Privatleasing vs äga

Basservice är den årliga servicen (om man inte kan få anpassad service, vilket man kan få om man under ett år kör under en viss sträcka) och den infon framgår av serviceboken - som jag av förklarliga skäl inte kan länka till.

Alltså, jag gillar ju inte heller att lägga tid på att åka till verkstaden. :D Med ”Kiorna” var det drygt att behöva åka två gånger om året eftersom de hade ett serviceintervall på 1500 mil/1 år, så det är skönt att jag kan åka 500 mil längre med den nya Mazdan innan verkstad. Samtidigt skulle jag nog inte själv välja bort en bil pga serviceintervallet.

Vad har du för bil och vilket serviceintervall har den?
Men då är servicen milanpassad och inte årsanpassad?

Jag har och haft både Volvo och nu en Skoda. Skodan är fyra år nu, gått 3500 mil totalt och varit på service två gånger bara. Serviceintervaller är beroende av körstil och miltal. Däremot har vi varit inne och bytt olja och gjort någon mjukvaruuppdatering också men det är ju inte service.
 
Ok. Hittade bara ett inlägg där du taggade mig och skrev att Volvo, BMW, Opel och Skoda inte behöver det men då jag ägt/äger tre av märkerna så vet jag att det inte stämmer. Skoda vet jag inget om.

Fast det är oviktig egentligen. Blev mest nyfiken :)
Opel också. Fler har jag inte kollat upp, och det är inte min poäng heller.

Men du kanske behövde extraservice av BMWn pga körstil och stort miltal ju, eftersom deras serviceintervall kan utökas av det. Men det är ingen 12-månadersregel hos någon av dem.
 
Opel också. Fler har jag inte kollat upp, och det är inte min poäng heller.

Men du kanske behövde extraservice av BMWn pga körstil och stort miltal ju, eftersom deras serviceintervall kan utökas av det. Men det är ingen 12-månadersregel hos någon av dem.
Nä BMWn hade inte ens gått 1000 mil. Körstil vet jag inte. Sambon kör som den gubbe han är. Vi brukar säga att han kör som en pensionerad kökskolelärare och att han är den ende i BMW som överanvänder blinkers 😂
 
Nä BMWn hade inte ens gått 1000 mil. Körstil vet jag inte. Sambon kör som den gubbe han är. Vi brukar säga att han kör som en pensionerad kökskolelärare och att han är den ende i BMW som överanvänder blinkers 😂
Nånting är det ju som motiverar bilen till att larma för så täta serviceintervall🤷🏻‍♀️
 
Kia har enligt deras hemsida fortfarande 1500 mil/12 månader på bensinbilar och 3000 mil/24 månader på dieselbilar.

Nu tycker inte jag det är så otroligt jobbigt att serva bilen, så det spelar mig inte så stor roll.
 
Nånting är det ju som motiverar bilen till att larma för så täta serviceintervall🤷🏻‍♀️
Fast de var flera på hans jobb som tog ut sina bilar (samma modell) i samma månad och de servade samtidigt. Tror det var 4 eller 5 som valde 5-serien.
De byter alla samtidigt och får ett gäng modeller att välja mellan. Alla kör knappast lika långt och lika dant.
 
Fast de var flera på hans jobb som tog ut sina bilar (samma modell) i samma månad och de servade samtidigt. Tror det var 4 eller 5 som valde 5-serien.
De byter alla samtidigt och får ett gäng modeller att välja mellan. Alla kör knappast lika långt och lika dant.
Då kanske det var något serviceavtal à la leasing. Vad vet jag. Men på BMWs hemsida står det tydligt att bilen analyserar körstil, sträcka mm och kallar till service därefter. De kanske träffas en kväll i veckan efter jobb och kör gubb-BMW-race ;)
 
Då kanske det var något serviceavtal à la leasing. Vad vet jag. Men på BMWs hemsida står det tydligt att bilen analyserar körstil, sträcka mm och kallar till service därefter. De kanske träffas en kväll i veckan efter jobb och kör gubb-BMW-race ;)
Eller så är det inte så klartext som de skriver. Jag vet inte. Men så simpelt som det står på hemsidorna verkar det isf inte vara eftersom flera har andra erfarenheter än vad som skrivs ut.
 
Fy! Jag hade övervägt att lära mig göra det själv tror jag. Och då gillar jag inte att meka :D

Alternativt bytt bil!
Hade det inte varit för att det är relativt ny och jag behöver stämplarna hade jag gjort det själv. Det är generellt inte alls besvärligt att byta olja och filter på äldre bilar, kan du skruva i en glödlampa kan du fixa det!
 
Eller så är det inte så klartext som de skriver. Jag vet inte. Men så simpelt som det står på hemsidorna verkar det isf inte vara eftersom flera har andra erfarenheter än vad som skrivs ut.
Det är bara att googla Hur ofta servar ni er BMW?
så hittar du flera trådar från olika bil/motorforum där folk servar vartannat år när serviceindikatorn tänds. Många byter dock olja varje år. Så nej, det är något med er bil/körstil/miltal som gör att ni måste serva varje år. Kanske fråga verkstan nästa gång så får ni ju ett vettigt svar?
 
Varför läser de reklam och ids kommentera något som de ogillar så starkt? :laugh:
Ja mycket knepigt med massa starka åsikter från folk som inte ens provat det.
Vet när vi bytte från husvagn till husbil för 20 år sedan så va det enligt min granne kasst med husbil, de hade själva husvagn.
De hade inte förmågan att se att det passar oss mycket bättre. Jag kan ju faktiskt se att det kan vara folk som föredrar husvagn även om jag aldrig kommer ha det igen. Så skitsnack om saker för att det inte passar en själv tycker jag är mycket märkligt.
 
Hade det inte varit för att det är relativt ny och jag behöver stämplarna hade jag gjort det själv. Det är generellt inte alls besvärligt att byta olja och filter på äldre bilar, kan du skruva i en glödlampa kan du fixa det!
Men hur sjutton vet man hur man ska göra? Min 14 år gamla Kangoo har pipit om filter/oljeservice... ett tag... och jag borde kunna göra det själv alltså?
 
Det är bara att googla Hur ofta servar ni er BMW?
så hittar du flera trådar från olika bil/motorforum där folk servar vartannat år när serviceindikatorn tänds. Många byter dock olja varje år. Så nej, det är något med er bil/körstil/miltal som gör att ni måste serva varje år. Kanske fråga verkstan nästa gång så får ni ju ett vettigt svar?
Men det är ju inte bara nuvarande bil. Och inte bara våra bilar av dessa märken. Du påstår samma sak om andra märken vi haft. Du kan inte tänka dig att det kan skilja mellan olika motorer i samma märke osv?
Vi litar betydligt mer på leverantören av bilen än google.
Finns mycket felaktigt fakta när man googlar.
Minns en Ford focus jag hade för ca 15 år sen där inte ett skit stämde med något som uppgavs om bilen. För jag hade tydligen en sexväxlad specialutgåva.
Med 32 år med körkort i en motorintresserad familj så vet jag att det finns inga exakta faktan och att det kan vara skillnad på två bilar av samma märke, årgång osv. Samt att specar och hemsidor väldigt gärna underdriver för att det ska låta billigt.
 
Men det är ju inte bara nuvarande bil. Och inte bara våra bilar av dessa märken. Du påstår samma sak om andra märken vi haft. Du kan inte tänka dig att det kan skilja mellan olika motorer i samma märke osv?
Vi litar betydligt mer på leverantören av bilen än google.
Finns mycket felaktigt fakta när man googlar.
Minns en Ford focus jag hade för ca 15 år sen där inte ett skit stämde med något som uppgavs om bilen. För jag hade tydligen en sexväxlad specialutgåva.
Med 32 år med körkort i en motorintresserad familj så vet jag att det finns inga exakta faktan och att det kan vara skillnad på två bilar av samma märke, årgång osv. Samt att specar och hemsidor väldigt gärna underdriver för att det ska låta billigt.
Jo det är ju flera faktorer som påverkar serviceintervallet, vilket jag skrivit (Edit: i inlägg #75 nämner jag motor som en av faktorerna). Du verkar ha väldigt svårt att acceptera det. Det är biltillverkarens egna uppgifter, inte ”Google” :) Du kan ju fråga din verkstad som sagt.
 
Senast ändrad:
Men hur sjutton vet man hur man ska göra? Min 14 år gamla Kangoo har pipit om filter/oljeservice... ett tag... och jag borde kunna göra det själv alltså?
Jag tror det finns bra videos på youtube. Tror inte det är speciellt svårt, sambon byter olja och filter på våra bilar, tar kanske 1-1,5 timme?
 
Wow, inte hunnit kolla tråden men uppskattar era inlägg! Kändes som väldigt spridda skurar och inte alls så enkelt som jag hade hoppats på 😄

Jag oroar mig för ”normalt slitage” och att vi ska överstiga antalet mil per år. Vi kör inte så mycket men ligger väl strax under 1500 mil/år skulle jag tro.

Tycker att det som några av er skrev angående att känna sig fast med en bil i tre år är viktig. Att livet kan förändrat oförutsett som gör att man kanske inte har råd eller möjlighet att ha kvar bilen. Ska tänka mer på det.

Angående om service ingår eller ej känns det ju rätt väsentligt för vår del, ogillar skarpt att lägga ut flera tusen på en service på bilen även om jag vet att de behöver göras. Behöver räkna på om man tjänar nåt på att leasa lägger ut de kostnaderna på ett år jämfört med att äga och betala service själv.
 
Wow, inte hunnit kolla tråden men uppskattar era inlägg! Kändes som väldigt spridda skurar och inte alls så enkelt som jag hade hoppats på 😄

Jag oroar mig för ”normalt slitage” och att vi ska överstiga antalet mil per år. Vi kör inte så mycket men ligger väl strax under 1500 mil/år skulle jag tro.

Tycker att det som några av er skrev angående att känna sig fast med en bil i tre år är viktig. Att livet kan förändrat oförutsett som gör att man kanske inte har råd eller möjlighet att ha kvar bilen. Ska tänka mer på det.

Angående om service ingår eller ej känns det ju rätt väsentligt för vår del, ogillar skarpt att lägga ut flera tusen på en service på bilen även om jag vet att de behöver göras. Behöver räkna på om man tjänar nåt på att leasa lägger ut de kostnaderna på ett år jämfört med att äga och betala service själv.
Med barn och hund hade jag aldrig vågat leasa. Men som sagt är jag inte direkt pro leasing heller. Men bästa tipsat är att räkna på kostnaden. Du får ju räkna på 1 år i taget Men gånga upp det på 3 år. Eftersom dom flesta avtal är du bunden på 3 år. Jag tycker det är helt sinnessjukt dyrt med leasing. Så för min del hade det aldrig gått ihop sig alls. Hade kostat mig ungefär 3000 kr minst i månaden med leasing.
 
Men hur sjutton vet man hur man ska göra? Min 14 år gamla Kangoo har pipit om filter/oljeservice... ett tag... och jag borde kunna göra det själv alltså?
Haynes handböcker! Fantastiska grejer https://haynes.com/en-au/renault/kangoo-ii-x61/2008 Nu har mina äldre bilar varit äldre än så, men det det har varit så simpelt som att öppna pluggen i botten, låta olja rinna ut, ta loss filtret (det finns verktyg på biltema för detta om det behöv, ibland har nån dragit dom på tok för hårt) sätta dit ett nytt, sätta dit en ny plugg och fylla på olja. Jag har verkligen tummen mitt i handen men det har varit toksimpelt att göra på en gör det självverkstad där man kan hissa upp bilen.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: Bonita4
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: Rosett
·
Fordon Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om...
Svar
6
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp