bekanta som vill ha en kattunge att ta väl hand om. Isånna fall får du gärna tipsa om katthemmen som svämmar över av katter.
Sen hoppas jag att katterna är vaccinerade, avmaskade och 12 veckor vid leverans?

Katters status i samhället är idag extremt låg och att hålla katt på det här sättet och tycka att det är "rätt ok" är nästan skamligt.

Eftersom det egentligen inte är dina katter ska det här inte gå ut över dig men jag blir bara så ARG när jag hör sånt här. Det bidrar till att kattens status ytterliggare pressas i botten.
 
Tirre, lugn och fin ! Jag håller med dig om vartenda ord som du säger !

Faktum är att dessa katter ÄR avmaskade, vaccinerade och kattungarna är minst 12 veckor vid leverans (och det tas betalt för dem också !) så allt är inte alltför illa. Men dessa kattungar får iallafall hem - BRA hem hos kända människor. Så den biten är bra...och det funkar av flera olika skäl.

Dessutom dessa katter är extremt bra jägare ! Jag förstår att de vill behålla just den här stammen, men just detta sinnet för jakt. Faktiskt. Dessutom har det visat sig att honorna är mycket duktigare än hanarna. Så därför har de bara honor.

Jag tycker heller inte att det beövs en enda huskattunge till i världen. Men nu är det som det är.
 
Synd att dom dog :(

Min katt fick prematura ungar förra året. Dom var alldeles hårlösa och dog medan jag ringde veterinär. Jättesorgligt var det.....

Men......två veckor senare födde hon en välskapt liten flicka!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
994
Senast: Buck
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 127
Senast: kryddelydd
·
Katthälsa Jag pratade nyss via internet med en vän om hennes två nya katter som hon har antingen fått eller köpt från hennes närmaste vän som...
Svar
9
· Visningar
1 645
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp