Bukefalos 28 år!

Prickar - vad är detta? (bilder)

Zoya

Trådstartare
Min 3-åriga dotter har fått skumma prickar på armarna och på benen samt fötterna, hon är även flammig på kinderna - men inte någon annanstans på kroppen. Prickarna finns alltså inte någonstans på bålen, hårbotten eller dyl. (som är vanligt vid vattkoppor).

Hon har inte feber (dock lite hög temp. typ 37,9) men är extremt snorig och hostig på kvällar/nätter.

Det som jag kan hitta som stämmer in på liknande symptom är Röda hund men hon är ju vaccinerad med MPR för lite drygt ett år sen :confused:

Vad tror ni?

prickar1.jpg

prickar2.jpg

prickar3.jpg

prickar4.jpg

prickar5.jpg

prickar6.jpg
 
Sv: Prickar - vad är detta? (bilder)

Nässelutslag är när kroppen reagerar med utslag mot något främmande. Det kan till exempel vara mot olika födoämnen, läkemedel, kyla, värme eller tryck. Nässelutslag kan vara besvärande, men de är oftast helt ofarliga och försvinner av sig själva.

dom kan vara kvar några timmar upp till några dygn.

men om de är nässelutslag så brukar ju dom iaf vara lite upphöjad så man nästan blir lite knottrig på huden..
 
Sv: Prickar - vad är detta? (bilder)

Ser ut som utslagen som min systerson fick efter han hade vattkoppor. Försvann när en person sa att de skulle undvika laktosprodukter.

Är dock inte säker på vad prickarna är i övrigt.
 
Sv: Prickar - vad är detta? (bilder)

Jag har ingen aning egentligen men forsvinner de om du rullar ett glas over dem? Det ar typ det enda jag kommer ihag, att vid hjarnhinneinflammation kan man fa utslag som inte gar bort om man rullar ett glas over.

Inte for att skramma upp dig men det var allt jag kunde bidra med :)
 
Sv: Prickar - vad är detta? (bilder)

om du menar att de typ bleknar tillfälligt så - ja, det gör de (var tvungen att prova :angel: )

Gnist: Fast svinkoppor verkar ju vara typ blåsor och sår som vätskar och har sig och det är ju inte dessa - bara som utslag liksom.
 
Sv: Prickar - vad är detta? (bilder)

Jag har fått sådana prickar av och till hela livet. Mina prickar är allergiska utslag och exem. Ibland kommer prickarna trots att jag inte ätit något ovanligt eller bytt tvättmedel/shampo.. Ibland för att det är varmt eller kallt.

Mot stora utslag som kommer snabbt (jag har haft blålila utslag med 3mm upphöjning som bredde ut sig på en halvtimme över hela kroppen..) får man ta betapred (cortisontabletter). Vanliga utslagen ska smörjas med cortisoncreme och tjock hudkräm. Oftast lättar dom på 2-3 veckor :)

Det bästa är ändå att gå till läkare och kolla upp det om det kliar förbaskat mycket eller så :)
 
Sv: Prickar - vad är detta? (bilder)

Det ser ut som nässelutslag som man får vid en allergisk reaktion.

Min son hade det i flera dagar då han ätit något han inte tålde och vi hade ingen aning om att han var allergisk mot en speciell apelsinsaft.

Det slutade med att vi satt på vårdcentralen en hel dag och fick proppa i honom både kortison och tavegyl.

Sedan kan jag säga att jag själv haft både ringorm och svinkoppor och det är inte det.

På dessa bilder så har han fått både kortison och tavegyl och nässelutslagen är på väg ner. Han är helt slut men det syns nog...
29920777.jpg


29920778.jpg


29920781.jpg
 
Sv: Prickar - vad är detta? (bilder)

Ser ut som mina prickar som jag hade när jag började jobba på ny förskola för snart tre år sedan (se bild):

annasprickar001.jpg


Hade också bara på armar och ben, ej på kroppen, och vi kom fram till att det antagligen var femte sjukan jag hade. Kände mig inte jättesjuk, men lite grann feber hade jag nog och var lite trött och hängig. Prickarna, om jag inte minns fel, började försvinna efter nästan exakt en vecka. Var på vårdcentralen och där konstaterade de att det antagligen var "något virus" :grin:.
 
Sv: Prickar - vad är detta? (bilder)

Har hon feber..

Min kille såg ut typ så när han hade scharlakansfeber.. Kan lägga ut bilder senare på prickarna
 
Sv: Prickar - vad är detta? (bilder)

Kl

Min dotter fick prickar sådär då vi latade oss och använde icke sensitive tvättmedel en gång... annars har hon fått så i samband med vaccin. Inget sådant?
 
Sv: Prickar - vad är detta? (bilder)

Svarar alla:

Det mest troliga nu när jag kollat vidare är att hon har femte sjukan (som jag aldrig hört talas om tidigare). Symptomen stämmer precis in på det eftersom det började med snorighet, kraftig hosta och sen fick hon kraftig rodnad på kinderna och så nu på armar och ben.

Hon har inte feber och vi har inte ätit något nytt, bytt tvättmedel eller något dyl. Hon blev vaccinerad mot svinis för 2 veckor sedan men om det vore en reaktion på det borde det kommit tidigare tycker jag.
 

Liknande trådar

Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp