Bukefalos 28 år!

Problem med att få betalt

Sv: Problem med att få betalt

Nä få, jag vet att travare kan, men han är inte skolad nog att gå på ridskola.. Men visst, vill någon från ridskola testa honom så är de klart.. Men jag tror tyvärr inte många ridskolor ger en travare en chans.. Jag hängde på vagnen och körde honom idag.. Gudasnäll!! Så jäkla härlig häst! Synd att jag redan har två annars hade jag nog behållit honom själv :p
 
Sv: Problem med att få betalt

vet inte var du bor, men kolla med närmsta travskola? På Solvalla tex har de ju massa skolhästar, å Bergsåker osv...
 
Sv: Problem med att få betalt

Var inte snäll! Kräv att få betalt omgående och säg upp omedelbart om du inte får det. Ju större skulden blir desto svårare blir den att reglera! Dra ner fodret till hästen till det den absolut måste ha! De flesta vuxna hästar klarar sig på hö och halm.
 
Sv: Problem med att få betalt

Det är inte ett dugg olagligt då alla som hyr av personer i nätverket har skrivit under och gett sitt samtycke till detta i hyresavtalet.
Då det dessutom är en låst databas och informationen enbart är av privat intresse så är det inget olagligt. Informationen som står i databasen är dessutom signerad av den som skriver det, alltså kan informationen spåras till den som uttalat sig. En hyresgäst som förekommer i registret kan alltså begära ut information om sig själv och sedan "konfrontera" den som skrivit omdömet om denne skulle vilja.
Så det är ett visst ansvar att hålla denna databas, absolut, men syftet är inte att "snacka skit" om en enskild person utan att skydda stallägare och framförallt deras ekonomiska intressen.

Men visst kan ett visst "tryck" upplevas på den som vill hyra när man måste skriva på ett samtycke till att om man missköter sig så kan man bli registrerad i ett register. Men det innebär också att de flesta sköter sig då man är mån om att ha en stallplats åt sin häst. Som sagt, det är få stallägare som skriver in t.ex. att "hyresgästen ansåg att tre fodringar om dagen var för lite och sa därför upp sig" i databasen utan det är när det verkligen blir stora problem med obetalda hyror, skadegörelse, hot om våld och trakasserier samt stölder som läggs in.
Bara som ett förtydligande och att det vi gör inte är olagligt på något sätt.

Enligt 21 § personuppgiftslagen är det förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden. Av förarbetena till personuppgiftslagen framgår bland annat följande. En uppgift om att någon har eller kan ha begått något visst brott utgör en uppgift om lagöverträdelse, även om det inte finns någon dom eller motsvarande beträffande brottet.

Låter som om ert register är solklart olagligt. För att inte säga obehagligt... Att en stallägare kan skriva omdöme i ett register vid en konflikt. Då hade rätt många hästägare varit rökta som hyresgäster.
Vad skulle ni stallägare gilla ett register där hyresgästerna kan skriva omdömen så att hugade kunder kan varnas? Skulle rätt ofta fylla en funktion också. ;)
 
Sv: Problem med att få betalt

Var inte snäll! Kräv att få betalt omgående och säg upp omedelbart om du inte får det. Ju större skulden blir desto svårare blir den att reglera! Dra ner fodret till hästen till det den absolut måste ha! De flesta vuxna hästar klarar sig på hö och halm.

Men vaaaa? Ska en stackars häst få äta halm?! Ett vb dessutom? De är ju ofta svårfödda! :eek: vad elakt! :arghh:
 
Sv: Problem med att få betalt

Men vaaaa? Ska en stackars häst få äta halm?! Ett vb dessutom? De är ju ofta svårfödda! :eek: vad elakt! :arghh:

Det står HÖ och HALM. Och halm äter väl de flesta hästar om de har tillgång till det. Det är visserligen lågt näringsvärde men jag vet många hästar som tycker halm är gott och gärna äter av det.

Vårt gamla nordsvenska sto glufsar tex i sig en stor del av ströhalmen TROTS att hon får mycket hösilage och dessutom kraftfoder, morötter och dylikt.
 
Sv: Problem med att få betalt

Det är säkert många som blir förbannade nu, men tyvärr av erfarenhet vet jag att man ska vara väldigt nog med att kolla upp personen innan om de vill stalla in en fd varmblodstravarare eller travarkorsning. Mellan tummen och pekfingret så är det vanligaste typen av häst som dumpas då de är svåra att sälja men kostar lika mycket som andra stora hästar att hålla.

Visst, det är många med både svårklassridhästar och skogsmullar som inte gör rätt för sig utan utnyttjar folk till höger och vänster, men just dumpning är det tyvärr vanligt med travare och travarkorsningar. :(
 
Sv: Problem med att få betalt

Jag håller med. Tyvärr. Har inget emot travare, många är supermysiga och trevliga hobbyhästar men...

MEN: De är billiga. Ack så billiga. Och det finns så många.

Känner en familj som fick en travare dumpade hos sig. Han fick samma mat som dom andra (hö), men var svårfödd och hade kanske andra problem också, för efter ett halvår var han ett benrangel och ägaren hade inte varit där en endaste gång. I det läget får man betala för att skicka på slakt. Tack och lov löste det sig men... Men.

Jag planerar att ha ett litet inackorderingsstall i framtiden och överväger starkt att ha en deposition på 2-3 månadshyror. En marginal för "slaktpeng" om man skulle få en häst dumpad på sig.
 
Sv: Problem med att få betalt

du får ju ändå inte slakta någon annans häst...

visst, travare är billiga, MEN det beror nog snarare på VEM som har hästen... en i mitt förra stall hade en "värdelös" travare, den dög uppenbarligen inte att göra en enda start... men hon älskar sin häst och har fått honom jättefin! Hon tar nog mer hand om sin häst än många andra...
mitt fullblod kosta 15 000kr, å 9år senare står hon kvar...

Så, är man "vettig" så tar man hand om sin häst... det gäller bara att hitta vettiga hästägare till sitt stall ;)
 
Sv: Problem med att få betalt

Ja absolut, men även vettiga hästägare kan flippa.

Har hon passet och hästen har blivit dumpad, så behöver hon bara säga till ägaren att om hyran inte betalas / hästen inte hämtas innan det och det datumet så kan hon slakta. Såvida hästen inte går att sälja såklart, då har hon ju en liten chans att få tillbaks lite av pengarna. Hon kan ju dessutom kontakta länsstyrelsen och polisen först. Djur räknas ju som egendom... jag har själv fått en kanin enligt "hittegodsregeln". Polisen kom och lämnade den hos mig, ingen hörde av sig, 3 månader senare var den min.

http://polisen.se/Service/Hittegods/ skrev:
När upphittaren blir ägare
Om ägaren inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till polisen, eller om ägaren inte hämtar hittegodset inom en månad från det att denne underrättades, blir upphittaren ägare till hittegodset. Polisen har då rätt att kräva upphittaren på de kostnader som polisen haft i samband med fyndet. Om upphittaren inte vill ha hittegodset kan upphittaren avstå från att göra anspråk på det. Detta meddelas lämpligast i samband med att hittegodset anmäls hos polisen.

(det står ju också att "övergivna" föremål inte är hittegods, men ja, polisen använde den här regeln för att ge mig en kanin som sprang lös i stan)

Det är dessutom inte svårt att skriva in det i kontraktet, att om hyran inte betalas på si och så länge har stallägaren rätt att sälja hästen / skicka den på slakt.

Hittade lite mer från polisens hemsida:
http://polisen.se/Service/Hittegods/Upphittade-djur/ skrev:
Äganderätt för andra djur
När det gäller andra husdjur än hundar kan du som upphittare få behålla djuret efter en viss tid, om du vill det.

Djuret tillfaller upphittaren:

1. Om ägaren inte är känd inom tre månader från det fyndet anmäldes hos polismyndigheten,

2. Om inte ägaren hämtar djuret inom en månad från det han eller hon av polismyndigheten underrättats om fyndet,

3. Om ägaren till djuret inte vill ha tillbaka djuret.

Om du som upphittare vill ha djuret är du skyldig att ersätta Polisen vad det kostat att hantera djuret under tiden. Betalar du inte inom en månad tillfaller djuret staten.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med att få betalt

En dumpad häst går inte under lagen om hittegods. Hittegods är det endast om man inte vet vem rättsinnehavaren till godset är. Det går inte jämföra med en upphittad, lösspringande kanin där man inte vet vem som är den rättmätiga ägaren.
 
Sv: Problem med att få betalt

Enligt 21 § personuppgiftslagen är det förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden. Av förarbetena till personuppgiftslagen framgår bland annat följande. En uppgift om att någon har eller kan ha begått något visst brott utgör en uppgift om lagöverträdelse, även om det inte finns någon dom eller motsvarande beträffande brottet.

Låter som om ert register är solklart olagligt. För att inte säga obehagligt... Att en stallägare kan skriva omdöme i ett register vid en konflikt. Då hade rätt många hästägare varit rökta som hyresgäster.
Vad skulle ni stallägare gilla ett register där hyresgästerna kan skriva omdömen så att hugade kunder kan varnas? Skulle rätt ofta fylla en funktion också. ;)

Ja ja, sue us bara...tror ingen kommer särskilt långt med det. För som sagt, det är en domstol som ska döma i slutänden, inte folk som känner sig träffade på Buke...som tur är... ;)

"Solklart"...det har gått inflation i det ordet just i hästvärlden, varenda jurist som ska ge sig in i hästaffärstvister använder väl det ordet frekvent? Frågan är hur "solklart" det är i slutänden mer än att juristkostnaden är skyhög, det brukar definitivt vara solklart.
Dessutom är väl gemene hästmänniskas egna uppfattning om sig själv, sin häst och hur man bäst rider och sköter en häst också "solklart".
Okej, jag börjar bli allergisk mot ordet "solklart" det kan erkännas...

Hur som helst, ett stallägarregister finns redan.
Det är muntligt och öppet för alla som vill lyssna och ställer förmodligen till mer skada än vad vår lilla "hemliga" databas någonsin kommer att göra.
Men tänk, trots att jag som stallägare som har tillgång till "olagliga register", är stenhård med vilka som får hyra och har en rätt så tuff (men hjärtlig) attityd mot mina inackorderade, ändå har ryktet "bästa stallet i trakten" medan en kollega som driver grannstallet och nyligen gått med i vårt nätverk (och är snäll och försöker ställa upp på folk) har haft i princip alla problem som går att få med inackorderade som stallägare och därmed i folkmun fått stämpeln "sämsta stallet i trakten" (observera enbart pga problemen med fel hyresgäster, själva stallet eller henne personligen är det absolut inget fel på) så kanske det är så att det faktiskt fungerar för att få ha sin verksamhet ifred från snyltare och besserwissrar.
För mig är det "solklart" att det fungerar. :D
 
Sv: Problem med att få betalt

Jag planerar att ha ett litet inackorderingsstall i framtiden och överväger starkt att ha en deposition på 2-3 månadshyror. En marginal för "slaktpeng" om man skulle få en häst dumpad på sig.

Jag rekommenderar detta starkt och det fungerar även som avskräckande för de med dålig ekonomi som man heller inte vill ha in i sitt stall då de oftast kostar mer än vad de smakar.
Sådana där som exempelvis alltid tar mer hö/hösilage än vad de skriver upp, stjäl andras kraftfoder och gömmer i botten av sin hink och lägger det grovfoder som ingår eller som de själva köpt överst. Bara några axplock av dumheter jag erfarit under årens lopp...
Kan också vara bra att ha en deposition som täcker detta... ;)
 
Sv: Problem med att få betalt

Ok, vilken lag täcker upp det här med dumpade hästar då :)?

Ja det där är ju en helt klart jobbig situation. Vad jag vet så finns ingen lag som man kan använda sig av och som ser till att hästen försvinner a.s.a.p.
Det verkar som att folk får ta den långa vägen via Kronofogden och handräckning etc etc vilket kan ta evigheters evigheter och under tiden står hästen och tickar pengar i stallet... :meh:

Men några har ju kört hem hästen till ägaren och ställt den på dennes gräsmatta och det har ju funkat bra... :sneaky:
 
Sv: Problem med att få betalt

Detta är ju ett civilrättsligt fall, det är helt enkelt ett kontraktsbrott (betalar inte inom stipulerad tid). Finns ingen lag som täcker det, utan man måste vara oerhört försiktig när man tar in andras ekonomi i i sin egen.
 
Sv: Problem med att få betalt

Ok, vilken lag täcker upp det här med dumpade hästar då :)?

Det värsta är att en stallägare är ganska rättslös inför en dumpad häst. Det kan bli hur dyrt som helst om det vill sig illa o hästen skadar sig. Var ju ett sådant fall på nyhetrna i somras, en tjej som tagit en foderhäst som ägaren ej tog tillbaka, och så skadade den sig i hagen. Det var en dyr häst, typ 100 k, så inte ens då går man säker.
 
Sv: Problem med att få betalt

Ja, jag förstår problemet och jag förstår ert syfte också helt klart. Att skriva neutralt vad som inträffat känns inte så fel, men att folk kan skriva omdömen känns helt fel.
Det finns hårresande berättelser från olika stall, och inte alltid är det stallgästen som varit den självklara boven. Men det tycker ju alltid motparten... Då är det inte ok att motparten får svärta ner obehindrat.

Även jag har sett folk sno foder (själv råkat ut för det också), och jag har även råkat ut för att stallägare tagit undan foder man betalat för. Det är vanligare än man tror, vet tre stall där detta förekommer. I stor skala, så att hästarna magrar av det varpå hästägaren betalar för större givor.
När det uppdagas flyttar stallgästerna varpå skitsnacket från stallägaren tar fart. :crazy:
( är så nöjd att jag står i ett litet bra stall med en bra stallägare! :) )
 
Sv: Problem med att få betalt

Just det, den minns jag.

Men jag tror nog att det finns lagar som täcker det här. Om någon betalar hyra för ett garage att ha sin bil i, och slutar dom betala hyran... Då kan väl garageägaren helt enkelt underrätta ägaren om att dom slänger ut bilen och sen ställa ut den på närmaste parkeringsplats.

Skjutsa hem hästen till ägarens adress känns ju som det närmast liknande.

Jag blir himla nyfiken nu, kan inte någon kontakta en hästjurist och höra vad som gäller :)?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 200
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 855
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp