Bukefalos 28 år!

Problem häst..

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Jag och mina stallkamrater undrar hur vi ska göra för att hantera en 5-årig ouppfostrad häst..

Vi har schemalagt våra insläpp i stallet och han är rent sagt HEMSK att ta in.

När man leder honom så sliter han sig och springer allt vad han har åt helt fel håll än till stallet! Eller så springer han rätt egenom staket. Och på tal om inne när man ska byta täcken så stegrar han sig och dummar sig och är allmänt livsfarlig. Jag har gjort mig illa på att han har slitit sig för mig, fick min vänster arm sträckt och det gick inte över på 2 veckor.

Hans ägare säger bara att han är smart och allt vi säger åt henne så är det vårat fel för hennes nallebjörn som inte är riktigt klok i huvet gör aldrig något fel.

Jag har börjat säga ifrån att inte ta in honom men han uppför sig väldigt illa och undrar om någon som vet vad man kan ta sig till?

Tacksam för svar.
/R
 
Sv: Problem häst..

låt ägaren ta sin "smarta" (ofostrade?)häst själv. jag hade aldrig gjort det så som du beskriver pållen, varför riskera nacken för någon annans ofostrade pålle ?

vad ni än gör så är det en stor hälsorisk om hästen är ofostrad och vad ni än gör så kanske ägaren håller er ansvariga om något händer.
det är ägarens och ingen annans ansvar att få hästen hanterbar.
 
Sv: Problem häst..

Hear hear.

Ägaren hade antingen fått styra upp kusen innan jag hanterar honom, eller betala mig för att uppfostra honom. Riskerar inte att skada mig utan att få betalt för det. ;)
 
Sv: Problem häst..

Man ska INTE uppfostra andras hästar. Är hästen så stökig som denna tydligen är så får helt enkelt ägaren ta in den själv.
 
Sv: Problem häst..

Precis!

Ni får helt enkelt gå ihop och tala om för hästägaren att fr o m nu så får hon ta ut och in sin häst själv!

Är ni flera så har hon inte så mycket att säga till om utan får acceptera det som gäller!
Alternativt flytta till ett annat stall!

Jag skulle skämmas och ta tag i problemet om det var min häst och inte lägga över det på andra!
 
Sv: Problem häst..

Om hästen är så ohyffsad som du beskriver det så skulle jag vägra att befatta mig med den innan ägaren har uppfostrat sin häst lite. det är väl inte meningen att hästen ska få hålla på så ni riskerar att skada er bara för att ägaren inte vill inse allvaret i situationen???

Låt ägaren ta ut och in sin häst själv, samt byta täcken själv, tills den är hanterbar.
 
Sv: Problem häst..

[Som sagt, låt ägaren ta problemet.
Man kan ju också fundera över andra saker, tex ta in den först av alla. Använd kedjegrimskaft, att inte ha kraftfoder färdigt inne så att den vet att den får det när den kommer in. Att hästarna förväntar sig mat kan göra vissa besvärliga att ta in, och hantera tex byta täcke. En del hästar har inget tålamod med människor om dom vet att maten väntar. Nu vet jag dock inte om så är fallet här. Var försiktig bara så att inget mer händer med er. Är hästen allmänt stökig eller är det bara när den ska in?
 
Sv: Problem häst..

Vi har ett liknande problem i vårt stall...
Två hästar vars ägare i princip aldrig rider. En islandshäst i sin bästa ålder och dessutom ett fullblod, dom måste GÅ
dom är helt galna, överskottsenergi.
Är ju inte så mkt mer att göra än att försöka få dom att fatta att dom som tar in kan bli omkullsprungna.
Låter tjatigt, men NH är faktiskt jättebra, har funkat på hästar som har varit helt fruktansvärda.
Min ponny bossade ruunt med mig fullständigt tills jag lärde mig hur jag ska säga åt den på hästars sätt o efter det så går han helt lugnt och helt uppmärksammt stannar direkt bakom en om man säger stopp
 
Sv: Problem häst..

Hade som andra helt enkelt vägrat att ta in hennes häst. Ägaren får själv fostra till den innan någon annan hanterar den. På det sättet friskriver ni andra er om det händer något med den hästen eftersom det är hon själv som hanterar den.

Det är aldrig värt att riskera sig själv och sin hälsa för en annans ouppfostrade häst!
 
Sv: Problem häst..

Man ska inte uppfostra andras hästar. Låt ägaren ta hand om hästen själv om den börjar bli farlig. Hjälp finns att få enligt NH men man måste ha kontakt med ägaren. Jag finns tillänglig men bara om ägaren kontaktar, tyvärr. Jag hoppas det går bra med hästen. Mvh Acceber
 
Sv: Problem häst..

Man ska INTE uppfostra andras hästar. Är hästen så stökig som denna tydligen är så får helt enkelt ägaren ta in den själv.

Kunde inte sagt det bättre själv....:D

Tyvärr håller inte alla med om detta....I ett stall jag stod hade vi "uppfostringsvecka"....:confused: (På stallägarens order)

Bara för att en tjej i stallet skaffade en häst som varken sett grimma eller box innan..(nån importerad sak som va hälften kamel hälften mink)....som sprang över folk och var rent livsfarlig i början....

Så helt plötsligt så jagades mina hästar runt med spön inne i stallet....(när jag inte var med, annars hade dom fått se på FAN....:devil:)....Och våran gamla halvblodsvalack som kan hålla på att darra ur skinnet om han slår ihjäl en fluga med svansen fick 2 rejäla rapp i arslet när han väntade utanför stallet (som han alltid gör) för att inte orsaka stopp där inne...(han tänker väl, ja ja, ja låter ungdomarna gå in först så gå ja in i lugn o ro sen)....Stackarn han vart så sårad att han knappt vågade komma in från hagen sen....

Dock fick människan som klappade till honom sej en minnesbeta utav mej....:devil:

Kan tillägga att jag aldrig haft problem med mina hästar innan detta, dock efter....då dom var så rädda för att gå in i stallet stackarna....:mad::crazy:

//Domino_s
 
Sv: Problem häst..

Använd ett kedjegrimskaft som du trär över nosen, och gör små snabba ryck när du känner att han drar förbi dig. Ta också gärna ett spö att mota honom med och använd framför bogen
 
Sv: Problem häst..

Jag tycker att era föräldrar, om ni är unga, ska ta ett prat med antingen unghästens ägare, eller om denna person är ung, dennas föräldrar.
Är ni "vuxna" och kan stå på er själva så prata med stallägaren och förklara att det funkar inte att ni tar ut hästen, eftersom det är farligt.

Ni ska varken behöva utsätta er för de otroligt farliga situationer som kan uppstå med sk. "problemhästar".
Ni får troligast inte betalt av hästägaren för att hantera denna häst, och ni äger inte helelr hästen, ni är inte ens skötare.

Att hantera en häst som du beskriver är förenat med stor fara, rent av risk för livet.


Har hästens ägare funderat igenom vem som bär ansvaret ifall någon blir invalida? Eller dör?
En "helt vanlig" värre olycka är nog så illa, vem betalar ev ekonomisk förlust ifall du inte kan åka till jobbet på ett par månader?

Och vem blir ansvarig ifall det händer hästen något? Den kan bli påkörd, eller skada sig...
Jag skulle aldrig vilja utsätta min häst och andra i mitt stall för riskerna ifall jag hade en problemhäst... nu har jag och har alltid haft änglar eftersom jag lägger ner tid på deras uppfostran. Och det borde unghästens ägare också göra istället för att utsätte er för fara...

Tack för mig.
 
Sv: Problem häst..

Det är ju inte alltid man kan välja, i vissa stall förutsätts att man ska hjälpas åt med hästarna.
Vi har en bråkstake i vårt stall, men inte så illa som den du har...
Jag skulle prova att leda i träns, eller kedja UNDER hakan, samt att ställa upp hästen i gången när man byter täcket. Prata med ägaren, det är ju inte säkert att h*n har samma problem med hästen. Hästar har ju oxå en trotsålder då de testar extremt mycket. Försök att få ägaren att hjälpa dig, h*n vill nog inte att du uppfostrar hans/hennes häst på eget bevåg. Det skulle inte jag vilja!
 
Sv: Problem häst..

Det kan vara så att hästen uppför sig väl med sin ägare för att den vet att den måste, men testar er andra. Det är dock till 100% hästägarens ansvar att se till att den uppför sig i alla lägen.

Jag skulle aldrig riskera liv och lem i detta läge.
Det är självklart ägarens probelm. Är inte hästen hanterbar av andra människor så får ägaren ta hela ansvaret för hästen. Så enkelt är det enligt mig!
 
Sv: Problem häst..

Jag hade vägrat ta in hästen. Jag är trött på att riskera att skada mig på någon annans ouppfostrade häst...
 
Sv: Problem häst..

Mycket bra svar av alla här måste jag säga!
Jag håller med övriga talare.
Det är INTE erat ansvar att se till en häst som medför en uppenbarlig risk för er egen hälsa!
 
Sv: Problem häst..

Jag hade vägrat ta in hästen. Jag är trött på att riskera att skada mig på någon annans ouppfostrade häst...

precis så resonerar jag oxå.Jag ska inte behöva riskera liv och lem.
Sen struntar jag oxå fullkomligt i att man ska hjälpas åt i stallet med in och utsläpp..Att man har så kallade pass som man måste ta.Ägaren till bråkig häst får helt enkelt komma och ta in och ut sin häst själv alla andra hästar kan jag ta vid mina så kallade pass
.och jag är inte den som lägger mig för att ägaren har jobb att sköta eller skola.Har man skaffat häst så har man då får man oxå ta tag ii problem som kommer därtill PUNKT!

Jag skulle antagligen säkerligen fixa en sån häst .men det är inte mitt jobb att dressera andras hästar.Har man sin häst inakorderad får man se till att den kan hanteras av alla.
 

Liknande trådar

Relationer Efter många kommentarer på både jobb och fritid om ytligt bekanta som " aldrig hälsar"-( A säger att B aldrig hälsar när de möts) har...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 112
Senast: Motacilla
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 095
Senast: yamyam
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 085
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 194
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp