Privatleasing vs äga

Jag opponerar mig inte emot att det kan vara service varje år på en BMW, men de själva uppger att de använder sig av Condition based service sedan 1982. I motorforum finns många som behöver serva varje år och många som inte behöver det. Att du behöver serva var 12 månad säger varken till eller från utifrån deras system.

På Volvon var det bara miltal som gällde och den gick inte så mycket heller. Full servicebok men jag behövde inte vara på verkstan hela tiden. Nått extra oljebyte här och där bara och det gick snabbt till skillnad från en full service som tar flera timmar.

Skoda använder sig av liknande system, jag har inte behövt serva varje år medan min svåger med Skoda som går mycket mer behöver serva varje år.

Med den här vetskapen ihop med min bilanvändning (låg) och total brist på vilja att ha en vrålig kraftfull motor som behöver service varje år, väljer jag bil bland annat utefter servicekriterier. Jag vill inte serva var 12 månad om det verkligen inte är nödvändigt. På de bilar jag haft har det inte varit det. Full servicebok på båda. Minimalt med verkstadskostnader för mig. Jag ville inte heller välja leasing där service ingår i tre år, men bilen ska då servas var 12 månad också. Det sparar mig pengar och tid att välja på annat sätt.
Vår Skoda ber om att få bli servad i maj varje år. Den rullar knappast några 3000 mil/år, utan snarare 7-800. Den var tre år när vi skaffade den, nu är den 7 och varje vår vill den till verkstad. Vi lyder för att det gör enklast så. Men verkstaden har aldrig sagt att det är för ofta heller.
 
Vår Skoda ber om att få bli servad i maj varje år. Den rullar knappast några 3000 mil/år, utan snarare 7-800. Den var tre år när vi skaffade den, nu är den 7 och varje vår vill den till verkstad. Vi lyder för att det gör enklast så. Men verkstaden har aldrig sagt att det är för ofta heller.
Precis, Skoda analyserar användningen precis som BMW. Det beror alltså på bilens utrustning (motor), körstil, antal kallstarter, hur kallt klimat den går i, mil per år m.m. och sedan påkallar den service när det behövs.
 
Där står det ju kvarvarande sträcka "och tider"? Så nog verkar det vara baserat på tid med.
Och vad jag ser, så påstår ju du att dessa märken inte alls har tidsbegränsning i sina servicar? Vilket ju inte stämmer eftersom vissa modeller verkar ha just tidsbegränsning. Vad som står på hemsidan är ju uppenbarligen inte heller nått att använda som argument för att vissa märken inte alls har tidsbegränsad intervall, eftersom det klart och tydligt står att det är olika för olika modeller.
Ja och där spelar nog motorn stor roll. Det kanske inte går att få längre intervall pga motortypen kräver mycket underhåll. Och det är väl ganska logiskt att man inte kan köra hur lite som helst och slippa serva på många många år tänker jag. Bilar behöver underhåll!
 
Precis, Skoda analyserar användningen precis som BMW. Det beror alltså på bilens utrustning (motor), körstil, antal kallstarter, hur kallt klimat den går i, mil per år m.m. och sedan påkallar den service när det behövs.
Fast hur kan den vilja det i maj varenda år när vi faktiskt kör olika mycket? Och det ville de ju redan som ganska ny (3 år). Vår verkar bara gå på tid.
 
Fast hur kan den vilja det i maj varenda år när vi faktiskt kör olika mycket? Och det ville de ju redan som ganska ny (3 år). Vår verkar bara gå på tid.
Du får väl fråga din verkstad? Som sagt kan det bero på motortyp, kallstarter med mera med mera. Den kanske slets mycket de första åren innan ni köpte den och det vägs in i bilens analys fortfarande? Ju äldre den blir desto oftare behöver den service? :)
 
Jag räknar med att min bil kommer behöva service varje år så småningom, även om jag fortsätter köra likadant. För att en äldre bil behöver mer underhåll. De försämras snabbt, det är mycket slitdelar och delar som har en begränsad livslängd. Precis som att man inte gör besiktningar varje år på en ny bil men efter några år är det varje år då trafikdugligheten- och säkerheten behöver kollas oftare.
Och vissa bilar har behov av tät service från start i fabriken oavsett antal mil och antal kallstarter/körstil osv. Jag har undvikt dem hittills.
 
Du får väl fråga din verkstad? Som sagt kan det bero på motortyp, kallstarter med mera med mera. Den kanske slets mycket de första åren innan ni köpte den och det vägs in i bilens analys fortfarande? Ju äldre den blir desto oftare behöver den service? :)
Ja så kan det ju vara. Men om våran bil (som aldrig kallstartar) som rullar så lite vill ha verkstad varje år så tror jag det är ganska få bilar som inte vill ha det.
 
Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa eller köpa. Just nu äger vi en bil men har börjat kolla på om det kan vara värt att leasa en. Skulle vilja höra från er som både leasat och ägt bil vad fördelarna och nackdelarna är och om det är något speciellt att tänka på. Är det vanligt att man behöver betala för slitage när man lämnar tillbaka bilen? Tänker ändå att risken är stor att det blir mer än normalt slitage när man har både barn och hund…
Jag skulle säga att leasing kan vara toppen för den som kör mindre än 1500 mil/år, 95% asfaltsväg och ev har barn som inte stökar för mycket. För övriga är det mindre bra. Nu umgås jag mest med hundfolk som kör många mil där en hel del är grusväg och av de som haft leasingbil så har de fått betala rätt rejält för hundsanering och stenskott/lackskador. Då är de ändå inte oaktsamma med bilarna.

Numera äger alla sina bilar förutom de som går på företagsleasing.
 
Jag skulle säga att leasing kan vara toppen för den som kör mindre än 1500 mil/år, 95% asfaltsväg och ev har barn som inte stökar för mycket. För övriga är det mindre bra. Nu umgås jag mest med hundfolk som kör många mil där en hel del är grusväg och av de som haft leasingbil så har de fått betala rätt rejält för hundsanering och stenskott/lackskador. Då är de ändå inte oaktsamma med bilarna.

Numera äger alla sina bilar förutom de som går på företagsleasing.

Vi kör inte mer än 1500 mil/år och absolut mest asfalt. Det är väl barnen som skulle kunna ställa till det då 😄 Det är inte jätteofta hunden åker med och i så fall sitter hon i sin bur i bagaget. Men jag förstår din poäng 👍
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: Bonita4
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Rosett
·
Fordon Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om...
Svar
6
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp