Provanställning - har blivit sjuk

Tualma

Trådstartare
Jag har nyss börjat ett nytt jobb med provanställning i 6 månader.
För första gången i mitt liv har jag nu blivit sjukskriven med risk för långtidssjukskrivning. Typiskt.
Nu är jag orolig för anställningen, förstås. Jag är verksam i en profession där jag sannolikt kommer att få ett nytt arbete om jag ej får behålla detta, men det tar på krafterna att byta jobb igen. Särskilt om en varit sjuk innan.
Min frågeställning är kanske löjlig och omöjlig att svara på. Men here we go; Hur stor är risken att arbetsgivaren ej vill ha mig kvar efter provanställningen? Jag antar att sjukskrivningen inte är ett godtagbart skäl för att avsluta anställningen, men en provanställning är ju en provanställning...?
 
Jag har nyss börjat ett nytt jobb med provanställning i 6 månader.
För första gången i mitt liv har jag nu blivit sjukskriven med risk för långtidssjukskrivning. Typiskt.
Nu är jag orolig för anställningen, förstås. Jag är verksam i en profession där jag sannolikt kommer att få ett nytt arbete om jag ej får behålla detta, men det tar på krafterna att byta jobb igen. Särskilt om en varit sjuk innan.
Min frågeställning är kanske löjlig och omöjlig att svara på. Men here we go; Hur stor är risken att arbetsgivaren ej vill ha mig kvar efter provanställningen? Jag antar att sjukskrivningen inte är ett godtagbart skäl för att avsluta anställningen, men en provanställning är ju en provanställning...?
En provanställning får arbetsgivaren i princip avsluta på vilka skäl den vill. Jag skulle säga att det beror på hur länge du är sjukskriven, vad du är sjukskriven för och hur det har gått/går för dig på jobbet när du är där om huruvida de kommer avsluta den eller ej. Bäst är väl att ta det till diskussion med din arbetsgivare och kanske kan ni komma överens om en deal som funkar för er båda.
 
Jag ska börja utredning på tisdag. Då har jag varit sjukskriven i 14 dagar. Sedan beror det ju på undersökningar, diagnos och åtgärd. Jag vet ännu inte vad exakt som föranleder symtomen. Men det är somatiska symtom jag lider av (urinretention och smärta). Jag får väl ge mig till tåls tills jag vet något mer och sedan diskutera med chefen. Tack för era snabba svar, @Got2Be och @starcraft.
 
Jag blev långtidssjukskriven (flera månader) under tiden som jag var vikarie pga skada, trodde att jag skulle få leta nytt jobb eftersom vikariatet gick ut en vecka efter att jag blev frisk igen, men blev istället fast efter sjukskrivningen. Då hade jag inte ens arbetat där speciellt länge som vikarie innan jag blev sjukskriven. Så allt beror på arbetsgivaren skulle jag säga.
 
Jag blev långtidssjukskriven (flera månader) under tiden som jag var vikarie pga skada, trodde att jag skulle få leta nytt jobb eftersom vikariatet gick ut en vecka efter att jag blev frisk igen, men blev istället fast efter sjukskrivningen. Då hade jag inte ens arbetat där speciellt länge som vikarie innan jag blev sjukskriven. Så allt beror på arbetsgivaren skulle jag säga.
Det känns ju lite trösterikt. Det kostar ju tid och pengar att anställa någon ny också. Förutsatt att jag blir frisk och kan utföra arbetsuppgifterna. Jag var så glad över mitt nya jobb och så hann jag bara jobba där en månad innan jag blev sjuk. Usch och fy!
 
Det känns ju lite trösterikt. Det kostar ju tid och pengar att anställa någon ny också. Förutsatt att jag blir frisk och kan utföra arbetsuppgifterna. Jag var så glad över mitt nya jobb och så hann jag bara jobba där en månad innan jag blev sjuk. Usch och fy!
Jag hann också bara jobba i ca 1 månad, tom mindre än så innan jag blev sjuk. Det är dyrt och svårt att hitta rätt personal, så om dom fick ett bra intryck av dig så är det nog mycket möjligt att du blir kvar. Jag trodde som sagt inte heller att jag skulle få fast anställning efter att ha varit sjuk mer än jag arbetat.
 
Jag ska börja utredning på tisdag. Då har jag varit sjukskriven i 14 dagar. Sedan beror det ju på undersökningar, diagnos och åtgärd. Jag vet ännu inte vad exakt som föranleder symtomen. Men det är somatiska symtom jag lider av (urinretention och smärta). Jag får väl ge mig till tåls tills jag vet något mer och sedan diskutera med chefen. Tack för era snabba svar, @Got2Be och @starcraft.
Känner spontant att om jag varit chef hade den orsaken inte gjort att jag hade kickat dig, speciellt inte om du under den månaden du hann jobba, visade att du skötte ditt jobb.
 
Jag hade inte ens hunnit skriva på anställningsavtalet på vikariatet jag fått när jag blev sjuk. Att jag skulle bli långtidssjukskriven var ganska klart eftersom jag fått en stroke. Jag var lite rädd att jag inte skulle bli anställd när jag inte skrivit på något men det blev jag! Har inte jobbat en dag än, är anställd till årsskiftet.
 
Känner spontant att om jag varit chef hade den orsaken inte gjort att jag hade kickat dig, speciellt inte om du under den månaden du hann jobba, visade att du skötte ditt jobb.
Ok. Jag hoppas att du har rätt. Det är en helt nystartad verksamhet så allt har varit rätt kaotiskt första månaden. Jag har sagt ifrån när det blivit alldeles för mycket att göra, men också kommit med förslag på lösningar/sätt att utveckla och förbättra verksamheten, så jag hoppas att de är nöjda. Men det är ju svårt att veta.
 
Förlängd provanställning är ju ett alternativ om sjukskrivningen blir långvarig. Tack. Det ska jag ha i åtanke.
 
Jag hade inte ens hunnit skriva på anställningsavtalet på vikariatet jag fått när jag blev sjuk. Att jag skulle bli långtidssjukskriven var ganska klart eftersom jag fått en stroke. Jag var lite rädd att jag inte skulle bli anställd när jag inte skrivit på något men det blev jag! Har inte jobbat en dag än, är anställd till årsskiftet.
Tack för att du delar med dig och hoppas att det går framåt med mående och rehab efter stroken. Jag förstår att det är lång väg tillbaka. Hederliga aretsgivare! Det gillas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hoppas någon med erfarenhet kan ta sig tid att svara, för jag har slut på idéer. Blev sjukskriven från utbildning 2014, vilket inte...
2
Svar
28
· Visningar
1 626
Senast: Kijona
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 514
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 130
Senast: Lavinia
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 228
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp