problem, avkastning!

Lillan86

Trådstartare
hejsan!

jag har ett problem som jag tänkte fråga er lite om, rider nu ett fullblods sto som är otroligt snäll i hantering osv, men när det kommer till ridningen så är hon en liten:devil:!!

ska tillägga att hon inte har ont eller så, genom kollad från topp till tå, av både vet och ecotherapheft (stavning:angel:) nyligen!

jag har bara ridit henne fem ggr och på dom ramlat av två ggr.. första gången jag rammla av så befan vi oss i ridhuset och helt plötsligt fick hon för sig att bockstav A var ett monster, så hon kastade sig åt sidan som en skjuten raket, och jag trilla av.. Inget alvarligt tänkte jag och satt upp och fortsatte rida och allt gick bra ( bockstav A var inget monster längre)! och de andra turerna har varit liknande men då har jag varit beredd och rytit till åt henne när hon börjar spänna sig och det har fungerat!

men i förgår när kompisen och jag skulle rida ut så fick hon för sig att prova på att bocka lite, blev förvånad men brydde mig inte så mycket ( eftersom ägaren har sagt att det går inte att finna en snällare häst en henne), vi skulle sedan ta en lungn trav och då tog det hus i helvete!! hon kastade sig rent av rakt upp i luften med följd av en kraft full bockning.. slog mej så illa att jag bröt ett revben och fick en spricka i bäckenet!!! ( hårt i marken ):cry:

efter läkarbesöket ringde jag ägaren och berätta vad som hänt och hon svara till min stora förvåning att hon är sådan :eek: varför inte säga det när jag börja rida hästen!? så himmla oansvarlig!!!! har nu förstått varför hon själv inte rider... sa också att hon brukar rida i rumpan på hästen före så brukar hon inte bocka av!!!

själv tycker jag just nu att det är onödigt att riskera livet för att rida en sådan häst, vad skulle ni göra?

finns det något sett att få henne att sluta bocka, för jag har då alldrig varit med om en häst som har bockat så hårt. kan tillägga att det är ingen ide att försöka driva och dra upp huvudet eftersom hon får av en i första språnget om hon vill.. har varit med om många bockande hästar men denna var en klar mästare!!

funderat mycket på att hon har mycket med överskotts energi eftersom hon inte har blivit riden alls hårt. tänkte om man longerar innan man rider och sedan försöker hålla sig till trav och galopp i uppförsbackar i början, så att hon inte kan bocka? och dra in på kraft fodret som hon får.
kanske inte funkar men det är det ända jag kan komma och tänka på..

Jag kommer antagligen inte rida denna häst mer, men jag måste ju fundera på vad som kan göras... har ni några förslag och är mitt välldigt dumt lr?


Tacksam för svar!!
 
Sv: problem, avkastning!

Har en häst som är lite så o det har med mycket arbete blivit mycket bättre. Jag hade dock skitit i det en miljard gånger om han inte var min. Han e också världens snällaste - från marken:angel:. Men han kräver mycket kontinuitet, vilja o envishet. Har han varit ledig 3 - 4 dar så är han där igen... så inte bara mycket jobb utan ofta också.

Nästa gång jag köper häst kommer det inte vara ngn med den problematiken, med andra ord - om jag hade varit dej hade jag nog skitit i det o satsat på en annan häst.
 
Sv: problem, avkastning!

vad bra att har har en lösning för dej och din häst!
kommer nog inte lägga ner någon mer tid på den hästen, men det som störde mig värst är att ägaren inte sa något om att hon brukar kasta av!! det skulle ju vara det första jag skulle informera om...:mad:
 
Sv: problem, avkastning!

Ja det är ju oseriöst. Jag vet ju hur många gånger jag åkt av min pålle o att han gjort sig av med en del medryttare på just det sättet så det är jag helt ärlig med. Vill inte att någon under hans nivå ska rida honom för det blir bara knas. Nu är det jag o en jätteduktig tjej som varit med o ridit in mycket unghästar så det fungerar bra. Framförallt måste man som människa vara väldigt hög i rang, annars bestämmer han att man inte duger verkar det som - o så kastar han av.
 
Sv: problem, avkastning!

ett besök av en ET tar absolut inte bort alla risker att hästen är sjuk. jag tycker det låter som att hästen är dålig ändå.
mitt ök bockade när han hade hovledsinflammationer och en kotledsinflammation.
jag hade också kollat upp ryggen för typ KS osv.
jag uppfattade också min häst som "en sån som bara är så" för han var ju så under hela tiden jag hade honom (köpte för ett år sedan, fick diagnosen m hovledsinfl för ett halvår sedan) men efter diverse småskador osv kändes han inte ren och vi åkte till kliniken.
nog va han sjuk alltid och ridningen har förändrats till dag från natt.
helt stört..
jag säger tråkgit nog: kolla upp hästen OCH skicka en lönnmördare till ägaren. man säger INTE att en häst är lugn som en filbunke och sedan att den beter sig så där. då är man dum i huvudet :mad:
 
Sv: problem, avkastning!

Vet du vad, jag tycker inte att du ska riskera din hälsa pga en häst som ägaren inte ens var ärlig om och som inte är din sak att uppfostra. Försök hitta en häst som du kan lita på.

Det går att få hästar att inte bocka men det är helt och hållet ägarens ansvar och om hon inte klarar det ska hon inte skicka ut medryttare som inte ens är förvarnade. :eek: Oansvarigt som sagt.

Hon får väl skicka den på tillridning.
 
Sv: problem, avkastning!

hej alla! min kompis var i stallet idag och pratade med ägaren i dag ( eftersom hon rider den andra hästen ).. ägaren sa att hon brukar kasta av till och från men bara när man rider en bit ifrån den andra hästen.
jag har ju märkt att hon ogjärna går ifrån henne när man rider i ridhuset och på stubbåkern, så brukar hon börja larva och låtsas att hon blir rädd så att hon kan "skena" i väg mot den andra hästen... naturligt viss har jag vissat att detta inte är tillåtet och kan tänka mej att hon ville vissa att jag inte ska komma och sätta några gränser.:cool:

visst skulle det kunna betyda att hon har ont någon stanns, men jag är endå tveksam, eftersom det går super när man är i närheten av den andra, men så fort man kommer en bit ifrån så börjas det att segas och skyggas.. men jag ska ta ett snack med ägaren och fråga om hon inte ska kolla upp henne, skulle ju inte var så kul om det berode på att hon har ont..

ville gjärna åka upp idag och fråga varför i HELV###E hon inte sa nått!!!!!
 
Sv: problem, avkastning!

Ja vissa är ju rädda att hamna på efterkälken men det är SKUMT att den bockar för det. Ok springa men bocka? Och om det BARA var det problemet, varför vågar inte ägaren rida?:devil:
 
Sv: problem, avkastning!

jag vet inte, det är ju typ en teori, men man märker verkligen att hon inte vill gå åt något annat håll. hon börjar sega och fjanta sig: låtsas att hon blir rädd för saker och kastar sig ått sidan och far i väg mot den andra hästen..

tror inte hon har någon kunskap att träna bort det, och det är ju inte kul att flygga av det gör ont:cry:.. men men.. tur att det inte är min häst:banana:
 
Sv: problem, avkastning!

Med tanke på(vad jag uppfatta det som) att du är en ny person på hästens rygg så känns det som om hästen testar dig. Och du har åkt av när denne har gjort en viss grej, så har den kommit ihåg det och gjort allt för att slippa arbeta:rofl:.
Det enda jag kan råda dig om är att inte ge upp. Visa att du bestämmer och hålla i dig för kung av fosterland när hästen börjar spöka.:bump:
 
Sv: problem, avkastning!

jo jag har nyligen börjat rida hästen, men hon kastar av sin ägare med..:devil:

Nu när jag börjar känna mig bättre" så är jag väldigt sugen på att fortsätta. Men tänkte då börja på marken med lite ledar övningar lr nått i den stilen.. efersom det känns som hon knappt är medveten om min existens:smirk:

Vill så gärna hitta mig en häst som passar mig, har ju en box som står och väntar på att någon ska flytta in i den!!!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 743
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 961
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 941
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp