Bukefalos 28 år!

Problem med att få betalt

Fislisa

Trådstartare
Hej
Nu är det såhär att jag har hyrt ut en box åt en tjej som akut var tvungen att ha någonstans att göra av sin häst av olika anledningar. Hon kom först och tittade och dagen efter kom hästen. Hon verkade då vara en bra tjej. Vi skrev kontrakt, det färdigskrivna man kan köpa. Hon skulle sätta in pengar för hyran samma dag som hästen kom. Detta var den 1/12. Jag har fortfarande inte fått pengarna.

Jag har ringt, smsat och skickat mail. Någon gång har hon svarat med ett sms om att hon har satt in, och ska kolla upp varför det inte har kommit till mig.. Men inget händer!!! Jag blir tokig!! :rage:

Jag ska nu i veckan ta hem nytt hö, och vet inte hur jag ska göra med hennes häst. Ska jag behöva lägga ut pengar för att hennes häst ska få mat?

Hjälp mig! :(:banghead:
 
Sv: Problem med att få betalt

Juridiskt sett så är du som stallägare ansvarig för hennes häst, så ja, mat måste den få.
 
Sv: Problem med att få betalt

Ja självklart ska jag ge den mat! Skulle aldrig falla mig in att skita i ett djur. Jag vet bara inte vad jag ska göra :(

Tips mottages tacksamt :bow:
 
Sv: Problem med att få betalt

Står det något i kontraktet om villkor vid utebliven/försenad betalning etc?

Kommer hon dit och tar hand om hästen?
 
Sv: Problem med att få betalt

SMS:a att du lämnar ärendet vidare till Kronofogden imorgon, torsdag, om pengarna inte finns på kontot. Se vad som händer.

Har du kontrollerat om hon har skulder hos Kronofogden? Och varför hon var tvungen att flytta från förra stallet? Kan ju vara så att hon inte betalade där heller.
 
Sv: Problem med att få betalt

Ja det står att jag kan lämna ärendet vidare efter 14 dagar. Och att jag då har rätt att säga upp kontraktet + att jag får kvarhålla hästen till jag har fått full betalning. Åh vad glad jag är att vi skrev ett kontrakt!!

Nej hon kommer inte och tar hand om hästen. Den är här på hel inackordering. Hon har försökt sälja hästen ett tag nu och har haft många olika annonser ute :S hon hade lämnat ut den på prov och det hade inte fungerat, och då hade hon ingen stallplats till hästen.

Kan ju nämna också att hovarna var bland de värsta jag har sett.. Säkert inte skodd på 14v och ingen sko ena fram där hoven var helt söndertrasad :(

Nej jag har inte kollat om hon har skulder hos kronofogden. Men det står i kontraktet att jag kan lämna hästen till utmätning om det går så långt
 
Sv: Problem med att få betalt

Nej jag har inte kollat om hon har skulder hos kronofogden. Men det står i kontraktet att jag kan lämna hästen till utmätning om det går så långt

Kolla omgående om det finns skulder hos KFM. OM det finns det, kommer du att förlora mycket pengar innan detta är klart.

Du kan inte lämna något till utmätning, KFM kan ta hästen för försäljning och sedan dela pengarna mellan de ägaren är skyldig pengar. Men om hästen inte går att sälja, vad ska då du eller fogden med hästen till? Den inbringar ju inga pengar.Har du själv inte registrerat din fordran hos KFM (ansökningsavgift etc) så får du inte någon del vid en ev. utmätning och försäljning av hästen.
 
Sv: Problem med att få betalt

He he, sådant här går man bara igenom en endaste gång. Sedan har man lärt sig vad det finns för typ av människor som skor sig på sina medmänniskor...

Om hon vägrar betala och invänder mot Kornofogdens delgivning återstår nästa instans Tingsrätten och där får man vänta upp till ett år för att få en prövning som oftast börjar med en muntlig förhandling där man i 99 procent av fallen ändå viker sig för att slippa allt jobb inför en rättegång som man redan har lagt ned en gång i form av sakframställan, svar på motpartens bestridan etc etc.
Tro mig, det kostar mer i form av tid än vad det smakar i slutänden. Det är oftast inga pengar det handlar om. För att det ska vara värt det så bör summan ligga på minst 10-20 000 kronor...

Säg upp avtalet skriftligt, delge hyresgästen och kräv av denne att genast flytta hästen. Om hon vägrar eller skiter i att höra av sig får du kontakta både polis, kronofogde och länsstyrelsen om hur du ska göra. Ibland har de goda råd, ibland inte.
Tråkigt att råka ut för sånt här, men som sagt man gör det bara en gång innan man lär sig. Kräv alltid förskottsbetalning och deposition INNAN hästen kommer och ta en kreditupplysning på den som hyr. Har personen 10 000 i inkomst per år eller en massa skulder är det ju ganska givet att hen inte kan betala för sig någonstans än mindre hålla häst.

Om ni är flera stallägare i trakten så kontakta dem och starta ett nätverk där ni håller koll på hyresgäster som satt i system att flytta runt för att slippa betala för sig. Fungerar jättejättebra! Vi har ett nätverk hos oss där vi bor och vi är väl ett 20-tal stallägare i detta nätverk. Direkt när någon får problem med en hyresgäst så läggs detta in i en databas med hästens namn, ägarens namn samt vad som hänt och i vilket stall det hände. Det kan vara att stallägaren själv inte går ihop med en hyresgäst, men då kan övriga ta ställning till om det är något som inte är avgörande för att personen ska få hyra hos just dem. Så bara för att en stallägare sätter upp en person i databasen så behöver inte det betyda att den för alltid är portad i alla andra stall. Det är bara en hjälp för att förhindra att få in så kallade "skuldsatta vandringspokaler" i stallet...

Om du har frågor om ett sådant system så PM:a mig så kan jag berätta mer om hur vi gör i vårat nätverk. :)

Men lycka till med uppsägningen och hoppas att det löser sig, har du tur så bryr sig personen om sin häst och vill inte att den "konfiskeras".
 
Sv: Problem med att få betalt

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva ett så långt svar :bow:

Det är bara jag som har stall som hyr ut, och det är första gången jag hyr ut till någon jag inte känner.. Så tråkigt :(

Enligt kontraktet har hon en månad på sig att flytta hästen om jag säger upp det, men om jag låter henne hämta hästen känns det som att helg kan glömma pengarna :/ hon vill ju sälja hästen, men det kan hon ju inte fören hon har betalt mig. Känns som en liten hållhake iaf.. Och jag har hästens pass :p

Jag ringde henne nu och fick såklart inget svar, men jag pratade in och talade om som det är, att jag ska ta hem nytt hö imorgon och att jag inte vill lägga ut pengar för hennes häst och bad henne sätta in dom omgående. :banghead:

Min sambo vill att vi ska åka hem till henne för att få tag på henne..
 
Sv: Problem med att få betalt

Om hon inte hämtar hästen, så måste ju du stå för foder och övrig skötsel. Vem vet hur länge? Lycka till iaf:)
 
Sv: Problem med att få betalt

Det billigaste du kan göra är att släppa iväg henne med hästen. Annars får du lägga ut mer pengar, som du inte får tillbaka. Du har ingen rätt att hålla passet, vilket innebär att hon kan begära handräckning för att få ut det.

Förresten: vad är det för häst? Är det en lättsåld ras, men fel pris? Eller är det helt enkelt ingen häst som går att sälja?
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med att få betalt

Ingen erfarenhet av detta och vet ju inte mer än det du skriver.

Men spontant får jag känslan av att du kan ha fått en hästdumpare på halsen.

Hon vill sälja hästen, men ingen vill köpa. Hästen kostar henne pengar varje månad, och hon är inte intresserad av att ha häst (eller iaf just den här hästen). Det är väl därför hon har haft den ute på annons och nu har den på helinackordering och aldrig åker ut?

Så om hon ger upp tanken på att sälja hästen och få några tusenlappar, och istället helt sonika dumpar hästen hos dig, så blir hon ju ändå av med problemet.

Så jag skulle spontant säga som flera andra. Mota ole i grind, säg upp stallplatsen. Bit i det sura äpplet och var beredd på att du aldrig får in stallhyran för den gångna perioden. Men det är iaf bättre att bli blåst på 1,5 månaders stallhyra än på 12 månader.

ELLER så är det bara så att hon har det stressigt just nu, och därför har svårt att få ihop alla pusselbitarna och glömmer sätta in pengar. Men vilken dera det är känner du i magtrakten. Lita på känslan du har och agera därefter!

Lycka till!
 
Sv: Problem med att få betalt

Åk hem till henne och var beredd på att ni måste sitta och vänta ut henne i flera timmar. ...
Det har jag gjort och det slutade med att jag fick hästen överskriven på mej och sen sålde jag den till ett mer realistiskt pris på några veckor.
 
Sv: Problem med att få betalt

Ja, om det är allvarligt menat att försöka få till stånd en lösning gäller uppsökande verksamhet. Det går inte att ta sig ur lättvindigt, som ett samtal eller SMS. Är man som fordringsägare besvärlig så blir det besvärligt, lättare att försöka hitta annan lösning.
 
Sv: Problem med att få betalt

Om ni är flera stallägare i trakten så kontakta dem och starta ett nätverk där ni håller koll på hyresgäster som satt i system att flytta runt för att slippa betala för sig. Fungerar jättejättebra! Vi har ett nätverk hos oss där vi bor och vi är väl ett 20-tal stallägare i detta nätverk. Direkt när någon får problem med en hyresgäst så läggs detta in i en databas med hästens namn, ägarens namn samt vad som hänt och i vilket stall det hände. Det kan vara att stallägaren själv inte går ihop med en hyresgäst, men då kan övriga ta ställning till om det är något som inte är avgörande för att personen ska få hyra hos just dem. Så bara för att en stallägare sätter upp en person i databasen så behöver inte det betyda att den för alltid är portad i alla andra stall. Det är bara en hjälp för att förhindra att få in så kallade "skuldsatta vandringspokaler" i stallet...


Hm, gör ni det så är det klokt att hålla väldigt tyst om det, för det är olagligt enligt PUL. Det där är ju strukturerad data med innehåll som kan klassas som förtal och ärekränkning för den enskilda personen som är identifierbar. Både hyresgästens namn och hästens namn kan ju i det här fallet räknas som personuppgifter eftersom de kan identifiera individen. Skriver ni om kronofogde, tingsrättsdomar eller om psykiska sjukdomar/missbruk som gör hyresgästen svår att hantera sniffar ni på direkt känsliga personuppgifter och det blir direkt straffbart med böter/fängelse beroende på grad! Förutsatt att hyresgästerna inte har gått med på att vara med i databasen, godkänt det sätt den används på och har möjlighet att kräva att raderas ur den förstås. Skadestånd för förtal/ärekränkning kan ni råka ut för bara genom att registerföra problem med skulder osv.

Ni har högre krav på er än privatpersoner eftersom det handlar om data ni använder i er näringsverksamhet. Som ett exempel är det olagligt för ett företag att hålla en spärrlista där de registrerar f.d. anställda som de av ena eller andra anledningen inte vill råka anställa igen - även om de inte de inte andas om dess existens till någon annan än sin egen personalavdelning som har tystnadsplikt. Här delar ju dessutom flera stallägare på samma register. Eller varför inte, för att relatera till något som flutit upp till ytan i år, angående just bl.a. gamla hyresgäster och personliga omdömen...

Så tänk er för! Lite mer smart är väll att hålla ett register där ni skriver in hyresgästen och er som referens, så kan potentiell ny stallägare ringa upp och höra med referensen. Ni behöver fortfarande tillstånd från hyresgästen och möjligheten för denne att bli raderad för att det ska bli helt lagligt, men om ni fortsätter hålla det hemligt blir smällen mindre om registret skulle läcka ut.
 
Sv: Problem med att få betalt

Har personen 10 000 i inkomst per år eller en massa skulder är det ju ganska givet att hen inte kan betala för sig någonstans än mindre hålla häst.

Fast det där är ju inte alltid sant.
Jag har 0 kr i inkomst men jag har inga skulder någonstans och jag har råd att betala för mina hästar.

Surt att bli nekad när man kan betala bara för att man inte tjänar nya pengar :(
Är gamla redan intjänade pengar inget värda?

Men det är såklart något att gå på i ett första skede.
 
Sv: Problem med att få betalt

Gör som vi gjorde när vi fick in djävluen (ordagrant)

Vi meddelade om uppsägning, och på sista dagen när djävulen kom, så hade vi plocka ut allt deras tillhörigheter ur stallet (då de klargjort att de inte tänkte flytta trots obetald hyra), ställt dem snyggt och prydligt på stallplanen, varje liten pinal som var deras, tog foto på allt då vi visste vilka vi fått in i stallet (tyvärr efter att de flyttade in)
Tog in våra egna hästar, låste stallet.

Polis fick tillkallas, då de började bråka, med polisen hjälp så fick de vacket lämna stallet med sitt pick och pack och ponnyn

Kanske inte det bästa sättet att göra det på, men effektivt var det

Tyvärr turnerar de fortfarnde skåne runt och tyvärr har de lämnat många stall med obetalda hyror, hot och skadegörelse efter sig
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med att få betalt

Fast det där är ju inte alltid sant.
Jag har 0 kr i inkomst men jag har inga skulder någonstans och jag har råd att betala för mina hästar.

Surt att bli nekad när man kan betala bara för att man inte tjänar nya pengar :(
Är gamla redan intjänade pengar inget värda?

Men det är såklart något att gå på i ett första skede.

Men gör man en kreditkoll (det gör ju de flesta företag när det handlar om ett långvarigt avtal med summor i den storlek som en stallhyra ändå brukar komma upp i) så har du ju inga problem med att få den där stallplatsen ändå? Liksom man kan tjäna 40 papp i månaden men ha lån som äter upp så stor del av inkomsten att man inte har ett öre kvar när det äntligen är dags för löning. Kreditkoll är bättre än vaga gissningar efter lösa rykten och tveksamma informationskällor. En referens eller två från tidigare hyresgäst eller annan person som kan intyga om personens förmågor att betala stallhyror, foder och hästvård i tid är inte att förakta...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 291
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 901
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp