problem med smal katt

L

Louise90

Hej,
jag har en 1½ år gammal norsk skogkatt som jag har lite problem att få upp i vikt. Hon är och har alltid varit smal och vad jag än ger henne så går hon inte upp i vikt. Hon är i övrigt pigg, glad & frisk. Hon får ett torrfoder från royal canin som innehåller både mycket proteiner & fett och har fri tillgång. Hon får bara blötfoder ibland då hon reagerar på det med att bli väldigt dålig i magen.

Jag undrar om katter liksom människor har olika anlag för att bli tjocka/smala? Hennes mamma är också väldigt smal och hon verkar fullt frisk för övrigt.
 
Sv: problem med smal katt

Inga svar? Jag skulle också vilja ha lite tips.

kapar lite: finns det något speciellt man kan tillsätta i maten som är nyttigt och kaloririkt? människor kan ju på upp i vikt med olja, äggula eller grädde. Finns det något med supermycket energi man kan smyga i katten om det smakar?
 
Sv: problem med smal katt

Jag har två smala katter varav den ena ibland blir lite väl smal, hon håller sig fin när hon får extra blötmat på påse. Visserligen slickar hon mest i sig såsen/gelén men det gör skillnad iaf. När hon såg risig ut fick hon kattungemat.
 
Sv: problem med smal katt

*kl*

Äggula är utmärkt att ge till katt.
Grädde går oxå bra om de tål laktos annars kan man ge av den laktosfria varianten.
 
Sv: problem med smal katt

Min kompis, som även hon har två norska skogskatter, fick förslaget att ge katterna välling, sådan välling man ger till barn.

Katterna gick upp i vikt och är inte lika pinnsmala längre :)
 
Sv: problem med smal katt

Men då gäller också att ha koll på att de tål laktos eller? Innehåller barnvälling laktos?

brukar det inte vara salt och socker i människomat? iofs ska väl småbarn inte ha mycket sånt heller, no?

Ska testa äggula. Tack för tipsen, hoppas det gillas och tåls.
 
Sv: problem med smal katt

Om du vill vara på säkra sidan vad gäller vällingen så köp kattmjölksersättning.
Finns från Royal Canin och även på en sort som heter KMR och finns hos veterinär och apotek.

Om de inte tål laktos brukar de bli lösa i magen tämligen omgående.
 
Sv: problem med smal katt

Men då gäller också att ha koll på att de tål laktos eller? Innehåller barnvälling laktos?

brukar det inte vara salt och socker i människomat? iofs ska väl småbarn inte ha mycket sånt heller, no?

Ska testa äggula. Tack för tipsen, hoppas det gillas och tåls.

Barnvälling finns både med laktos & laktosfri. Jag skulle rekommendera laktosfri då väldigt många katter är känsliga mot laktos. Dock är mina katter inte glada i detta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
704
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 205
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 294
Senast: Jamienoble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp