Bukefalos 28 år!

Problem med fyrverkerier, men med en twist...

Skogstrollet

Trådstartare
Loka visade sig förra nyår (vår första med henne) reagera rätt illa på fyrverkerierna utanför. Hon gömde sig, skakade och hässjade. Dock inte så allvarligt att jag inte tror att det går att förbättra läget för henne.

Men, och här kommer twisten, det är inte smällarna hon reagerar på. Utan smällarna kombinerat med ljuset och det på mörka kvällar.
Hon är nämligen mörkrädd.

Här kvarteret kan det smälla lite när som, tycks vara vanligt vid fest och så. Dagtid - inga problem. Visst, hon reagerar, tittar sig omkring och går lite snabbare hemåt. Men med ren lydnad kan jag få henne att strunta i det.
På kvällarna däremot... Genast värre.

Att köpa cd-skiva och träna på ljudet skulle bara påverka en liten del av det hela. Nån som haft något liknande problem och hur har ni tränat på det då? Alla förslag läses tacksamt.

Givetvis planerar vi fira nyår med alla gardiner fördragna och hög volym på tv/radio m.m. och ev. kan vi distrahera henne med något gott när det värsta lagt sig.

Och innan du börjar klanka ner på mig att "det var allt i senaste laget att börja tänka på att träna på detta NU" så är det två veckor sedan som jag insåg sambandet då grannen hade fest. I sommar när det har smällt har hunden nämligen inte reagerat (ljust ute) och jag trodde därför att problemet var löst med hjälp av bättre kontakt och tillit mellan oss. Men icke så alltså.
 
Sv: Problem med fyrverkerier, men med en twist...

Hon är nojjig i mörker. Reagerar på ljud, skuggor och kan skälla ut en postlåda m.m. Även om jag har det under kontroll när vi är ute så finns problemet kvar i botten.
Det är en lite harig hund...

Förra nyår låg hon mellan tolv-ett och gömde sig. När det började mattas av lite kunde vi få fram henne och hon fick en skål med glass (hemmagjord och frusen direkt i skålen) att ägna sig åt. Vilket hon gärna gjorde. Hennes drift efter snask (goldengenerna) funderar jag på om jag kan utnyttja.

Tacksam för alla tips och ideér. :)
 
Sv: Problem med fyrverkerier, men med en twist...

Okej, jag har inga direkta ideér att komma med mer än att träna skotträdslan "som vanlig" med CD eller vad det nu kan vara.
Jag tycker det låter som en utmärkt idé att rulla ner och tända upp inomhus på nyårsafton. Ofta är det ljuset av raketerna de blir rädda för, och ljuset syns ju mindre om det är upptänt inne ...
 
Sv: Problem med fyrverkerier, men med en twist...

Fortune är likadan, harig när det är mörkt...

Men tyvärr har jag inga bra tips jag heller, har mest konstaterat att hon är sån och dessutom väldigt beroende av den andra jycken som är totalt orädd för allt, så med henne och mig blir det ganska bra ändå.
 
Sv: Problem med fyrverkerier, men med en twist...

Oj, så svårt!

Ett litet rum som hon har uppsikt över, ljuset tänt och "bra musik/ljud" som hon trivs med - och så er förstås? Jag har tyvärr inga tips som jag vet fungerar.

Öronkåpor (minskar de ljud för en hund?) och se till att hon sover när det värsta sätter igång - slutna ögon och mindre oljud? Jag är ledsen, men det där är nog en av de där sakerna där överlevnad, drift, personlighet och mänskliga påfund inte helt går ihop.

Fira långt bort från tät civilisation = mindre smällare?
(Ja, och så inte pyka förstås, men det har du redan koll på! :) )

______________________
Ska bli väldigt spännande att se hur Keo reagerar till nyår, han har aldrig hört ett fyrverkeri men reagerar väldigt på ljus/mörker t.ex. på tidiga mornar - enda gången denna hund är "nervöst uppmärksam". Allt annat (former, ljus, plötsligheter) skiter han fullständigt i - eller viftar på svansen och vill undersöka.

Lycka till att finna en lösning. berätta gärna för oss andra som oroar oss inför nyår!
 
Sv: Problem med fyrverkerier, men med en twist...

Funderar på att vänja henne vid fetvadd i öronen, det var faktiskt ingen dum idé...!
 
Sv: Problem med fyrverkerier, men med en twist...

Vissa hundpensionat har avtal med grannar om att inte smälla på nyår. Det hade ju klarat det värsta dygnet på året att lämna henne till ett sådant hundpang. Det är synd om dem när de är så rädda.

Visst man kan ge lugnande. Men så har jag hört de som har sagt att de är lika rädda i alla fall, men de kan inte visa det på samma sätt. Om det stämmer så gör ju medicinen inte någon nytta.

Som väl är så har jag en som inte bryr sig. Han vill helst vara med och titta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp