Bukefalos 28 år!

Prova på trav

Cattis_E

Trådstartare
Hej alla travkunniga!
Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker på hur jag ska få till det.

Känner mig lite rådvill, jag skulle liksom bara vilja sitta bakom nån gång och känna hur det känns.
Jag hittar lite nybörjarkurser men de känns kanske lite grundliga för någon som är hästmänniska med egen häst sedan många år. Ser ut som man går igenom lite allt möjligt om hästar och hur de funkar.
Jag tar gärna en del travteori såklart, men kanske inte så intresserad allmänt hur hästar fungerar

Har kört en hel del ponny med rockard ute på grusväg. Har en shettis som jag kör nu. Så främmande för körning är jag inte men just trav vet jag ingenting om.
Några tips på hur jag hittar något sätt att prova?

Är kort men väger just nu 80kg, kan det vara ett problem om man bara vill prova?
 
På Åby har de både travskola (som ridskola) men också tandemkörning (då sitter man framför en riktig kusk och får köra ett 'lopp'. Vet inte om endera alternativet passar dig? Eller om det passar geografiskt, men finns kanske liknande närmare dig
 
Hej alla travkunniga!
Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker på hur jag ska få till det.

Känner mig lite rådvill, jag skulle liksom bara vilja sitta bakom nån gång och känna hur det känns.
Jag hittar lite nybörjarkurser men de känns kanske lite grundliga för någon som är hästmänniska med egen häst sedan många år. Ser ut som man går igenom lite allt möjligt om hästar och hur de funkar.
Jag tar gärna en del travteori såklart, men kanske inte så intresserad allmänt hur hästar fungerar

Har kört en hel del ponny med rockard ute på grusväg. Har en shettis som jag kör nu. Så främmande för körning är jag inte men just trav vet jag ingenting om.
Några tips på hur jag hittar något sätt att prova?

Är kort men väger just nu 80kg, kan det vara ett problem om man bara vill prova?
Kolla med närmsta travbana om dom har travskola.
 
Kolla med närmsta travbana om dom har travskola.
Får kolla det igen.Kollade snabbt på nätet och då tolkade jag det mest som kurser och inte något som lät helt rätt men hade inte tid att kolla så mycket.
Vill alltså ha helst ett tillfälle om det är möjligt, prova en gång. Inte gå någon grundläggande kurs uppdelat på x antal tillfällen.
 
Får kolla det igen.Kollade snabbt på nätet och då tolkade jag det mest som kurser och inte något som lät helt rätt men hade inte tid att kolla så mycket.
Vill alltså ha helst ett tillfälle om det är möjligt, prova en gång. Inte gå någon grundläggande kurs uppdelat på x antal tillfällen.
Det går alltid att ringa och fråga om du kan få prova på en gång.
 
På Solvalla finns möjligheten att prova på att köra travhäst på banan.
Bara gå in på deras hemsida och in under evenemang och boka ett datum som passar dig.
Utrustning, till dig, finns att låna.

Om Knivsta är inom rimligt avstånd kan jag kolla med lite tränare, vet att det finns dubbelvagn där.
 
På Solvalla finns möjligheten att prova på att köra travhäst på banan.
Bara gå in på deras hemsida och in under evenemang och boka ett datum som passar dig.
Utrustning, till dig, finns att låna.

Om Knivsta är inom rimligt avstånd kan jag kolla med lite tränare, vet att det finns dubbelvagn där.
Perfekt! Då kollar jag på Solvalla. Både det och Knivsta är väldigt rimligt avstånd :)
 
Och vet du!? Du kan använda ditt friskvårdsbidrag om du vill. 👍

Sommaren 2020 valde Skatteverket att utöka friskvårdsbidraget till att gälla fler aktiviteter, bland annat körning med häst.
 
Och vet du!? Du kan använda ditt friskvårdsbidrag om du vill. 👍

Sommaren 2020 valde Skatteverket att utöka friskvårdsbidraget till att gälla fler aktiviteter, bland annat körning med häst.
Hos oss gäller bara de som är med i appen Epassi.
Men det är lugnt, jag rider upp de pengarna istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 618
Senast: WBanna
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 275
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 547
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp