Hästars ansiktsuttryck (och fysiska reaktioner) vid träning/ansträngning

JohannaB

Trådstartare
Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning.

Dels utgår diskussionen från kunskapen om hästens ”Pain face”, för precis som det sades under Operation X dokumentär från Andreas Helgstrands anläggning så har hästar inga ljus (skrik, gnällningar etc) utan reagerar tyst.

Pain face finns att läsa om t ex här (från ett läkemedelsbolag, finns bättre källor men hittade i farten denna nu):
IMG_0941.jpeg

Men förutom smärta finns fler reaktioner, piskande svans etc.
Diskussionen som var mycket intressant handlade om hurdant ansiktsuttryck vi själva har vid fysisk ansträngning och hur man kan avgöra (eller kan man inte) om hästen har ont, är plågad eller bara tar i?
 
När jag ser det där undrar jag vad mellantinget är? Vem har som ett avspänt ansiktsuttryck när vi gör situps eller springer milen eller gör plankan? Kan vi begära att hästarna ska se helt avspända ut när vi samtidigt begär att dom ska ta i, balansera och fokusera fullt ut?
Pain face är väl inte tänkt att användas i träningssammanhang heller?
 
När jag ser det där undrar jag vad mellantinget är? Vem har som ett avspänt ansiktsuttryck när vi gör situps eller springer milen eller gör plankan? Kan vi begära att hästarna ska se helt avspända ut när vi samtidigt begär att dom ska ta i, balansera och fokusera fullt ut?

För mig känns det också tveksamt att applicera pain face på en häst under arbete, åtminstone lite mer krävande arbete. Om hästen skrittar runt lugnt och ser besvärad ut, då skulle jag dra åt mig öronen. Eller om man longerar för att leta hälta och ser tecken på pain face. Öron som signalerar protest, piskande svans eller synliga ögonvitor känns mer användbart under arbete.
 
Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning.

Dels utgår diskussionen från kunskapen om hästens ”Pain face”, för precis som det sades under Operation X dokumentär från Andreas Helgstrands anläggning så har hästar inga ljus (skrik, gnällningar etc) utan reagerar tyst.

Pain face finns att läsa om t ex här (från ett läkemedelsbolag, finns bättre källor men hittade i farten denna nu):
Visa bifogad fil 133483
Men förutom smärta finns fler reaktioner, piskande svans etc.
Diskussionen som var mycket intressant handlade om hurdant ansiktsuttryck vi själva har vid fysisk ansträngning och hur man kan avgöra (eller kan man inte) om hästen har ont, är plågad eller bara tar i?

Jag hade velat börja med ens utanför träning. Tycker ofta folk reagerat konstigt på bild/film där min häst är uppenbart besvärad utan att de ser det. Så i träning ett steg svårare 😅

Personligen tillhör jag dem som hittills ännu inte hört en förklaring jag tycker låter rimlig till tex de bakåtstrukna öronen och i mina ögon spända ansiktsuttrycken som visas vid en del arbete med hästarna fria. Jag gillar inte heller när hästar rids eller arbetas fria från marken utan huvudlag med nosen invikt. Jag är övertygad om att hästar kan tränas på sätt de inte uppskattar även om de är fria från rent fysiskt tryck som ex ett huvudlag kan utgöra. Och tar därför inte sådant "som bevis" för att bara för att det förekommer i någon sorts frihetsdressyr så är det inte kopplat till någon negativ känsla för hästen.

Är enbart ansiktsuttryck vid kraftig fysisk ansträngning intressant för denna tråden (fattar absolut behovet av att avgränsa!)?
 
Kan rekommendera HästSverige's "kurs" i smärtbedömning om man känner att man vill veta lite mer, gjorts i samråd med veterinärer. De visar videor och bilder tillsammans med intressant information, om jag inte missminner mig. HästSverige kurs

Även seminarier av Dr. Sue Dyson om hästars smärtbeteende är intressant (även om hon senast förlorat veterinärlegitimationen pga. ett bisarrt val att förfalska ett dokument :angel:).
 
Måste bara sno ett inlägg till.

Appropå ansiktsuttryck vid träning. Jag har tvingats lära mig mer och mer genom åren med lurig typ hälta och har ju trots allt också haft min häst I över 17 år nu. I våras började vi träna för en R+-tränare, både jag och min häst har exakt noll erfarenhet av det. Det plockade fram ett helt otroligt starkt annorlunda ansiktsuttryck hos honom! Aningar har jag sett innan men inte så utpräglat. När jag beskrev det för andra så var det typ som att "han var osäker på att det var sant så bra det var, när kommer det obehagliga? 😧🥹". Tydligt v ovanför ögonen men tjockt och mjukt runt dem istället för spänt och veckigt, mycket spetsade öron men inte helt spänt spetsade stilla i kroppen men följde ändå med blicken/huvudrörelser.

Jag känner hans introvert/spända uttryck väldigt väl (det jag upplever brukar läsas fel) och även om han fysiskt agerade likadant (vi kom inte många meter alls där i början, och då tillämpar min tränare mycket konstantmatning 😅) och han fortfarande var väldigt osäker så var det ändå något helt annat.

Otroligt givande att hela fokuset på träningarna är att läsa av hur känner han om jag gör såhär, skapar detta osäkerhet eller frustration och varför, är det min önskan om uppgift som lyser igenom nu eller har jag sett vad han önskar och uppmuntrar det, osv osv osv. Mitt mål är att skapa förutsättningar för ett mjukt och nyfiket uttryck i hästen och bygga vidare på det.
 
Det görs dock frekvent av de som tycker att modern tävlingsdressyr är så gott som misshandel. Det hänvisas konsekvent till painface. Är ju väldigt tydligt i Helgstrand-tråden.

Är det inte? Varför görs det isf hela tiden?
Att det görs kan jag inte svara på. Folk gör mycket med saker de inte har hundra kunskap om.
Det är väl bara inte mer forskat på ännu. Någonstans får man ju börja och det var väl till att börja med för att avgöra smärttillstånd för smärtlindring.
Absolut, någonstans får man börja! Men det känns också lite fel (för mig alltså) att direkt applicera rakt av på något annat. Dvs hitta smärta vid skada/sjukdom till hitta obehag (?) vid ridning.
 
Personligen tillhör jag dem som hittills ännu inte hört en förklaring jag tycker låter rimlig till tex de bakåtstrukna öronen och i mina ögon spända ansiktsuttrycken som visas vid en del arbete med hästarna fria. Jag gillar inte heller när hästar rids eller arbetas fria från marken utan huvudlag med nosen invikt. Jag är övertygad om att hästar kan tränas på sätt de inte uppskattar även om de är fria från rent fysiskt tryck som ex ett huvudlag kan utgöra. Och tar därför inte sådant "som bevis" för att bara för att det förekommer i någon sorts frihetsdressyr så är det inte kopplat till någon negativ känsla för hästen.
Det här har jag också funderat mycket över! Varför ser vissa hästar rent förbannade ut när dom jobbas från marken? Förstår att dom inte alltid kan se ”glada och nyfikna” ut men just detta med bakåtstrukna öron, piskande svans etc som ändå förekommer i uppvisningar där hästarna visas helt lösa. Undrar vad det beror på 🤔
 
Jag tänker mer stressface i ridning. Behöver ju inte vara smärta utan troligt kan hästar visa stress som inte har med smärta att göra.

Kan man träna utan stress?
Är stress alltid negativt för ett bytesdjur?
Stress är ju något man kan känna när man förväntar sig något. Borde både hästar i frihetsdressyr kunna känna och tävlingshästar såklart. Vi vet ju inte om det är positivt negativt eller bara ÄR
Vi människor är ju också olika där. Vissa mår dåligt av all stress. Andra söker det.
Är det samma med hästar till viss del?
 
Det här har jag också funderat mycket över! Varför ser vissa hästar rent förbannade ut när dom jobbas från marken? Förstår att dom inte alltid kan se ”glada och nyfikna” ut men just detta med bakåtstrukna öron, piskande svans etc som ändå förekommer i uppvisningar där hästarna visas helt lösa. Undrar vad det beror på 🤔
En del hästar verkar ha ett "concentration face" tycker jag - ofta bakåtvinklade (men inte bakåtstrukna) öron, lite spänd överläpp, ofta svansen i annan position än helt avslappnad (men inte så ofta piskande/svishande). Har sett flera hästar se ut sådär när de gör mer krävande/svåra övningar, även när de är helt utan utrustning utan jobbas i "frihet",

Sen finns det ju de som ser sura ut också - som min gamle valack när jag bad honom springa på volt runt mig. Han tyckte nog mer det var tråkigt att springa runt i icke-krävande cirklar runt mig :D (så vi slutade med det)
 
Jag tänker mer stressface i ridning. Behöver ju inte vara smärta utan troligt kan hästar visa stress som inte har med smärta att göra.

Kan man träna utan stress?
Är stress alltid negativt för ett bytesdjur?
Stress är ju något man kan känna när man förväntar sig något. Borde både hästar i frihetsdressyr kunna känna och tävlingshästar såklart. Vi vet ju inte om det är positivt negativt eller bara ÄR
Vi människor är ju också olika där. Vissa mår dåligt av all stress. Andra söker det.
Är det samma med hästar till viss del?
Jag tror inte att man ens kan existera utan stress. Och stress - både fysisk och mental - är till en viss gräns uppbyggande, förutsatt att det finns tid till återhämtning. Så nej, jag tycker inte att stress i alla lägen är negativt!

Och ja, jag tror att även hästar har olika personlighet såtillvida att de gillar eller ogillar "stressiga" situationer som tävlingar till exempel. En del blir obekväma, en del helt obrydda, en del extra taggade osv. Av de fyra hästar som bor i mitt stall så har vi alla olika sorter, skulle jag säga. Det äldre stoet som står och sover och ser ut som ett gammalt ök fram till start - DÅ taggar hon till och vet att hon får göra det roligaste som finns, nämligen springa! Min valack som bara helst vill slippa tävlingar och går in i sig själv och blir seg som sirap. Den lilla stresshästen som tycker det är lika delar kul och läskigt och lätt blir övertaggad. Och så den yngste valacken, han som verkar gjord för tävling. Helt lugn i all hantering på tävlingsplatsen - bara ser sig om med nyfiken blick. Och som på banan "växer" och verkar tycka "kolla på mig, se vad jag kan, är jag inte duktig?".
 
Vet någon varför hästar ”bär svansen” när de arbetar?
Har det med muskel över ryggen (som bär upp ryttaren) att göra?
Inte så att de kniper med svansen annars, men det blir med en ”båge” av svansen när de arbetar (mina hästar iaf)
 
Hur mäter man egentligen stress under ridning/träning?
Att utgå från puls blir ju konstigt, hög puls kan ju både bero på stress och på hur hårt musklerna jobbar?
Jag borde nog veta det här, har ändå läst lite studier på häst men kan inte alls komma på hur man gjorde i dem
 
Hur mäter man egentligen stress under ridning/träning?
Att utgå från puls blir ju konstigt, hög puls kan ju både bero på stress och på hur hårt musklerna jobbar?
Jag borde nog veta det här, har ändå läst lite studier på häst men kan inte alls komma på hur man gjorde i dem
Det var någon i en annan tråd, tror det kan ha varit @SiZo , som tränar med pulsmätare på hästen och säger att vid rädsla/stress stiger pulsen plötsligt, vid arbete mera gradvis och att man lär sig skillnaden efter ett tag (om jag tolkat och sammanfattat ett mycket längre inlägg någorlunda korrekt) :)
 
Det var någon i en annan tråd, tror det kan ha varit @SiZo , som tränar med pulsmätare på hästen och säger att vid rädsla/stress stiger pulsen plötsligt, vid arbete mera gradvis och att man lär sig skillnaden efter ett tag (om jag tolkat och sammanfattat ett mycket längre inlägg någorlunda korrekt) :)
Jag tror man skulle kunna mäta på svettning med, vet att när jag ridit in på tävlingsbanan kan hästen gå från att vara varm till blöt av svett på sekunder. Stress utlöser svettning väldigt från en sekund till den andra av någon anledning.
 

Liknande trådar

Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
6 414
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 734
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp