Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Undrar vad det är som folk tycker är så dyrt när det gäller delar...?
De går ju inte sönder....inte om jag jämför med andra bilar vi har haft.
Slitagedelar så som avgassystem, bromsar och dylikt har inte varit dyrt för oss...
Men vi kör inte med originaldelar till nån av våra bilar.

// M
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

o jo visst är Q7an snygg.
Men visst inte praktisk och nya allroaden är inte tokig den heller.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Jag har en Nissan Patrol -04. Har kört ca 14000 mil med den utan några problem över huvud taget. Min transport har en totalvikt på 2200 kg och jag har haft 2 hästar i den många gånger. En mycket kompetent dragbil. Drar knappa litern diesel utan släp och ca 1,2 med. Med en häst (ca 800 kg) i transporten märks det knappt att man har släp. Ligger med automaten i overdriveläge och farthållaren på 90 - som att sitta hemma i TV-soffan.:)

Har en Nissan Patrol och dyrkar den som dragbil!

Helt suverän, drar utan problem två halvblod, märks knappt att man har ngt bakom.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

*knapplån*

Vill du ha en riktig hästbil så är det Land Rover Defendern som gäller. Vi har en 98 modell 110. Den finns i tre varianter 90, 110 och 130. Om jag inte kommer ihåg fel så var den första bilden som visade en Defender i denna tråden en bild på en 90:a.

Jag bara :love: :love: :love: våran Deffe. Den tar sig fram överallt och tål det mesta. Men det finns som sagt inte mycket komfort. Det mest spektakulära tekniska grunkan som finns i våran är rumpvärmare i stolarna fram.

Glöm elektriska fönsterhissar, elektriska backspeplar, mjuka säten och en tyst bil (vissa saker finns dock som tillval på de nyare modellerna). Men den bilen vi har är den absolut bästa bilen jag någonsin kört. Men som sagt det är den saknade länken mellan traktor och personbil. Inget för mesiga stadsbor med andra ord. Men det är också anledningen till att vi köpte bilen från början. Vi var trötta på bilar där det ena elektriska krånglade efter det andra. Och var man tvungen att byta ut ett centrallås så fick man nästan köpa en helt ny dörr.

Reservdelar brukar vi beställa billigt på nätet från Englad, det mesta orginaldelar. En stor fördel med Deffen är att om man är lite kunning med bilar så kan man fixa det mesta själv. Dessutom är det inte ofta man behöver köpa nya saker. Det mesta går att renovera. Ta tex elektronikboxen (det finns faktiskt en som styr insprutingen av bränslet) det går att köpa sådan renoverade för 1500 kr. En ny tror jag kostar runt 3500 kr.

7923264.jpg


Den gröna med snorkeln är våran Deffe. Den gråa på släpet är en Range Rover (lekbil i skogen). Vi var och hämtade den i Kalmar (bor i Göteborg). Inte en enda gång på hela resan kändes det att man hade 2500 kg på släpet. Snittförbukningen på den resan var 0,9 på vägen dit och 1,1 på vägen tillbaka med ett släp som vägde 2500 kg bakom.

Mvh

Tora
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vi har inte ens en sminkspegel :D. När man jobbar ute på fältet så behöver man inget smink och alltså behövs ingen sminkspegel. Det är bara till för stadsbor som måste pudra nästan :rofl:.

Mvh

Tora
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Har kört LandRover Defender på mitt tidigare jobb, 01:a, och alltså, det är verkligen en traktor. Man sitter t.ex som en kratta, iaf jag. & kom man över 90 på landsvägen så kändes det riktigt ostabilt. Men det kanske är det som är en ranchbil. :angel:

Varför inte kominera någon sorts komfort med bra dragegenskaper, t.ex nissan king cab? För nog gör man lite längre resor med hästtransporterna också? Fast har man en annan bil till det så klarar man ju sig. ;)
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

o jo visst är Q7an snygg.
Men visst inte praktisk och nya allroaden är inte tokig den heller.

Nej jag tycker inte Q7 är speciellt fin. Men så brukar jag tycka om alla nya Audi inan jag vant mig.

Men när jag får lite oförutsedda inkomster så köper jag kanske en Allroad.;)
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

JEPP :smirk:
Bra att se vilken unge som håller på att ramla ut ur baksätet :rofl: :rofl:

Det jag gillar med Jeepen är att den BÅDE är traktor och skön att åka/sitta i. Jag har provat min på terrängbana och det är jag glad över...nu vet jag att jag aldrig behöver fundera över om jag tar mig fram. I med lågväxeln och åk bara!!!

Jag har till och med dragit upp mindre träd i den blivande paddocken så nog är Jeepen en arbetshäst alltid.


// M
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vi har inte ens en sminkspegel :D. När man jobbar ute på fältet så behöver man inget smink och alltså behövs ingen sminkspegel. Det är bara till för stadsbor som måste pudra nästan :rofl:.

Mvh

Tora

Om man måste bättra på kamoflagefärgen i ansiktet, hur gör man då?
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Ja visst är det coolt...och helt onödigt :rofl: :rofl: :rofl:

// M

Hyfsat! Men kompassfunktionen har jag faktiskt haft nytta av någon gång när jag kört helt vilse. Då har jag åtminstone vetat att jag var på väg åt rätt vädersträck! :o :D

/Trissa, i den småländska urskogen
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Om man måste bättra på kamoflagefärgen i ansiktet, hur gör man då?

Du har väl en innerbackspegel/ytterbackspeglar? Då kamoflagefärgen inte är något precisionarbete så kan man i värsta fall spegla sig i lacken (förutsatt att man kan hitta en fläck som inte är täckt med lera).

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Mvh

Tora
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Harrrrkel...

Jeep är ett bilmärke inte en typ eller modell av bil... :p ;)
Du hade väl Landrover?

// M

Visst är det så men benämningen "Jeep" lånar vi när vi (svenskar bla) talar om en viss typ av bil dvs hög markgång, rejäla sulor, dragegenskaper och i vissa fall även terrängegenskaper (city-jeeparna borde inte få den stora äran att kallas jeep utan enbart suvvar) :p .

Jo då, vi har 2*landrover, en lång och en kort!
Den korta är min favorit då den ser för jäkla kaxig ut med sina sommarsulor. Fungerar även utmärkt att smidigt fläska runt i stan a la störst går först :D. På vintern får den dra upp förvirrade bilister som åkt ned i diken eller fastnat på en lerig åker...
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

*knapplån*

En av de största anledningarna till att vi valde en Deffe var just att den stora frånvaron av elektronik. Elektronik är oftast känsligt, svårt att laga men framför allt dyrt att laga. När jag hade min Omega så krånglade ena elfönsterhissen till och från och det gick inte att bara byta den lilla motorn utan man fick byta hela paketet. Nu var det några år sedan men jag har för mig att det skulle gå på 3000 kr att laga elhissen.

En av vår terrängkörarbekanta hade lite problem med sin Deffe. Den krånglade lite till och från och var inte riktigt sig själv. Till sist så kom de på att det var larmet som krånglade. Firman som hade monterat larmet hade monterat larmet på samma sätt som man gör i vanliga bilar vilket resulterade i att styrenheten för larmet kom i kontakt med fukt och vatten. Larmet kopplades bort och vipps så fungerade Deffen utan problem igen.

Har för mig att när Land Rover gjorde en undersökning så kom man fram till att 72% av de Defendrar som är byggda sedan 1947 rullar fortfarande. En ganska bra siffra med tanke på vilket hårt liv de flesta Deffar lever. Nu kommer jag inte ihåg det exakta årtalet (någon här kanske vet) men har för mig att det var någonstans slutet av 80-talet till mitten av 90 talet som man bytte ut grillen fram på bilen från järn till plast. Det blev ett stor ramaskri då det ju inte längre gick att grilla på plastgallret som det hade gått att göra med järngallret :D.

Jag tror att antingen älskar man Deffen eller så hatar man den. Jag skulle dock aldrig byta bort min älskade Deffe mot en annan bil. Möjligtvis kan jag tänka mig ha en till bil som Discon eller Rangen för att ha och glida runt i på Söndagarna.

Nu vet jag inte hur de är med de nya Rangarna men de gamla Classic hade hål borrade i golvet så att vattnet kunde rinna bort när man spolat bort all lera innifrån bilen med vattenslagen så att bilen skulle vara fin på Söndagen :D.

Mvh

Tora
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vi har en Mitsubishi Pajero Sport -99.. Den är helt oslagbar.:love: Idag har den dragit upp en balvagn med två rundbal på ur ett dike som ingen av våra traktorer rådde på.. :eek: :D :love: Den har bakhjusdrift, fyrhjulsdrift eller lågväxel, bara att välja och vraka.. Man kan lägga i och ur fyrhjulsdriften när man kör, i upp till 100km/timmen. Den drar 1,21 utan släp och bakhjulsdrift och 1,22 med fullt släp, bakhjulsdrift och ac på.. Kör man fyrhjusdrivet så drar den lite mer, men det är det värt när man bor i skogen.

Skatten ligger på 2800kr/år, den är bensinare. Försäkringen är inte så farlig heller.. 440kr/mån, fullförsäkrad..

Hittade inte nån bra bild på bara Pajeron, men här är halva med iaf..
PICT0450-1.jpg
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Jeep är ett bilmärke inte en typ eller modell av bil... // M

Mmmjaaa, just Jeep är ju märke men från början är det ju en förvrängning av GP som kommer av militärens General Purpose vehicle. Ett terränggående fordon av bilmodell alltså.

Sedan var ju "någon" snabb att mynta Jeep som utskrivning istället för GP...

Lite kuriosa...
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Jag kör omkring i en Opel Frontera och den är toppen tycker jag. (observera att det är skillnad på Frontera och Frontera Sport)

Den är fyrhjulsdriven, med fyrhjulsdriften ilagd och hästsläp baktill med totalvikt på nästan 2 ton så har jag lyckats få den att dra 1,5 liter/mil. Annars drar den under en liter per mil vid blandad körning.
Jag tycker den är snygg och den tar sig fram överallt. Dock svår att få tag på i Sverige, även reservdelar är nästan omöjliga att få tag på, men det går med lite vilja.

/madelene
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Okej.
Nu skall jag försöka vara seriös också.

En Mercedes 4-Matic är en lysande dragbil.
Och man åker ju oerhört bekvämt i en Mercedes.
De finns begagnade för en ganska så rimlig peng.

När jag först hade bytt Caravelle Syncron mot en Volvo Valp (903) så blev det slutligen en Mercedes 4-Matic herrgårdsvagn med rak bensin 6a i.
Visst, den är litet törstig.
Men den drar hästtranport som ingenting.

En fördel med de stora Mercedes herrgårdsvagnarna är ett de har automatisk nivåreglering i bakänden.
Detta gör att de alltid står i våg, oavsett hur tungt man lastar.
Så man slipper den där "skitnödiga grodan" som många Volvo-bilar kan uppvisa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 109
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 810
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 271
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 038
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp