Proteinöverskott?

L

liljekonvall

Har en fråga till er bukefalister!Jag är inte emot något hundfoder men pga en kräsen liten dam så har jag börjat göra eget hundfoder.Oftast steker jag köttfärs(nötfärs),blandar med välkokt ris,makaroner eller bulgur,tillsätter även blodbudding,lever,hjärta eller något annat kött i bitar samt grönsaker(morötter,frysblandning mm).Ofta gör jag en sås med lite kryddor för att få en "god smak# på det hela.Blandar även i matrrester om jag har över.Även tonfisk eller annan fisk kan slinka ner i maten....Min fråga är....Kan hundar få för mycket protein och få problem med det?.Min hund har börjat klia sig och när jag frågade en kompis som haft hund så sa hon proteinöverskott p´en gång utan att att jag sa att att fodret var "annorlunda"än det man vanligtvis ger hunden..Är det någon som har erfarenhet av detta?.Jag ger alltså mina hundar hälften av min lagade hundmat samt hälften av "vanligt" foder...
 
Sv: Proteinöverskott?

Det kan ju vara allergi också. Kanske smart att testa att inte blanda så mycket en period och se om kliandet upphör? Ge bara nötkött+kolhydrater en period (+vitamintabletter) och se vad som händer.
 
Sv: Proteinöverskott?

Det är oftast rätt svårt att få till ett proteinöverskott, om du har en hund som rör på sig normalt till mycket. Har du däremot en hund som knappt motioneras alls, då är det lättare.

Det låter mer som någon form av överkänslighet/allergi.
 
Sv: Proteinöverskott?

Det är oftast rätt svårt att få till ett proteinöverskott, om du har en hund som rör på sig normalt till mycket. Har du däremot en hund som knappt motioneras alls, då är det lättare.

Det låter mer som någon form av överkänslighet/allergi.

Men hur ser jag skillnaden? Mna hndar motioneras ca 3-4 timmar per dag och jag ser inte att det är lite men heller inte överdrivet.....Jag ska till vetrinär snart i samband med vaccinatiuon och tänkte fråga där men ville ändå höra vad ni har för rekmendationer.Borde inte köttt vara den ultimata kosten?
 
Sv: Proteinöverskott?

Men hur ser jag skillnaden? Mna hndar motioneras ca 3-4 timmar per dag och jag ser inte att det är lite men heller inte överdrivet.....Jag ska till vetrinär snart i samband med vaccinatiuon och tänkte fråga där men ville ändå höra vad ni har för rekmendationer.Borde inte köttt vara den ultimata kosten?

Genom att göra som jag föreslog kan du märka om det handlar om en överkänslighet. Är det överkänslighet mot något annat än nötkött lär klådan upphöra. Om den inte upphört efter ca 6 veckor kan du byta proteinkälla.
 
Sv: Proteinöverskott?

Genom att göra som jag föreslog kan du märka om det handlar om en överkänslighet. Är det överkänslighet mot något annat än nötkött lär klådan upphöra. Om den inte upphört efter ca 6 veckor kan du byta proteinkälla.

Jag tackar:bow:...Ska testa hur det ligger till:)
 
Sv: Proteinöverskott?

Har du testat färskfoder?
Finns olika märken, tydligen är Fodax mest poppis här hemma om mina hundar får bestäma.

Spannmål är ofta orsak till klåda och andra besvär.. En hund är ju inte gjord för all den spannmål som finns i foderna idag..
(Säger jag, som har fri tillång på Doggy hemma:o, -men alla får dagsransonen av färskfoder på morgonen, doggy är bara bukfyllnad....)

Sambons lillasysters DSG fick dock protein skållror av Fodax, blev för mycker för killen.. Men funkar bra med Bravo. Så-testa dig fram.
(Han blev helt prickig hela hunden, fick bada i special schampoo så han inte kliade sönder sig.. Stackars liten.. :( Gick iof över fort. )

Visserligen kan du fortsätta laga egen mat till hunden (låt bli å tillaga köttet och grönsakerna, ge det rått.;) ) men det är ju himla smidigt med färdigt foder. :)
 
Sv: Proteinöverskott?

Tack för era svar:bow:
Jag har kollat igenom hela pälsen på henne och hittar ingenting.Hon är inte röd,inte prickig,ingen ohyra.....Men kliar sig ganska mycket.Kan det hjälpa till att hon fäller som ett helt får nu att det klias i pälsen.?
Har faktiskt funderat på färskfoder men har lite problem med frysen,en halv frys på två personer och två hundar.....:rofl:Och då är jag en såndär människa som gillar att göra storkok och frysa in..:rofl::D
 
Sv: Proteinöverskott?

Jo, fan vad smart du är -givetvis kan det bero på att hon fäller nu!:idea:

Hästarna här hemma gnor sig mot allt de kommer åt, kliar satan verkar de som.. Och ingen idé o borsta, händer verligen ingenting, förutom att hela jag är fullpälsad efter en liten stund. :angel:
 
Sv: Proteinöverskott?

Jo, fan vad smart du är -givetvis kan det bero på att hon fäller nu!:idea:

Hästarna här hemma gnor sig mot allt de kommer åt, kliar satan verkar de som.. Och ingen idé o borsta, händer verligen ingenting, förutom att hela jag är fullpälsad efter en liten stund. :angel:

Tack Zizzy:) Det var precis det svaret jag ville ha:)(att det kan vara pälsbytet).Saken var att när kliandet började,så hade jag precis lagat ny hundmat och hällt i en burk tonfisk jag hittade i kylen.Det har hon aldrig fått innan.Annars har jag ju lagat hundmat i flera månader och det var där jag tyckte att det inte stämde med allergi,det har ju funkat innan.Som svar på varför jag tillagar köttet...Jag tillagar nötfärsen för att den ska hålla längre än en dag i kylen,ibland blir det råa köttbitar jag slänger i men inte allt då de fiser något otroligt:rofl:
 
Sv: Proteinöverskott?

Gör "stor kok" av hundens mat, frys in i portioner i fryspåsar.
Du kan göra mat en kväll i månaden, och resten av dagarna, bara plocka ut en portion ur frysen för tining varje dag!:)
Mycket smidigt!
Då behöver du inte tillaga någonting. :idea:
Och tar lite plats i frysen. ;)

Jag har älg slaktrester nerfruset i portions påsar, fin delat till katterna.
Bara att plocka ur en påse ur frysen, lägga på en tallrik, in i ugnen så får det tina några timmar innan jag ger det till mina små monster. :love:
(kan inte lägga något på diskbänken, har fyrbenta små monster som kan förlytta ett helt 1.8 kg paket med blandfärs, från köket till under soffan och fnissa åt hundarna.:p Vi fick inte den kvällsmaten som vi räknat med den dagen.. :cool:)
 
Sv: Proteinöverskott?

Sen ska man tänka på att kryddor inte är bra för hundar.
Kan likväl vara det. Salt ska heller inte finnas i maten.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
Senast: Mirre
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 085
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp