Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

He,he...ja det är definitivt mer vilda western känsla över dem, särskilt på vintern. Långkalsonger och termounderställ. Men man kan nog kör den på strax över 2l/milen :D
En helt klart roligt fordon att leka i skogen med ;)

Rolle, fd SSO (South Swedish Offroaders)
Islandshäster på Lösdrift
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Men ut och testkör med dig!!! :)
Bara du som kan avgöra hur känslan känns bäst!

Jag har kört 25x35minuter + en uppkörning i en Rav4 under 2004 och jag tokgillade bilen! Kul på landsvägar, stabil o trygg o stadstrafik och jag såg över hela bilen! Kändes verkligen skönt att tycka att man såg alla fyra hörn av bilen! :banana:
Dock är det ingen jeep-känsla i den.

Sen har jag bara lite erfarenhet av att sitta med i en sån bil som minternet nämnt och jag skulle LUGNT kunna ha en sån själv! :bow:
De kanske verkar stora och känns stora, men vad jag vet så är körkänslan TOPPEN! (Har bara åkt med.)

Men som sagt; Ut o provkör med dig! Det kostar inte att provköra hos bilförsäljarna! :D
(Så kan du ju passa på att komma förbi på fika också!) :D
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Ta dig lite söderut så får du provköra min Cherokee! Så kan du antingen stryka den från listan, eller skaffa en egen. :D
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

*kl*

Själva körningen är säkert bra-okej på de flesta.... Iallafall enligt min standard (som kuskat runt i en Ford Ranger utan problem), det är mer det andra jag undrar över liksom... Ekonomin, reservdelar, övrig prestanda som jag är alldeles för mkt amatör för att "känna", lätt/svår att laga osv....

Cherokeerna åker upp på intresselistan igen med alla goda vitsord här, men jag kan inte låta bli att undra varför det är så olika omdömen....
Behöver inte vara en grand heller, den vanliga räcker väl till eller vad säger ni Jeep-ägare?
En diesel hade ju inte varit fel... men den blir väl snordyr i skatt? Vi har en diesel men den är lastbilsreggad och då är det ju helt okej.

Kompisen har en Grand Vitara, hon älskar den och den verkar ju vara väldigt bra, men har helt "fel" utseende i mitt tycke... ser ut som en äkta "stadsjeep"...om man får vara kinkig alltså.... :o
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Sambon säger att det är något som är dåligt med den vanliga Cherokeen när det är en diesel. Jag minns inte riktigt, kan ha varit växellådan? (om det nu heter så på automatare)
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Den enda dåliga jag vet med den bilen jag åkt med i (Jeepen) är att orginaldelarna är DYRA.
Nu är gubben i familjen som har bilen en sån där som kan fixa typ allt själv, men de har haft mkt slit med bilen, för nu började allt bli lite halvgammalt eller gammalt. (Är inte en -97 skulle jag tro, men ändå 90-tal.)
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Är det inte någon av bukarna som har haft vidrig otur med just KIA? Köpt ny, ägt i flera år men bara haft den i drift i två veckor totalt....

Äh, det kan varit någon annan, men jag var själv lite intresserad av KIA och fick avskriva efter att ha läst om äventyren..
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Fast EN dålig erfarenhet säger ju egentligen inget om bilmodellen i sig..

Skulle folk få höra om mina Saab-historier borde inte någon äga en sådan (inte min familj heller, vilket de gör ;) ).
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Det som avskräcker är väl främst hur generalagenten/bilsäljaren bemöter felen. Står man där med en bil som uppenbarligen har tillverksningsfel, och man inte kommer tillrätta med dem - då är man rätt låst.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vi hämtade hem vår nya Kia Sportage för en vecka sedan. Är supernöjd! Bilen är inte bara skitsnygg utan har ett stort lastutrymme och har hög komfort.

Fick fri bensin i ett år när vi köpte den och ett mycket förmånligt pris av bilhandlaren.

Ett plus för ett mycket bra bemötande av Kia och våran bilhandlare var verkligen generös, vi fick låna en ny bil i väntan på vår Kia helt kostnadsfritt. Så vi fick nästan lust att köpa en bil till på en gång!

Mycket bil för pengarna helt enkelt. Ang fel med nybilar så kan det ju tyvärr hända med alla bilar. Hade en ny peugeot förrut och den hade en HEL DEL fel som uppkom när vi fick den från fabriken.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vilken kan det vara? Vad har ni och kuskar runt i?

Jag vill ha en bil med "rätt stuk", jeep-känsla. Fyrhhjulsdriven och stark, men inte orimligt dyr att äga och köra!

Ge mig tips och råd! :bow:

Vi har två LANDROVER.

Landrover tillverkar äkta jeepar dvs de fixar att köra i Afrikanska ödemarken, i lera upp till rutorna men även på en svensk dyblöt åker eller svensk skogsterräng.

Jag har dragit med det mesta men det finns ingen jeep som klår dessa bilar.

Suveräna och urstarka dragtraktorer som tål tuffa tag och aldrig går sönder.

Fast vill du ha komfort så ska du satsa på en city-jeep.


När det gäller rätt stuk så har vi både bågar och lyktramp på taket, Hög markgång och grova däck :D . Kanske ska sätta in en bild så du får se hur en riktig jeep ska se ut ;) .

Färgen är givetvis grön med det märkestypiska vita taket :D
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Comforten är som sagt inte det viktigaste, mest för att jag inte har så höga krav o tycker det mesta är komfort ...:smirk:

Landrover har varit på tapeten... gärna bild! :)

Vad tycker ni annars om Nissan Patrol och Izuzu Trooper då?
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vad tycker ni annars om Nissan Patrol och Izuzu Trooper då?

Jag har en Nissan Patrol -04. Har kört ca 14000 mil med den utan några problem över huvud taget. Min transport har en totalvikt på 2200 kg och jag har haft 2 hästar i den många gånger. En mycket kompetent dragbil. Drar knappa litern diesel utan släp och ca 1,2 med. Med en häst (ca 800 kg) i transporten märks det knappt att man har släp. Ligger med automaten i overdriveläge och farthållaren på 90 - som att sitta hemma i TV-soffan.:)
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

För mig är den optimala häst/gårdsbilen en Nissan King Cab diesel.
Det jag inte vill ha inne i bilen eller i transporten slänger jag upp på flaket. Går utmärkt att ta rundbal på om det skulle behövas. Drar under litern gör den också! Stora umesläpet på två ton märks knappt. Fungerar att köra på nära obefintliga vägar för att hämta ved i skogen. Utrustad med winsch kan den göra en hel del andra jobb också. Dra upp bilar ur dikena och dra fram vindfällor ur skogen t ex. :love:
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Kör Opel Frontera 1999 som snart gått 20 000 mil. Fantastisk bränsleekonomi men dieselskatten är elak.

Fronteran är en "riktig" terrängbil med diffbromsar, lågväxel och inkopplingsbar 4wd. Ett av få alternativ till Land Rover. Ny kaross och motor kom -99 och modeller senare än det är mycket populära. Som dragbil är nog dieseln det enda alternativet, får dra upp till 2800 kg. Låter som ett skämt att dieseln bara har 115 hästkrafter men man ska titta på vilket våldsamt vridmoment den har! Utan släpvagn drar mitt exemplar runt 0,85/mil och med släpvagn 0,95.

Den är inte så vanlig i Sverige men finns i hela världen, oftast under andra namn. Kärt barn har många namn: Opel Frontera, Izusu Frontera, Vauxhall Frontera, Holden Frontera och Honda Passport.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Harrrrkel...

Jeep är ett bilmärke inte en typ eller modell av bil... :p ;)
Du hade väl Landrover?

// M
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 022
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp