Proteinfrågor igen....

alice

Trådstartare
Hej alla bukes foderkunniga! Nu har lite funderingar över protein igen. Tidigare skrev jag en tråd där jag undrade om jag skulle ge mer protein för att hästen har så svårt att muskla sig över ryggen. Idag får han 55 MJ och 394 gSRP (kvot 7,2) (enligt tabell 'ska' han ha: 53 MJ och 318 gSRP) och verkar fortfarande har svårt för att muskla sig över ryggen.
I min tidigare tråd fick jag tipset av Magdalena att prova VSL, men det verkar inte ha någon större effekt. Ibland tycker jag mig även se "svält-ränder" på rumpan på honom (bara i vissa vinklar).
Ända sen september i år har jag "bantat" honom och nu har jag lyckats få ner hullet till mer normal. Nu känner man revbenen med ett lätt tryck, men de syns inte. Går han ner mer blir han mager och det vill jag ju inte. Eftersom jag började banta honom i september, kan det vara ev proteinbrist då som syns nu??? I september och oktober fick han ung 48 MJ och 330-340 gSRp och gick stadigt ner av det. Nu får han 55 MJ, men det verkar som om han fortsätter att gå ner i vikt....öka mer? Upp till 60 MJ kanske? Det gäller c-ponny, kallblod, 5 år som rids 5 dagar i veckan, ganska rejält (för åldern).
Nu till min fråga: Ska jag sätta till ytterligare protein utöver dom 394 gSRP jag ger nu? Tycker ju inte riktigt han musklar sig som han ska (vare sig på ryggen eller baken) samt att han fortfarande är lite bukig. Ja, jag rider rätt! Hur mycket jag vågar öka på energin utan att han går upp igen? Många frågor och jag hoppas på bra och kreativa förslag!

//Alice
 
vad är, i det här fallet, att rida rätt?
jag bara undrar.
det kanske finns andra orsaker till varför han inte musklar sig...som han "ska".
det behöver inte enbart handla om just hur mycket protein han får, eller hur han blir riden tex.
 
Anledningen till det 'påståendet' är att jag ville bespara bukefolket det 'påhoppet' (ett av deras favoriter). Att han rids rätt menar jag helt enkelt muskeluppbyggande ridning, inte formens korrekthet.
Självklart finns det andra orsaker till att han inte bygger muskler än förlite protein. Men det kanske är så att herrn är "svårfödd" och därmed behöver lite mer. Jag har tyvärr inte en susning och han är svårfödd eller inte. Har haft honom för kort tid...

//Alice
 
Hej,

Kör på med protein, om det kommer från grovfoder ger det inga bekymmer inom rimliga ramar. Har du svårt att få dit muskler, öka kvoten mer, 8-9 så det tar lite, han kanske har svårt att tillgodogöra sig..? Det han inte gör muskler av kissar han ut eller använder som energi (MJ). Möjliga tecken på överutfodring med protein kan vara skorv/eksem, lite svulnader i benen (som går ner om du minskar igen) eller att han blir extra törstig. Och vidare, försök basera hans diet på ett sjysst grovfoder, då slipper du bekymmer. Allvarligt; hur många håller inte på med massa burkar och balanserar foderstaten på grammet och decimalen med kvoter hit och dit, och hästarna ser ändå ut som raggiga bengetter (lite tillspetsat). Med ett rejält bra hö/hösilage med rätt näringsvärde, enegririkt, proteinkvot över 6, gärna högre, och bra hygienisk kvalitet SLIPPER man bekymmer! ...Så, mitt råd; öka proteingivan, men ta det från grovfoder!
 
Då får det bli ytterligare mer lusern då....vårat grovfoder har en kvot på 5 så det är inte med mest optimala. Är bara lite rädd att han ska gå upp igen....men mer protein behöver han ju....

//Alice
 
Den viktökning du får av lusern lär hamna där du vill ha den. Du kan inte hitta annat grovfoder?
 
Du skriver att han arbetas ganska hårt, det kanske kan ha något med det att göra också. Har ofta märkt att unghästar (och kanske andra också för den delen) kan må bra av lite vila efter en träningsperiod, att det är då musklerna kommer. Som att dom på nåt sätt inte "har tid" att sätta muskler då dom jobbas. Lägger in en brasklapp precis som du, detta är absolut ingen kritik mot din ridning bara ett litet tips... Det blir så lätt missförstånd här.
Lycka till!
 
jag bara tänkte :)
det lät nämligen som du bara koncentrerade dig på proteinerna, men så verkar det kanske inte längre... :bump:
 
:bow: Du har så rätt, så rätt! Han har nyligen vilat helt en period och nu rids han igen. Men eftersom jag inte har ridhus så ligger all ren träning nere för tillfället. Nu är det bara rakt fram i skogen som gäller. Så det blir ju oxå en typ av "vila". Han kommer att få en till kortare viloperiod i slutet av februari inför träningssäsongen.

//Alice
 
Den viktökning du får av lusern lär hamna där du vill ha den. Du kan inte hitta annat grovfoder?

Är du säker??? :confused: För mycket energi lägger sig ju som fett oavsett varifrån det kommer....
Jag önskar jag kunde det....men lagringsplatsen för oss inackorderingar är mycket begränsad. :( Det är ju om man kunde hitta en foderleverantör som man kan köpa grovfoder för en månad i taget av.
Tänk om man hade ett grovfoder med ~60 gSRP/kg foder..... *drömmer*

//Alice
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 447
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 345
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp