Problem med stallägaren

Thunder

Trådstartare
Jag ska göra en mkt lång historia kort.

Jag hade min häst i ett stall där han gick i en flock med 4 andra äldre valacker (han var 3 då) Han blev mobbad, totalt sönder-biten, gick ner i vikt och allt det där. Så jag flyttade. Hände en massa andra saker som jag inte har tid eller ork till att skriva nu.

Jag och min kompis flyttade till samma stall där vi fick dela stallet med 3 mini grisar och 3 getter. Allt va bättre än det andra stallet.
Hästarna trivdes och min valack började gå upp i vikt och blev en helt annan individ. + att han växte 3 cm. Och jag och min kompis skötte allt själv. Utsläpp, insläpp m.m

Och nu i september flyttade vi ifrån grisarna och till ett stall på samma gård som blev ledigt. Det va fullt när vi flyttade dit först, därför bodde vi bland "djurparken"

Och nu när vi står i det stallet utan vare sig gris eller get så vill stallägaren ta ut, in , natt fodra.

Men saken är den att hon har GLÖMT ta ut 3 gånger. En dag kom jag till stallet 14.40 och hästarna stod inne och hade inte fått mat eller fått komma ut på hela dagen. samt att hon släpper ut alldeles för sent.

Så vi i stallet har tröttnat såklart. Och den här stallägaren vill släppa ut alla ojämna veckor då hon är ledig. Men har stuckit på semester nu efter jul på sin "utsläpps vecka" och tyckt att vi får lösa hennes vecka. Vilket vi med glädje gjorde.

Men nu är det total kaos. Vi vill inte att hon blandar sig med hästarna eftersom det inte blir ordentligt gjort. Men hon står fast vid att hon äger stallet, och då ska hon ta ut. Men det är inte hon som äger hästarna. Notera också att hon är 64 år.

Nu är det stall möte på tisdag, och jag behöver hjälp ! Hur kan man få tanten att förstå vad vi menar och vad hade ni sagt om ni var i min situation ?
 
Sv: Problem med stallägaren

Men varför vill hon ta ut? Påverkar det stallhyran? Om ni säger att ni betalar samma summa för boxen fast hon slipper ta ut, då borde hon ju tycka det är ok? Annars får ni väl flytta tillbaka till grisarna och getterna, där verkade det som om hästarna trivdes...
 
Sv: Problem med stallägaren

Hon vill ta ut för att hon äger stallet. Det är hennes motivation.
Hon har ingen egen häst
 
Sv: Problem med stallägaren

de är väl bara att vara där på dom tiderna hästarna går ut och släppa ut dom om dom inte kommit ut..
 
Sv: Problem med stallägaren

Det var faktiskt lite korkat svarat. Det är väl ingen hållbar situation för någon.
 
Sv: Problem med stallägaren

vad är de för korkat med de? om ni endå vill släppa ut hästarna så kan man väl lika gärna vara där när stallägarn tar ut hästarna..och är dom inte ute så släpp ut dom.

jag förstår inte vad de är för korkat med de, om ni vill stå i de stallet men tycker dom går ut för sent och att stallägarn är slapp med tiderna så är de en bra ide tycker jag.

tänkte eftersom ni endå vill släppa ut hästarna själva så kan ni lika gärna vara där när dom går ut även ifall de är meningen att stallägarn ska släppa ut dom.

annars är de väl bara att säga till stallägarn de du skrivit här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med stallägaren

Betalar ni för det hon gör (borde göra)?
Det givna svaret är förstås "flytta". Men det är väl så att ni f ö trivs och vill reda upp situationen?
Rådet är: Säg vad ni vill (var extremt tydliga: "vi vill att....") och håll fast vid det. Försök att inte bli upprörda under samtalet (även om hon blir det!).
 
Sv: Problem med stallägaren

Jag tycker att "Uddatyp" har en bra tanke!
Om ni får som ni vill så måste ju någon av er släppa ut dom veckorna också så varför inte göra ett schema för alla dagar och har hästarna redan kommit ut så har dom!
Jag hade aldrig gått med på att fundera över om min häst fått mat eller gått ut. Har faktiskt flyttat min häst pga. det!
 
Sv: Problem med stallägaren

Saken är den att vi i stallet har sagt till henne att vi vill göra det. Och jag vill inte behöva springa och kontrollera henne, utan vi i stallet vill göra det själv eftersom hon inte gör något på det sätt vi och hästarna tycker om utan kommer in och ändrar.

Och min fråga var om ni visste något sätt eller hade något BRA argument som får henne att förstå. För det gör hon inte.

Det låter kanske inte så svårt men sen har jag inte skrivit allt här, för då hade det blivit en hel roman.
 
Sv: Problem med stallägaren

Precis.

Vi betalar 1500 kr i månad. Och då ingår det, vad hon sa när vi flyttade dit, korn havre och betfor. Och hon kommer med hösilage balar som luktar surt och det växer stora grästuvor igenom plasten. Vetrinärer har sagt till mig att det inte är lämpligt att fodra med det, vilket jag inte heller anser att det är såklart. Men när jag sa det till henne så fick jag bara höra "Det är absolut inget fel på det" Så nu har jag köpt mitt egna grovfoder och jag har mitt egna kraft foder och eget strö för det står hon inte för.

Så jag betalar 1500 kr för boxplats och el.

Hon har aldrig sagt till mig att jag betalar för någon service. Jag flyttade dit för 1 år sedan.

Hon kom först till mig häromdagen och sa att jag betalar för service.
Och då sa jag till henne att jag ville ha service, såsom att banan blir harvad. Hagarna lagade, nya redskap. Men hästarna vill vi sköta själv.
 
Sv: Problem med stallägaren

Ja, min tanke har också varit att flytta.

Men det är inte så lätt att ta 2 hästar och bara sticka. Inte i det området jag bor :crazy:

Och där jag står nu, där är så otroligt stora och fina hagar ! Så det är synd att det ska vara såhär.

Nu är det som sagt möte på Tisdag. Och kan vi inte komma överrens så får jag flytta.
 
Sv: Problem med stallägaren

Jag tycker också att Uddatyp kom med ett bra förslag. Men annars får ni ju försöka att förklara för tanten att ni inte tycker att hon tar ut hästarna den tid som ni vill att dom ska gå ut och därför vill sköta det själva. Säg även att ni ändå är villiga att betala full hyra (1500 kr). Varför har hon "glömt" att ta ut hästarna 3 ggr? Fråga henne om det och ställ henne mot väggen, att det skett för många ggr och det är ett tungt skäl till att ni nu vill sköta utsläppen själva. Berätta till slut, om hon är envis, att ni måste flytta om hon inte ger med sig. Egentligen borde ni ju ha lägre hyra med.
 
Sv: Problem med stallägaren

Låter typiskt gamla envisa kärringar! :p Har de gjort på samma sätt i 60 år så kan de bara inte ändra sej!!! Inget illa menat utan det verkar vara ett fenomen... vi får väl se hurpass envetna vi själva blir i den åldern...! ;)
 
Sv: Problem med stallägaren

Jo, och till råga på allt kan det vara känsligt att påpeka för en äldre person att hon tycks ha dåligt minne/är virrig/inte klarar av sina åtaganden. Hon är väl både virrig och envis, din tant!!! :angel:

Var glad för att hon inte dessutom skäller på er och är lynnig! En sådan hade vi. Hon var typ 64 men mer som en fyraåring mentalt. Det blev förstås intriger och vuxenmobbing i stallet eftersom några egoister utnyttjade att hon var lättmanipulerad. Min häst blev ensam kvar ute ett antal gånger trots att hon inte klarar det. Hon blev orolig, vrickade foten så illa att hon måste dömas ut och så småningom fick jag möjlighet att flytta henne. Det gick ju inte att ha häst där. Känns extra svidigt när jag alltid varit noga med att ta in andras hästar när jag sett att det behövdes och maffian dessutom ljög ihop en historia om att det var jag själv som skadat min häst. Ingen skyldig, nejdå! Men skitsnack och pikar var tacken jag fick! Nu är min häst lycklig men jag vet inte om jag vågar rida henne igen. Garanterat håller hon inte för samling/systematisk träning mer.:(

Var glad att ni har stallmöten och en god gemenskap hos er och att ni kan komma överens. I vårat stall gick det inte att komma överens om ens det enklaste. Alla var otrygga, utom egoisterna förstås.

Skulle vilja uppmana er att försöka lösa det hela, ni har nog en hel del att vara rädda om också. Kanske kan man ta smällen att åka dit på lunchen varje dag och kolla att de är ute. Det kan räcka med att en bekant kör bil på vägen förbi vid lunchtid varje dag och ringer till er och bekräftar. Krasst resonerat blir då hästarna kanske kvarglömda till lunchdags ett par gånger i månaden, och den smällen kan man väl ta, om de fått mat och vatten. Att hästarna trivs för övrigt väger säkert upp.
 
Sv: Problem med stallägaren

Jo gammal och envis är hon.

När hästarna stod inne till 14.40 så hade dom inte fått någon mat på hela dagen.

Och mina 2 hästar dricker inte ur vatten kopp. Det är sådana vatten koppar som dom måste trycka på med mulen.

En annan dag stod dom inne till 12.00 utan mat och vatten..

Så det är väldigt allvarliga misstag.

Stallet och hagarna ligger inte ut mot någon väg, det ligger in på en liten privat väg. Och då måste man köra förbi hennes sons hus. Så det märks lixom när man kommer.

Inget syns från vägen som går förbi
 
Sv: Problem med stallägaren

Precis.

Vi betalar 1500 kr i månad. Och då ingår det, vad hon sa när vi flyttade dit, korn havre och betfor. Och hon kommer med hösilage balar som luktar surt och det växer stora grästuvor igenom plasten. Vetrinärer har sagt till mig att det inte är lämpligt att fodra med det, vilket jag inte heller anser att det är såklart. Men när jag sa det till henne så fick jag bara höra "Det är absolut inget fel på det" Så nu har jag köpt mitt egna grovfoder och jag har mitt egna kraft foder och eget strö för det står hon inte för.

Så jag betalar 1500 kr för boxplats och el.

Hon har aldrig sagt till mig att jag betalar för någon service. Jag flyttade dit för 1 år sedan.

Hon kom först till mig häromdagen och sa att jag betalar för service.
Och då sa jag till henne att jag ville ha service, såsom att banan blir harvad. Hagarna lagade, nya redskap. Men hästarna vill vi sköta själv.

Om du har ett skriftligt kontrakt med denna damen om din hästs stallplats...kolla igenom papprena och tala om för henne vad som faktiskt står i kontraktet ska gälla...:)
Det är ju ett argument så att hon borde förstå. ;)
Om du inte har ett skrivet kontrakt begär detta då och få med
det du vill ha med skrivet i kontraktet.
Hoppas det går bra för dig med
gamla vimsiga damen. :D
 
Sv: Problem med stallägaren

De situationnerna du berättar om är ju ren vanvård! Varför? Är hon sjuklig, super hon eller allvarliga psykiska problem?

Jag menar frågorna alllvarligt. Det är inte alls ok att låta hästar stå utan mat hela dagen. Att dom inte får gå ut är trist men överkomligt om det är en enstaka dag och hon tex blev akut sjuk och inte har någon att ringa till.
Men att låta dem stå utan mat är en helt annan sak. Det är vanvård även om det händer "bara" ett par gånger. Att släpa sej ner och ge dem mat borde hon klarat, eller ringt efter nån av er om inte annat.
Kanske hade dom fått mat? Hur vet du att dom inte fått det?

Det låter inte alls bra i alla fall. Håller med om att uddatyp har ett bra förslag, gör ett schema och åk dit, ni vill ju ändå det? Då ser ni ju om dom är ute/har fått mat?
 
Sv: Problem med stallägaren

Jag undrar om jag inte vet varför hon gör så. Jag har nämligen läst (utifrån en diskussion här på Buke) att om man bara hyr ut stallplats utan någon som helst service, då hamnar man i en sits att man har enl lagen hyrt ut jordbruksfastighet och då ligger man mycket knepigare till som hyresvärd, man åker på 9 månaders uppsägningstid osv. Det kan vara där skon klämmer.

På mitt förra stall som ägdes av en gammal (och mycket gullig :love:) tant, så gjorde vi ALLT själva men vi lämnade IKEA kassar med hö utanför hagarna på morgonen och hon gick ut vid 12 och lunchfodrade. Jag förstod det som att det var hennes "service".

Kanske du kan prata med stalläg. och säga att ni allra helst tar ut själv, vill träffa hästarna på morgonen och ha koll osv, men kanske hon vill hjälpa er med lunchfodring eller något annat? Om ni inte lunchfodrar, kanske hon kunde packa kassar åt er eller nåt? Det är mindre allvarligt om hon slarvar med kassarna än att hon slarvar med att ta ut hästarna.
 
Sv: Problem med stallägaren

knapplån

Min stallägare är 76 år och sköter sig perfekt så jag tycker inte att man kan åldersrelatera det här. Har varit på ett antal platser med yngre människor som har varit ruskigt svåra att ha att göra med. Men min åsikt är att du ska jobba hårt på att flytta. Kan ni inte få komma tillbaka till stället med getterna och minigrisarna. Nästan allt måste ju vara bättre än att ha det så.
 
Sv: Problem med stallägaren

Usch, det där lät ju inte alls roligt. Låter ju inte riktigt friskt att glömma bort hästarna. Vad säger hon när ni konfronterar henne med att hon gjort det, hur "ursäktar" hon sig?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 204
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 671
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp