Bukefalos 28 år!

Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

Streiff

Trådstartare
Jag har sökt lite i gammla trådar om kloklippning men hitta inte riktigt vad jag sökte. Jag har problem med att klippa klorna på min vovve. Ett lite ovanligt problem kanske då det inte är hunden som är problemet utan jag. :crazy:

Jag tycker det är så otäckt och är super rädd för att klippa i pulpan. Det blir att jag skjuter upp det bara för att jag inte vågar och hunden får onödigt långa klor. (vilket naturligtvis inte är bra) Då och då stålsätter jag mig och gör det i allafall men jag tror jag tar för lite varje gång.

Sambon tvärvägra att klippa, lika så min mamma....så ingen hjälp att hämta där. :cry:

Som tur är så är vovven jättesnäll och ligger på rygg i mitt knä och låter mig grejja :love:

Så...hur vet jag hur mycket jag kan klippa innan jag är i "farozonen" ?

Hur ofta bör man egentligen klippa klorna?

Ni som filar....vilken typ av fil använder ni och hur vet jag när det är lagom att sluta fila? Samt även där hur länge mellan gångerna?
 
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

Jag tycker också att det är obehagligt. Ännu värre nu eftersom jag faktiskt råkade klippa i pulpan sist, blödde hur mycket som helst :eek:
Helst tar jag bara lite lite varje gång, men jag tror att man egentligen ska hålla klorna något kortare..
 
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

De allra flesta hundaffärer och veterinärer har klippkort för kloklippning!

Genom att vara med och se när någon klipper din hund några gånger och sedan får klippa själv under överinseenden av en duktig person skall du se att du lär dej detta i ett nafs!

Om hunden har ljusa klor brukar du lätta kunna se pupan om du håller klon under en lampa.
Om hunden har mörka klor så är det enklast att klippa tunna skivor, sakta men säkert. När färgen börjar ändras och du ser en "ljus ring" istället för en solid mörk klo, då närmar du dej pulpan.

/Swat
 
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

Gillar det inte heller.:o
Betalar glatt 60 kronor för detta i min lilla djuraffär.:laugh:
 
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

Jag använder en gammal avdankad rasp från hovslagaren,jag har stor hund och stora klor,men jag använder även en slipmaskin,kanon!

Filen gör att jag kan nästan fila ända till pulpan utan kraftig reaktion och det blöder inte,hon börjar rycka lite i tassen när jag är precis på.

Slipmaskinen filar fort och skulle man mot förmodan inte hinna stanna innan pulpan,så kommer det en bloddroppe stor som ett knappnålshuvud,inget flöde alltså,och jag har missat nån gång och då är det jag som upptäckt det och inte hunden. Så hunden har inte reagerat!

19420438.jpg

276014_Rasp%20Tanged_Smithy.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

Gillar det inte heller.:o
Betalar glatt 60 kronor för detta i min lilla djuraffär.:laugh:

Gud, jag skulle bli ruinerad! Min hunds klor växer som ogräs, ca ½ mm/dygn. Jag klipper var 3:e-4:e dag:D

..och har inga problem med det. Hunden har ljusa klor och det är inga problem att se pulpan genom klorna..

Dessutom säger han ifrån om jag tänker klippa för långt. Direkt när jag sätter tången runt klon börjar han skruva lite på sig och gnälla, om jag är på väg att ta för mkt. (Jag har provat. Han ligger alltid stilla och avslappnad när jag klipper, utom då. Har provat att klippa när han skruvat på sig, och ja, hamnat i pulpan:o) Fråga mig inte hur han vet bara:confused:
 
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

Det är mycket man tycker är sådär roligt med att vara hundägare. Kloklippning kan vara en del av det. Eller plocka upp spyor, torka diarré osv. Jag anser att det bara är att bita ihop och göra det. Ju mer du gör det desto lättare kommer det bli för dig. Man blir ju mer trygg i det man gör om man gör det ofta. Inte drar ut på det in i det sista.

Att klippa i pulpan är faktiskt inte så farligt. Jag har gjort det ett par gånger och i nästan alla fall har hunden inte ens pipit. Det har kommit några droppar blod som jag inte brytt mig om och vi har på en gång klippt vidare.

Om du skaffar en riktigt bra klotång som är vass så kan du alltid "skala" flik för flik om du är ovan och nervös. Man ser när man är nära pulpan dessutom! Jag klipper alltid först "lite på en höft" sedan skalar jag ner klon.

Det kan komma lite "vitt/grått" i klon när man klippt, då skalar jag lite till sedan kommer det komma en "mörksvart" liten prick mitt i klon. Det är pulpan! Och då klipper jag inte mer. Avslutar alltid med att fila runt om klorna.

Att klippa klor tycker jag nu för tiden är mysigt. I början var det hemskt! Jag var jätteosäker, hade en hund som hellre gjorde annat och så blev jag stressad. Men efter ett besök hos Åsa här på bukefalos så fick även jag till klippningen :bow:

Lugn och stadig så blir det bra!
 
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

Jag kan inte vara sämre, så jag lägger in en bild på vår fotfil vi avslutar med efter klippning :D

2200_10909_fotfil_skaft.jpg
 
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

Klipp en gång i veckan, använd en bra klotång och ta så mycket du törs. Ja, eller så lite du törs.

Alt att du filar som några här har så fina bilder på.:D
 
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

jag har sett nån ny slags klotång som säger till när det är lagom (den hade tre lägen, typ klipp, klipp inte mer och klipp inte")
hur det funkar i praktiken vet jag inte, men det lät smart för den som inte riktigt vågar :)
fanns på djurmagazinet tror jag.
 
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

Tack för alla svar! :) Och tack för alla bilder ;)

Jag tror jag ska prova att fila. Det lät mindre läskigt! Inser nu att jag gjort det allt för sällan *skäms lite* :o

Har en sån fotfil som bilden längre upp i tråden ska nog testa den.

Vovven har ju kolsvarta klor såklart. Jag önska mig vita men fick inte det..hihi

Men om man filar...viken vinkel ska man ha? Eller ska d va runda?
 
Sv: Problem att klippa klor (inte hunden utan jag)

Jag håller pekfingret uppe på klon,så man håller emot lite,sen filar jag nerifrån och uppåt,och sen snyggar jag till lite runt kanterna!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
3 273
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hej! :) Jag ville bara uppdatera er här på Bukefalos lite! Mest för att jag inte har någon annan att uppdatera till men också för att ni...
Svar
9
· Visningar
1 424
Senast: Tate
·
Hundhälsa Jag åkte iväg och hälsade på min syster i 8 dagar och kom hem idag. Min mamma tog hand om min hund så länge, och det hade inte varit...
Svar
5
· Visningar
758
Hundhälsa Måste man göra det? Jag tycker att Schäferns klor är litet väl långa men de blir inte längre med tiden utan håller sig som de är. För...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 164
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp