Bukefalos 28 år!

"Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

M

Matildab

Hej på er!
Det är så att det återigen uppstått ett litet problem med min C-ponnyvalack.
Jag drar historien kort så ni har lite att gå på om det är så att ni har något tips! Ponnyn kallas för S i texten.

Vi köpte S i Juli 2010. Sedan dess har vi haft problem till och från med att han inte vill gå framåt när man rider ut. Han är i grund och botten en turridningsponny som senare hamnar på en liten ridskola och nu har bott hos oss i två år. I början fungerade han inte alls utan ville inte gå från stallplanen, vi kom längre och längre bort men har alltid fått lov att bråka med honom när vi ska rida ut, och att rida ut är något som jag prioriterar högt. Vårt problem var som bortblåst i 6 månaders tid och både när han krånglat och när han fungerat har vi haft massör/veterinär som kollat honom och ingen har kunnat se något fel.

Nu till problemet: Han vägrar gå framåt. Han stannar, backar, sparkar mot pisken/skänklar, reser sig (dock inte högt), snurrar runt, skruvar sig, sticker och panikslänger sig åt alla håll.

Senast idag backade vi ner oss i ett dike och gick omkull och han slängde även av mig i ren panik, och den här "paniken" och det här problemet kan komma på ställen som jag ALLTID ridit på med honom innan, på ställen han aldrig varit rädd eller ställen som alltid gått bra. Så jag vet inte riktigt vad som kan vara felet.

All hjälp är uppskattad, jag vill så gärna kunna rida ut igen!

/ En förvirrad tjej som vill förstå!
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Det vanliga rådet. Åk till en klinik och utred. Det låter inte som något normalt beteende, särskilt inte om hästen upplevs få panik. Det kanske gör ont någonstans, dålig syn - det kan finnas en rad förutsättningar som gör det olämpligt att gå på hästen med tvång och våld innan det är säkert att den inte upplever obehag.
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Det vanliga rådet. Åk till en klinik och utred. Det låter inte som något normalt beteende, särskilt inte om hästen upplevs få panik. Det kanske gör ont någonstans, dålig syn - det kan finnas en rad förutsättningar som gör det olämpligt att gå på hästen med tvång och våld innan det är säkert att den inte upplever obehag.
Som jag skrev ovan är ponnyn redan kollad för diverse fel då jag tyckte det var ett väldigt konstigt problem och att det inte skulle vara så här från början. Förespråkar aldrig/använder mig inte av våld/tvång utan petar enbart med pisken på rumpan och driver på normalt och har prövat metoder som att stå att vänta ut tills han väljer själv att gå framåt och att sitta av och gå. Men hittas ingen fungerande metod är det givetvis klart att han måste kollas upp igen!
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Hur fungerar det när du rider ut med hästsällskap?
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Hur fungerar det när du rider ut med hästsällskap?
Med sällskap går han perfekt om han går jämsides/bakom, går han framför börjar han bråka precis som om han vore själv.
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

jag har stött på flera turridningshästar som har samma "problem".
Dom är otroligt flockbundna och lämnar ogärna stallet utan hästsällskap.

En tjej i min närhet har en turridningshäst på foder och hon har jättesvårt att få iväg hästen ensam.

Ibland går det men då får hon kämpa lääääänge och det är samma visa nästa ggn.
Dock kan hon leda bort hästen en bra bit och sen sitta upp och rida. Då går det, om än lite motvilligt.

Kan du leda iväg den för att sen sitta upp?
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Om det har varit en turridningshäst och sen ridskolehäst är det ju inte konstigt alls om den inte vill lämna sin flock, den har troligtvis aldrig behövt göra det. Om hästen är fullt frisk så skulle jag börja med att gå promenader från marken. När det fungerar smärtfritt skulle jag börja tömköra hästen ute i skogen för att till slut börja rida kortare rundor.

Lycka till!
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Med sällskap går han perfekt om han går jämsides/bakom, går han framför börjar han bråka precis som om han vore själv.

Jag tror att du har svaret här. Han behöver trygghet och stöd för att lämna hemmet så att säga. Vad händer om du leder honom, dvs går på promenad? Om du har en annan person med dig som går brevid honom?

Förmodligen har han alltid haft sällskap med sig ut, det är ju inte helt osannolikt med tanke på hans tidigare jobb :)

tillägg: såg nu att fjordtokan har samma tanke som jag :)
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Jag vet inte hur han fungerade som turridningshäst, men bra turridningshästar är ju ofta rätt flockbundna. Har man turridning är det en positiv egenskap, det underlättar ju om hästarna själva ser till att gruppen håller ihop, och ingen kommer på efterkälken. När jag var yngre red jag några gånger på en turridningsfirma där de hade en annars mycket trevlig häst som dock var väldigt självständig, det gjorde honom inget alls om de andra hamnade före eller efter, han var fullkomligt trygg i sig själv. Helt säkert att det gått utmärkt att rida ut på honom själv, som turridningshäst var det inte jättebra, eftersom han gladeligen kunde hamna 40 meter efter utan att det bekymrade honom det minsta att han blev lämnad ensam då.
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

jag har stött på flera turridningshästar som har samma "problem".
Dom är otroligt flockbundna och lämnar ogärna stallet utan hästsällskap.

En tjej i min närhet har en turridningshäst på foder och hon har jättesvårt att få iväg hästen ensam.

Ibland går det men då får hon kämpa lääääänge och det är samma visa nästa ggn.
Dock kan hon leda bort hästen en bra bit och sen sitta upp och rida. Då går det, om än lite motvilligt.

Kan du leda iväg den för att sen sitta upp?
Det hjälper inte att leda honom och sitta upp när man kommit bort ifrån stallet.
Något som även gör mig rätt förvirrad är att han kan gå superbra första två kilometrarna och sen vilja vända. Och vissa dagar fungerar han helt utan problem.
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Jag tror att du har svaret här. Han behöver trygghet och stöd för att lämna hemmet så att säga. Vad händer om du leder honom, dvs går på promenad? Om du har en annan person med dig som går brevid honom?

Förmodligen har han alltid haft sällskap med sig ut, det är ju inte helt osannolikt med tanke på hans tidigare jobb :)

tillägg: såg nu att fjordtokan har samma tanke som jag :)
Han går jättebra när man leder honom på promenader.
Det hjälper inte att ha någon som går bredvid/leder om det inte är jag själv som gör det. Och det är ju lite problematiskt att vara mig själv på två olika ställen och eftersom jag står för all annan markhantering så är det mig han tyr sig till. Han fungerar bra när en bekants 5åringa dotter rider och jag går med, men går min mamma med mig när jag rider så bråkar han ändå.
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Jag skulle som flera andra också tippa på att han helt enkelt är van att ha sällskap, det kan vara väldigt svårt att lära om.
Jag skulle börja tömköra honom, börja med att "tömköra" medan du går vid huvudet/bogen/whatever som funkar och sedan får du gradvis arbeta dig bakåt. Vissa dagar kanske du får gå fram lite, vissa ställen kanske kräver att du går lite längre fram som stöd. beröm, låt honom andas och hitta sin egen vilja framåt.

Hitta en liten "runda" som ni alltid tar, börja med att leda honom typ hela vägen och sitt upp typ sista 100 meterna, från när han ser stallet typ. Sedan kan du gradvis öka avståndet till stallet vid uppsittning.
Och när du går med honom, passa på att "tömköra" genom att gå vid sadeln.

Pressa honom inte med våld, be honom gå, vänta beröm även ett pyttesteg framåt, vänta, beröm, be honom gå. Visa honom att du inte kommer att tvinga honom igen, han ska få tid på sig att ställa om och hitta mod och vilja att gå själv. Godis kan för vissa hästar vara en bra motivation.
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Jag har nu tagit mig lång tid på att lösa problemet genom att gå tills vi kommit bort från vännerna och jag kan nu rida ut, vissa dagar även från stallplanen, problemfritt. :)
 
Sv: "Problemhäst" eller problemryttare? All hjälp uppskattas!

Hej!

Vad gör du när ponnyn börjar strula?

Kan du promenera så långt du vill med ponnyn utan att sitta upp och utan att han bråkar?

Hur fungerar han om du har med dig någon annan på marken (som går eller cyklar)?

Är det några särskilda ställen/tillfällen som triggar honom?

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 990
Senast: Grazing
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 258
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 682
Senast: liiinnea
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp