Bukefalos 28 år!

Provrida 5åring

cajo1312

Trådstartare
Jag ska snart åka och provrida ett 5 årigt halvblod som är grundriden och går i form men ej stadigt ännu. Han har börjat bli hoppad och är väldigt lugn av sig.

Vad tycker ni jag ska tänka på när jag provrider? Har aldrig provridit en sån ung häst förut. Har ridit i hela mitt liv och har haft min D-ponny i 7 år. Har provridit en del olika hästar över 7 år och ridit yngre hästar vid några tillfällen.
 
Låt ägarna rida först.. hoppa inte upp om dom säger att du ska hoppa upp först.

Ha en lite längre tygel och en stilla hand. Rid framåt för skänkeln och bromsa med tygeln för att se om den kan start och stopp. Känn om den har en bra takt och balans. Känns det bra kan du provhoppa, känns det för jävligt hoppa av och leta efter annan häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 532
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 659
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp