Bukefalos 28 år!

tyra1

Trådstartare
Hur brukar ni göra när kompisar/släkt får barn? Brukar ni ge present och om ni gör det ger ni bara till den förstfödde eller får ev senare syskon också present? Jag ger eller skickar present oavsett om det är parets första barn eller om de redan har en hel skara. Jag fick mitt andra barn för en tid sen och jag har märkt att intresset för mitt andra barn hos släkt, vänner och bekanta är svalare än när jag fick mitt första (färre som hälsar på för att se bebisen). Det är ju saligare att få giva än taga sägs det ju men det känns lite konstigt att få ett sms med grattis från flera par (flera av dessa är nära vänner) fast jag har skickat/gett present för varje barn dessa par (10-15 par) har fått. Jag vill inte framstå som en som vill ha presenter eller kort men hör det inte till att man uppvaktar dom som man själv har blivit uppvaktad av?
 
Sv: present

Hur brukar ni göra när kompisar/släkt får barn? Brukar ni ge present och om ni gör det ger ni bara till den förstfödde eller får ev senare syskon också present? Jag ger eller skickar present oavsett om det är parets första barn eller om de redan har en hel skara. Jag fick mitt andra barn för en tid sen och jag har märkt att intresset för mitt andra barn hos släkt, vänner och bekanta är svalare än när jag fick mitt första (färre som hälsar på för att se bebisen). Det är ju saligare att få giva än taga sägs det ju men det känns lite konstigt att få ett sms med grattis från flera par (flera av dessa är nära vänner) fast jag har skickat/gett present för varje barn dessa par (10-15 par) har fått. Jag vill inte framstå som en som vill ha presenter eller kort men hör det inte till att man uppvaktar dom som man själv har blivit uppvaktad av?
Hm det lät lite torftigt med ett grattissms... Jag tycker det är jättekul att köpa barnkläder så Jag gör det typ hela tiden. Fast då har Jag inte 15 barn att handla till utan typ 3. Men nog tycker Jag man kan skicka eller ge något till vart barn. Jag upplever också att andra barnet får mindre, t ex har mitt andra barn en tredjedel så mycket pengar på kontot som förste barnet har, och det är bara gåvor från folk på de kontona. Men inga sura miner härifrån, vi kommer såklart själva att jämna ut det.
 
Sv: present

Jag upplever också att andra barnet får mindre, t ex har mitt andra barn en tredjedel så mycket pengar på kontot som förste barnet har, och det är bara gåvor från folk på de kontona. Men inga sura miner härifrån, vi kommer såklart själva att jämna ut det.

Fast är pengarna bara från 1 tillfälle (ex.vis dop?) el. från flera.
Är det från flera så är det klart att Sam har mera, han har lite försprång pga sin ålder :laugh:
 
Sv: present

Försöker ge till varje barn som föds.
Nu har jag inte så många kompisbarn ännu (4 st), men kommer det fler så är det klart att man uppvaktar för det barn som ska firas/välkomnas.
 
Sv: present

Vi har gett bort presenter till alla som vi känner som fått barn. Jag tycker att det är kul och har inte gjort någon skillnad på om det är parets första eller andra barn. Eller jo en gång. Sambons syrra fick sin andra 8 månader efter vår son och vi har fått låna mycket saker av dem innan kusinen kom. Därför frågade vi om de behövde något speciellt till nr 2 och gav även förslag på saker ur det dyrare spannet. Köpte därefter en bärsele till "föräldrarna" och en filt och snuttefilt till lilla kusinen. Därav fick han mer presenter än hans äldre bror.

De har dock märkt precis som du att intresset för lillebror inte är lika stort som när storebror kom. Det gäller även så pass nära familj som farmor och faster.

Vi har även märkt en märklig sak. Vi är gudföräldrar till några vänners barn. Jag till stora pojken och sambon till lilltjejen som är 4 månader äldre än vår son. Vi har gett bort både en present när de båda föddes samt att vi gett bort present + fondsparande på dopen. Av dem har vår son inte ens fått en julklapp. Är ganska besviken eftersom vi lagt bortåt 6000 på deras barn och de har lagt typ 300 på vår son. Och då handlar det inte ens om att de har dåligt med pengar :confused:
Sen hade mamman en dag mage att säga att det var synd att vi inte var gudföräldrar åt varandras barn (vår son är inte döpt) för då kunde vi köpa en jacka åt varandras söner och säga att vi fått dem i present. Då var det nära att jag kläckte ur mej något elakt men jag bet ihop i sista sekund. Jag köpte sedan jackan som vi båda suktade efter till min son :)

Hoppas för er nummer 2:s skull att det blir bättring på era vänner när han/hon börjar förstå. Än så länge är det ju bara ni som föräldrar som blir besvikna.

Mvh Miks
 
Sv: present

Jag försöker ge alla barn i min umgängeskrets lite småsaker när de föds, men till andra barnet så finns ju ofta det mesta kvar från första så då kan det vara lite svårare att hitta på en bra present. Storpack med blöjor och tvättlappar har blivit en klassiker, jag vet inte hur uppskattat det är, de verkar bli glada och säga tack. Mina syskonbarn har alla fått en hemstickad tröja, annars gillar jag att ge bort böcker.

Rena pengar ger jag dock aldrig och jag skickar heller inget på posten utan presenter ges när vi ses, och det kan ibland dröja ett tag om vi bor långt ifrån varandra.
 
Sv: present

Att barn nr 2 inte blir riktigt samma "märkvärdiga" sak kan jag i och för sig förstå. Jag behöver bara gå till mig själv och inse att jag denna gång inte alls har samma koll på vilken vecka jag är i, hur stor bebisen är i magen osv. Sånt som jag hade järnkoll på förra gången.

MEN; jag håller helt med dig i det du säger om presenter/uppvaktning. Klart att barn nr 2 (eller 3,4,5 osv) är lika mycket värt en present och ett grattis som barn nr 1! Så; jag förväntar mig självklart att släkten kommer och tittar och ger någon liten gåva som de gjorde när nr 1 kom. :D

Vi får också tillskott med två kusiner under 2011 - båda också nummer 2 i familjen och då ska familjerna självklart få present till nya bebisen av oss! (plus en present till storasyskonet)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 782
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 553
Senast: Masqueradee
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 529
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp