Bukefalos 28 år!

Problem med tugg glad hund

M

Marre.N

Är det någon som har några tips på hur man får en hund att tugga på allt när man inte är hemma? Min 15 månaders tik plockar grejor från bokhyllan, diskbänken, bordet (hon är där upp och klättrar), you name it. Jag har funderat på om man kan "skälla" på saken som ligger på golvet när man kommer hem. Kan hunden koppla det tro? Jag testade att stänga in henne i badrummet en dag men då blev hon så stressad. Grannen sa att hon skällt hela tiden, dessutom hade hon kissat på golvet när jag kom hem. Då var jag borta i ca 2 timmar. Hon har inga problem att vara ensam annars, förutom tuggandet då förståss. Jag har plockat bort grejor men det hade varit kul att ha något i bokhyllan och i fönsterna.

Några tips?
 
Sv: Problem med tugg glad hund

Ett sådant beteende kan ha att göra med att hunden är osäker på att vara ensam, speciellt när man kan referera till sådan låg ålder som hunden har.

Hur långa pass lämnas hon ? och hur aktiverad är hon innan ?
 
Sv: Problem med tugg glad hund

Mitt enda tips är tyvärr att plocka bort grejorna och vänta. Har hon inga andra problem med att vara ensam hemma så växer hon säkert ifrån det, i sinom tid.
 
Sv: Problem med tugg glad hund

Det stod inte i texten igår men nu gjorde det visst? Jag tror också hunden är osäker på att vara ensam. Förhoppningsvis växer hon ifrån det. Har hon gjort så här hela tiden?
 
Sv: Problem med tugg glad hund

Kompostgaller, underbara uppfinning! Min vart också tuggig och röjig en period. Då gjorde jag en hage inne, i en del av lägenheten där hon annars gärna ligger. Hagen är alltså ganska stor, typ 5 m2 men i den finns inget att tugga på som inte är hennes eget. Nu är hon lugn och fin och har lärt sig att man ligger still och sover när man blir lämnad. Rekommenderas!
 
Sv: Problem med tugg glad hund

Hon är hemma medans vi är på jobbet, tillsammans med våran andra hund. Tar jag med honom någonstans då blir hon osäker och skäller precis innanför dörren tills vi kommer tillbaka.
Hon betedde sig inte så här när hon var valp. Vi tog det väldigt lugnt med ensamhetsträningen även om det var aldrig var problem att lämna henne. Hon är väldigt självständig. Detta började när hon kom upp i trotsåldern och jag börjar tröttna!!! :-)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill egentligen bara skriva av mig lite då jag just nu har så mycket ångest. Jag har en dvärgpudel hane som är 8 månader som jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 306
Senast: Johdan96
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 268
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 200
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp