"Problemhäst"

M

Midnight_Rose

Vill gärna inte kalla henne för det, men i brist på en annan förklaring.

Jag köpte min häst 2006, fastnade direkt för henne då jag märkte att hon blivit illa behandlad i sina dagar och visade det genom att vara aggressiv mot människor och överbeskyddande mot andra hästar. Jag har pratat med tidigare ägare (5st de senaste 3åren före jag köte henne) de har berättat att hon blivit misshandlad..men jag får inte veta mer och de säger inte av vem (försöker forska i vilka som ägt henne tidigare ändå). Nu till problemen(som dock blivit lindrigare sedan jag köpte henne:

1. Hon blir agressiv i hagen, och då speciellt när man ska ta in en annan häst.

2. Hon blir sur och irriterad i boxen, jag kliver in iallafall

3. Hon är FARLIG vid brunst, sparkar mot en, hugger och slår med frambenen.

4. Hon blir livrädd när veterinären ska vaccinera, men jag kan göra det utan problem.

5. Vid ridning vill hon bara dra samt taktar hon...

6. Hon är allmänt "bossig"

Vad kan detta bero på (bakgrunden?) Det är inga fel fysiskt på henne. Vad kan man träna extra på?
Hormoner?

Som sagt hon var värre tidigare och då även med brunsten, kunde gå 2v emellan brunsterna mellan mars-okt och det var ju inte roligt då hon blev så arg (dock var hon lugn att rida då).

Tacksam för svar, även om hon är tokig så är hon min bästa vän :love:
 
Sv: "Problemhäst"

mitt ena sto var väldigt aggresiv i hagen och beskyddade andra hästar!
Detta var inget problem så länge jag hade eget stall och skötte hästarna själv, men när hon flyttade till privat stall så var det så många som skulle hämta sina hästar så att hon blev farlig!! (mestadels vid brunst)
Jag ringde veterinär och han var ute och kollade henne och han sa det berodde på hormonella förendringar.
han skrev ut hormonsprutor som han gav, hade dock inte kvar hästen så länge så jag hann bara ge tåv sprutor själv..
Det kanske är en ide i allafall!
Lycka till
 
Sv: "Problemhäst"

Låter som hormonproblem. Prata med din veterinär. Kanske också prova örter mot detta (som jag dock inte vet så mycket om). Annars får du jobba efter rutiner som att ingen går in i hagen innan din häst är inne, alltid binda upp i boxen etc. Saker som fungerar så det inte blir farligt för dig. Jag antar att du måste vara extremt noga och konsekvent eftersom hon säkerligen blir värre om du tar upp kampen med henne. Tänk förebygg problemen.
 
Sv: "Problemhäst"

Vår Tinker hade liknande problem. Vi ger henne Munkpeppar o det är nu en annan häst!! Mycket lugnare!! Lycka till!!
 
Sv: "Problemhäst"

Jag tycker du ska prova att ge henne munkpepper. Jag har bara hört gott om det.
Sedan kan du ge henne massage. Inte för att det är något fel på henne utan mer för att få henne avslappnad.
 
Sv: "Problemhäst"

Ge inte upp! Min häst släppte knappt in mig i boxen när jag köpte henne. Hon var fyra då Stallägaren vägrade byta täcke på henne för hon vände rumpan till. Hon gick inte att sko och veterinärer sprang hon över. Fick tränsa med grimma under annars passade hon på att dra ner till hagen. Hon kunde inte stå still på stallplan när man suttit upp utan då var det bara iväg som gällde. Allt funkar nu, fast ibland händer det att någon vet står i vägen för henne. Hon har blivit så snäll. Jag är så stolt över henne. Kämpa på!!
 
Sv: "Problemhäst"

Ge inte upp! Min häst släppte knappt in mig i boxen när jag köpte henne. Hon var fyra då Stallägaren vägrade byta täcke på henne för hon vände rumpan till. Hon gick inte att sko och veterinärer sprang hon över. Fick tränsa med grimma under annars passade hon på att dra ner till hagen. Hon kunde inte stå still på stallplan när man suttit upp utan då var det bara iväg som gällde. Allt funkar nu, fast ibland händer det att någon vet står i vägen för henne. Hon har blivit så snäll. Jag är så stolt över henne. Kämpa på!!
Wow det låter som min häst du talar om... Hon har ju blivit bättre och eftersom jag ser framsteg hela tiden så vägrar jag att ge upp.
Igår var vet här och skulle vaccinera, men på Minna fick jag ge sprutan själv istället för att riskera något...Det gick super bra :rofl:
 
Sv: "Problemhäst"

Munkpeppar har jag provat och det fungerar bra, provade även en flytande form av örter (kommer ej ihåg namnet) men den var dyr som sjutton och den fungerade också...Blir lite fundersam över karens och tävlingsregler bara...Munkpeppar är väl ok och använda va? Kan man ge munkpeppar stående varje dag året om eller?:confused:
 
Sv: "Problemhäst"

Jag hade häst inhyrd i ett stall där hagkompisen alltid blev mycket aggressiv då jag skulle hämta min häst. Tydligen var den andra hästen "ledaren" av de två och ville inte bli "bestulen" på sin enda flockmedlem! Jag "löste" problemet genom att ta in den andra hästen istället (min, följde då automatiskt med lös några meter efter) för min egen! Då uteblev nämligen reaktionen. Så länge jag bara bydde mig om den andra hästen och struntade i min egen var han nöjd och glad och inte det minsta aggro! Något att testa kanske?

Vad gäller hantering av hästar som visar tecken på aggression (oavsett dess bakomliggande orsaker) så vill jag varmt rekommendera böcker och dvd's av/med Klaus Ferdinand Hempfling! Vet ingen annan som är mer framgångsrik när det gäller den typen av hästar - och han inte det minsta våldsam heller! :banana:

För att lugna ner ridningen har jag en liten övning: Skritta på en lagom liten volt, välj ut en plats på volten där du vill göra en halt och ta där ett mjukt tag i tygeln. Antagligen vandrar hon bara vidare. Släpp då efter och följ med ett varv till och gör ett nytt försök med samma mjuka tygeltag igen. Det kan ta 20 varv eller 200 - men till slut kommer hon att stanna för det mjuka tygeltaget! Låt henne då stå en stund och tänka på saken och slappna av. En lugn smekning på halsen och ett braaa är ett lämpligt beröm. Tänk på att själv rida utan spänningar, stress, motsägelsefulla hjälper och höga prestationskrav. Mycket skritt, långa tyglar och mjuka hjälper kan hjälpa henne att efterhand lugna sig lite vid ridningen. Tänk vad jobbigt det ska vara att vara så stressad och på sin vakt hela tiden!:eek:

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Vinur
·
Hästhantering Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in...
2
Svar
20
· Visningar
2 882
Senast: Ronjali
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 574
Senast: caballus
·
Hästhantering Har en ohanterad 1 1/2 årigt kallblodssto med okänd ras och härstamning som är väldigt aggressiv i sitt uppförande och jag känner att nu...
2
Svar
33
· Visningar
5 641
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp