Bukefalos 28 år!

Problem med att spola benen.

K

knoppan

Nu är det jättelerigt i vår vinterhage så jag måste spola hästarnas ben varje kväll. Problemet är att en av dem, en 4-årig B-ponny är helt omöjlig att spola. Jag har försökt med lugn och tålamod, men hon verkar egentligen inte rädd, snarare trotsig. Hon har ett enormt självförtroende och det kan vara ett rent h-vete att få henne dit man vill, men det går. När det gäller spolningen går det däremot INTE! Har försökt med hink och svamp också, men det gick inte det heller. Står hon uppbunden sliter hon sönder grimman och om någon ska försöka hålla henne istället kastar hon sig på samma sätt. Jag är orolig att hon ska få mugg när jag inte kan göra rent ordentligt. Är det någon som har några goda råd är jag tacksam. Jag har klippt hovskägget och försöker hålla rent med borsten men jag vill kunna spola henne.
 
Hej!
När du ska spola benen för första gången måste du tänka på att hästen är väldigt rädd om sina ben...det bästa är att börja uppifrån och gå ner...men inget jag rek. när det är så kállt.

Men börja succesivt och låt bara slangen röra hennes ben. Låt det vara allt för den dagen. Nästa dag låt lite vatten rinna, och låt henne titta på det. Bra. Nästa dag låt lite vatten få rinna sakta på hennes ben och beröm henne när hon tycker det verkar jobbigt...tillslut märker hon att ingen skada är skedd..ha tålamod, kanske lite godis efter varje försök....och ta det långsamt men succesivt...visa henne, inte tvinga henne...det fungerar åxo om du samtidigt borstar henne eller bara rör henne ben, då tänker hon inte bara på det farliga vattnet.
Lycka till!!

Sam
 
Varför måste du spola av hästen?? Låt leran torka och damma av benen eller låt hästen damma av benen själv i boxen. Hålla på och blöta är ju inte bra, mugg du vet...
 
Ja, precis.

Det bästa sättet att slippa mugg är att skita i benen helt och hållet ;)

Hästarna på lösdriften här (8 st) har inte varit i närheten av borstar (eller vattenslangar för den delen) och det är då ingen av dom som har mugg. Att borsta i karlederna (med den mukaste borste) är inte alls bra eftersom man river upp huden och bakterierna då kan komma in. Att blöta i tid och otid är inte heller bra eftersom huden blir så mjuk och lätt går sönder och bakterier då kommer in.
 
Lat nagon hall i henne. Lagg handen for ogat, sa att hon inte kan se vad ni haller pa med. Borja spola brevid henne, alltsa inte pa benet direkt. Ga sedan upp pa hoven och sedan uppat. Man kan ocksa ga fran bogen och nedat, men du vill sakert inte blota ner henne for mycket.

Tricket ar att halla for ogat med handflatan. Nar hon sedan lugnat ner sej, efter ett par ganger, kan man ta bort handen.

Lycka till!
 
Något som hjälpte på min häst (som inte var det minsta rädd - han SKULLE bara inte) som lärt sig att om man backar så långt grimskaftet räcker (band upp på utsidan när vi spolade) och sedan gör ett ryck - så ger antingen grimskaftet eller grimman med sig. :crazy: Och så är man lös och fri att knata in i stallet och äta sin mat. *morr*

Jag hade sådan tur att stallägaren köpte elastiska gummibandsgrimskaft - där det aldrig blir något ryck. Han kunde backa och backa tills han inte orkade längre - det ryck som förut slet sönder grimman kom inte.

Så han tröttnade.

Idag står han lös när jag spolar - han behövde bara lära om ett trist beteende.
 
Jag kan ju bara nämna vad vi gjorde med ett hbl som absolut inte skulle bli spolad,av ren princip,och mest för att han alltid hade lyckats slita sig.
Vi gjorde i ordning en jääääättelång vattenslang,höll honom i longerlina och träns,gjoder i ordning som en mindre konvalecenthage och så håll i..Följde efter honom med vattenslangen,och till slut,accepterade han det,visserligen skitsur,men han kunde inte komma undan.. *hukar mig för övriga nu,när jag erkänner att jag jagat hästen med vattenslangen* :devil:
 
Tusen tack för alla tips.
Jag prövade med tom hink och torr svamp och det gick bra, det är vattnet som är problemet. Hon ser inte rädd ut, bara sur för att jag inte slutar när hon vill att jag ska sluta.

Hade en mugg-häst tidigare och blev då rek. av vet. att spola av och sedan torka med handduk. Hästen var så lugn så jag använde en hårfön istället. Sedan vet jag att många anser att det är bättre att låta benen vara. Jag är lite villrådig om vad som är bäst.
Oavsett vilket så måste hon ju acceptera att bli spolad, det kan ju behövas i andra sammanhang.
Vi kämpar på, skam den som ger sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 633
Senast: Lilla vän
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Hästhantering Google förde mig hit så jag gör ett försök. Jag har köpt en fin 3-årig New Forest som inte var mycket hanterad. Tanken är främst att...
Svar
11
· Visningar
1 727
Senast: Brynja
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 068
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp