Bukefalos 28 år!

Presentera era distanshästar!

JDFJ

Trådstartare
Har försökt söka bak i forumet men hittar ingen sådan tråd?
Kan ni inte presentera era hästar? :laugh:
Vilken tävlingsnivå ligger ni på och hur lägger ni upp er träning?

Väl mött!
 
Sv: Presentera era distanshästar!

Vilken rolig tråd! Jag tar på mig rollen att vara först ut, trots att jag är en distansnybörjare som precis kommit ut med min 5-åring på distansbanorna. Vi har varit ute 3 st 20 km PP (Lovisedal, Fjällnora & Romfarsritten) och Uppsalaritten 50 km CR. Vi hoppas kunna kvala till unghästfinalen men tar det just nu lite lugnt pga en rejäl sträckning som ledde till en hasledsinflammation för ett par veckor sedan. Vi kommer snart igen!

romfartunaritten-2012-025.jpg


Hästen är, som ni ser, inte någon typisk distanshäst direkt men i min värld är han världens bästa och som gjord för sporten :D

Sensation är e: Rain Storm Shadow (morganhäst) och u: Brolötens Jazz (connemara). Han är född 2007 och rids på hemmaplan mest dressyr. Han är en lugn, trevlig och alltid positiv häst som av naturen verkar ha låg puls och hetsar inte upp sig för småsaker. Han är min egen uppfödning och har genomfört sina första ritter med bravur! Jag är stolt som en tupp och lycklig över att få rida en så underbar häst! :love:

481145_10151177065958906_1699422279_n.jpg


mc3a5lgc3a5ng-fjc3a4llnoraritten.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Presentera era distanshästar!

Såg ut som en jättetrevlig liten häst!
Hur lägger ni upp er träning? :banana:
 
Sv: Presentera era distanshästar!

Har också en 5-åring som numer är kvalad för unghästfinalen. En gomirunge vid namn Danilovah

557041_494775617206534_2055461833_n.jpg


Finns lite på: https://www.dropbox.com/sh/11g1ub16uywzj2v/syq3yGVmQf#/ Bland annat bild nummer 7.

Det är en liten dam köpt av Ingela Brinkefeldt som jag haft sedan 2009 vill jag minnas (kan ha varit 2010), alltid varit himla snäll men nu när hon blivit 5 och börjat tränas har hon börjat visa lite hårdare skalle. Mycket spring i benen och mycket kvar i utbildningen men det kommer.

Under vintern gick hon mest som handhäst till den andra hästen jag har och någon enstaka ridtur. Pulsade i snö och grejer, ett par längre slingor hann vi med men jag hade ju lite sadelbekymmer där så det blev mest som släp. Det har hon för övrigt gjort nästan direkt sedan jag fick henne. Väntade bara in att hon och min andra skulle bli hyfsade kompisar och funka ihop.

Våren och sommaren har jag kört mer grundträning (sidvärtsrörelser, galoppfattningar, böjt spår osv). Egentligen inte särskilt mycket kondis utan siktat mer på att lägga en okej grund. Har gjort 1 start i PP för miljöträning och 2 starter CR för kvalet. Nu i väntan på finalen ska jag rikta in mig på dressyr och lydnad, kanske komma iväg och rida för tränare om jag får tid (vilket jag hoppas). Det hade känts bra att veta att man är på väg åt rätt håll med träningen eller att bli ledd in på rätt väg om man halkar på sidan. Efter unghästfinalen vet jag inte, om det känns bra kanske man startar en klubbtävling i hoppning eller nåt bara för att komma ut och göra något roligt innan vintervila. Jag tror på att prova lite allt möjligt när hon är ung.
 
Senast ändrad:
Sv: Presentera era distanshästar!

Såg ut som en jättetrevlig liten häst!
Hur lägger ni upp er träning? :banana:

Vi försöker rida allsidigt med ganska mycket dressyrträning och en del träning i skog och mark. Eftersom vi inte startat så långa klasser än så har jag bara försökt hålla en schysst kondis och ridit "normalt". Jag varvar alltid tömkörning så jag rider två, max tre dagar i sträck och sen arbetar jag honom i töm en eller ett par dagar. Då får jag bra överblick på hur han rör sig och hur han använder kroppen.

Det här med 5 mil är ju nytt för oss så jag är väldigt nyfiken på hur övriga lägger upp träningen. Vårt mål med unghästfinalen ser inte så ljust ut just nu pga hasleden som såg lite svullen ut igår igen. Vi får se. Vi måste rida ett kval till om det ska bli någon final.

GRATTIS till att du kvalat till finalen med fina Danilovah, Amanda! :banana:
 
Sv: Presentera era distanshästar!

Tack! Då ska jag ju bara pallra mig dit också ;) det är lite rörigt i icke-häst-livet just nu så eventuellt kanske jag försöker få någon annan som kan rida henne. Vi får se, men det vore ju kul att ha fått henne till start där.
 
Sv: Presentera era distanshästar!

Min herre är en varmblodsvalack född 2004 och går sin andra säsong nu, vi håller på med noviskval och tävlat godkänd 80 km:) Tyvärr sträckte han sig lätt i bak på rimbo och åkte ut på hälta efter 60 km, väldigt trist då han var helt suverän i övrigt :love:

Han kom till mig i juni 2011 och avslutade travkarriären i maj 2011 då han var extremt galoppbenägen så han är grön men tycker att distansen är superkul och börjar få lite rutin nu vilket gör att han tar det lite lugnare och slösar mindre energi på att stissa på tävlingsplats vilket även visar sig på pulsningen, senast så gick han första sträckan på snitt 15.1 och pulsade in på 42 efter 3.37 minuter så det är himla bra att han coolat ner sig något även om han är ganska så het:)


Jobbas mycket långt och långsamt med mycket joggande på olika underlag, intervalljobb görs i backe för att komma upp i puls utan att behöva dra upp tempot i max. Jobbas även en del i dressyr för att komma ihop sig och bli liksidig.

distansritt-fjllnora-091_168636568_50004c2addf2b31840002e78.jpg

dsc_0148_4ff32b15e087c3110e000550.jpg
 
Sv: Presentera era distanshästar!

Vad fin din häst är!

Faktum är att det är deathslynas häst Danilovahs ben som syns under min häst på målgångsbilden där uppe. Förlåt för att jag täckte hela kameran, Amanda :)

Jag tycker det är svårt att veta gränsen på att slita på hästen och att styrka den. Nu efter vår sträckning vill man ju gärna komma tillbaka på ett effektivt men skonsamt sätt. Min hjärna går på högvarv dag som natt för att komma på det perfekta, minst slitande sättet att göra detta på. Nåväl. Bara en parentes som kanske inte har här att göra. Men angående träningsupplägg liksom.
 
Sv: Presentera era distanshästar!

Skritt skritt skritt! :D
Gärna i terräng och i backar när den är redo för det.
 
Sv: Presentera era distanshästar!

Wampir ox e.Pamir u.Walizka en arabvalack på 8år som tycker om det mesta. Hoppa, rida dressyr och att springa. Han är klar med noviskvalet och än så länge bara godkända resultat i gula boken :)

hoppning021.jpg




241937_4115277596033_1008754528_o.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
511
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
785
Senast: Trassel12
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
291
Senast: SiZo
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 974
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp