Problem med råttor pga hönsmat!

Stinaelin

Trådstartare
Vi har höns i vår villaträdgård, och tyvärr har vi fått värre problem med råttor på sistone.

Vi har alltid haft råttor, men nu äter de fräckt av hönsmaten, och syns dagstid springa runt i trädgården.
Vi har katt (men hon är dock slö efter en mysko sjukdomsperiod, och en till katt vill vi inte ha), vi har satt ut råttfällor, vi försöker isolera så de inte kan komma in och bo under hönshuset eller vårt hus (vi lyckas inte, de bor i väggarna i vårt hus).
Mat måste ju hönsen ha, hur gör man för att reducera den mängd råttorna stjäl?

HJÄLP! :nailbiting:
 
Äter de från där ni förvarar maten eller från hönsens foderautomat?

Vi har också fått råttor pga att vi har höns. Har fått råttgift av anticimex, råttorna åt först inte av det men har nu hittat ett ställe där de gärna äter ifrån. Så nu försvinner giftet snabbt... Vi har skaffat katt, vet inte hur mycket han jagar men jag hoppas han jagar lite och att hans lukt och närvaro skrämmer bort dem lite iaf. Vet inte hur en vet att ens katt jagar om inte katten visar upp sitt byte? :p
Maten förvaras i behållare som råttorna ännu inte tagit sig in i, och hönsen får mat i automater som hänger från taket vilket ska göra det svårare för råttorna att ta sig upp.

Vi har möss i huset men ännu inga råttor *peppar peppar*
 
Råttorna äter ur foderautomaten som endera står i hönshuset eller på ett litet bord i trädgården. Inte råttsäkert alls! :nailbiting: Men hur gör man det utan att få det "hönssäkert"?

Maten förvaras i tunnor, så där når inte råttorna maten alls. Det är den dagliga förvaringen som är problemet.

Jag är lite rädd för råttgift. Har förlorat en katt av råttgiftsförgiftning (tror jag, vi fick det inte bekräftat av veterinär), och inbillar mig att katten åt förgiftade råttor, och på så sätt fick i sig giftet. :( Men kanske detta inte stämmer? Hur tänker du @McFlurry som både har katt och råttgift?
 
Jag har sådana här fast i äldre modell, men principen är ju densamma. Dvs att en hänger upp den i en ståltråd eller liknande i taket. Det gör att råttorna inte kan klättra upp i den men hönsen har ju inga problem att äta ur den.
foderautomat-40-kg-i-metall-for-hons.jpg


Ang. katt och råttgift. Ja, det råder ju delade meningar om ifall en katt äter en råtta ifall den dött av gift. Vår katt verkar inte ha gjort det än och giftet var på plats innan han flyttade hit. Råttorna äter bevisligen av giftet och därför får det vara kvar, råttor kan göra sådana enorma skador att jag inte kan lita på att katten tar hand om alla råttor här - för det verkar han inte göra. Men jag har sätt blodstänk i foderkammaren så någon råtta/mus verkar han ta iaf.
 
Vi har höns i vår villaträdgård, och tyvärr har vi fått värre problem med råttor på sistone.

Vi har alltid haft råttor, men nu äter de fräckt av hönsmaten, och syns dagstid springa runt i trädgården.
Vi har katt (men hon är dock slö efter en mysko sjukdomsperiod, och en till katt vill vi inte ha), vi har satt ut råttfällor, vi försöker isolera så de inte kan komma in och bo under hönshuset eller vårt hus (vi lyckas inte, de bor i väggarna i vårt hus).
Mat måste ju hönsen ha, hur gör man för att reducera den mängd råttorna stjäl?

HJÄLP! :nailbiting:
Katter tar ju inte bara möss och råttor utan decimerar även småfåglarna högst betydligt så på försök var vi utan katt i ungefär två år. Första året gick bra och ökningen av fåglar i trädgården var högst betydlig. Andra året kom först mössen och sedan råttorna och det var vidrigt, dessutom livsfarligt ur brandskyddssynpunkt med gnagskador på elledningar. Gift hjälpte en del men löste inte problemet, det gjorde dock katterna, någon enstaka liten mus kommer in nu men inget att tala om.

Gift funkar väl någorlunda om det sätts ut i tillräcklig omfattning men bra katter är överlägset, så otroligt skönt att slippa problemet med råttor :)
 
Jag har sådana här fast i äldre modell, men principen är ju densamma. Dvs att en hänger upp den i en ståltråd eller liknande i taket. Det gör att råttorna inte kan klättra upp i den men hönsen har ju inga problem att äta ur den.
foderautomat-40-kg-i-metall-for-hons.jpg


Ang. katt och råttgift. Ja, det råder ju delade meningar om ifall en katt äter en råtta ifall den dött av gift. Vår katt verkar inte ha gjort det än och giftet var på plats innan han flyttade hit. Råttorna äter bevisligen av giftet och därför får det vara kvar, råttor kan göra sådana enorma skador att jag inte kan lita på att katten tar hand om alla råttor här - för det verkar han inte göra. Men jag har sätt blodstänk i foderkammaren så någon råtta/mus verkar han ta iaf.

Vi har en liknande automat, men den står på golvet just nu. Problemet är att jag tror råttorna kan hoppa ungefär lika högt som hönsen. De kan definitivt ta sig upp på ett bord som är ca 80 cm högt genom att hoppa. Så om jag hänger den i hönshuvudhöjd (30 cm?) är det inga problem alls för "mina" råttor. :(

Effektivare katt kanske vore bra, men det är inte aktuellt, vår katt är bara två år, och vi har inga planer att byta ut henne, och jag tror inte hon skulle vara road av en till katt i samma hus, hon är ganska så solitär av sig.

Och råttgift, jag är mycket tveksam. Tror att katten kan ta en sjuk råtta innan den kolat, som är full av gift. Vågar inte chansa!
 
Vi har en liknande automat, men den står på golvet just nu. Problemet är att jag tror råttorna kan hoppa ungefär lika högt som hönsen. De kan definitivt ta sig upp på ett bord som är ca 80 cm högt genom att hoppa. Så om jag hänger den i hönshuvudhöjd (30 cm?) är det inga problem alls för "mina" råttor. :(

Effektivare katt kanske vore bra, men det är inte aktuellt, vår katt är bara två år, och vi har inga planer att byta ut henne, och jag tror inte hon skulle vara road av en till katt i samma hus, hon är ganska så solitär av sig.

Och råttgift, jag är mycket tveksam. Tror att katten kan ta en sjuk råtta innan den kolat, som är full av gift. Vågar inte chansa!
Testa hänga upp den, om råttan hoppar mot så gungar ju automaten till. Skadar ju inte att testa? :) Och ge hönsen mat på morgonen och i sån mängd att de äter upp det ganska direkt. Så att det inte ligger mat framme hela tiden.
 
Testa hänga upp den, om råttan hoppar mot så gungar ju automaten till. Skadar ju inte att testa? :) Och ge hönsen mat på morgonen och i sån mängd att de äter upp det ganska direkt. Så att det inte ligger mat framme hela tiden.
Ja, detta är den bästa lösningen hittills. Väl värd att pröva! :up:
 
Ta bort den helt nattetid kanske också kan hjälpa :)

Ja, det har vi gjort ett tag. Tror dock att hönshuset är så råttssäkert så det är det minsta problemet. Det är dagtid då huset är öppet som råttbuffén är dukad...

Men mat begränsade tider och upphängt ska jag testa!
 
Vi har höns i vår villaträdgård, och tyvärr har vi fått värre problem med råttor på sistone.

Vi har alltid haft råttor, men nu äter de fräckt av hönsmaten, och syns dagstid springa runt i trädgården.
Vi har katt (men hon är dock slö efter en mysko sjukdomsperiod, och en till katt vill vi inte ha), vi har satt ut råttfällor, vi försöker isolera så de inte kan komma in och bo under hönshuset eller vårt hus (vi lyckas inte, de bor i väggarna i vårt hus).
Mat måste ju hönsen ha, hur gör man för att reducera den mängd råttorna stjäl?

HJÄLP! :nailbiting:

Vi har haft katt som varit ute och inne och betesstationer ute från Anticimex. Funkar jätte bra här. Förstår att man är fundersam och orolig gift är gift. Men enligt människan från Anticimex skal katten äta många möss innan katten blir påverkad av gift. Fråga de inte om råttor....
Eller ha katten inne ett tag och sätt ut många betesstationer till råttorna. Råttorna är inte bra att ha i hus eller hos hönsen. Dessutom är råttor smarta och lär sig fort saker.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Åh, vad dumt. Hittade råttbajs inne i vårt boningshus för första gången nu ikväll. De har ätit lite på stearinljusen vi hade i jullådan. Nu får Anticimex komma igen... :cautious::wtf: Frågan är ju hur gammalt det är. Är det sen innan eller efter katten flyttade hit?
 
Står ju dock i artikeln att det endast får användas inomhus för möss, så Anticimex kommer nog inte med det om en säger att en har råttor :) På våra giftlådor står det att k-vitamin är motgift.

Fast det får säljas i handeln. Så risken är fortfarande att det inte enbart används inomhus. Eller att döda djur inte tas om hand och destrueras korrekt och därför sekundärsmittar husdjur.
 
Fast det nya råttgiftet är tydligen en riktig rysare som det inte finns något motgift för utan som drabbar även katter och hundar ...

Det är inte de nya giftet vi har i våra betes lådor. Men har man råttor inne, i husets väggar och hos hönsen hade jag stängt in katten i huset och matat råttorna med råttgift i många många beteslådor.
Angående nya råttgiftet så finns det alltid människor som inte kan följa instruktioner

Mvh
pudlan
 
Det är inte de nya giftet vi har i våra betes lådor. Men har man råttor inne, i husets väggar och hos hönsen hade jag stängt in katten i huset och matat råttorna med råttgift i många många beteslådor.
Angående nya råttgiftet så finns det alltid människor som inte kan följa instruktioner

Mvh
pudlan
Jag antog att det inte var det nya eftersom vitamin K är helt verkningslöst isf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp