Provridning!

M

Meee3

Ska provrida för första gången på riktigt (alltså för någon jag inte känner)!
Behöver tips och råd från hästägare, SNÄLLA!!! :o
 
Sv: Provridning!

Ska du provrida en häst för köp eller för en ny tränare för att bestämma dig för att börja träna för denna? :angel:
 
Sv: Provridning!

Jaha! Då kan det vara bra att höra lite om vad hästen gjort förut, om den har några egenheter, vad hästägaren förväntar sig att du ska göra i både skötsel och ridning innan du rider.

Sedan är det alltid bra att titta när ägaren rider först, så ser man hur hästen beteer sig och vad ägaren ställer för krav på hästen.

När du rider kan man få jättebra tips från ägaren som känner hästen väl för att få bästa möjliga start om mna nu bestämmer sig för att börja rida på hästen. Ägaren kommer förmodligen föreslå lite olika saker som kan vara bra att prova på beroende på hur hon vill att du ska rida senare. Kommer det vara promenader i skogen eller träning på högre nivå?

Det kan vara bra att prova rida ut en liten sväng så man ser om an klarar av hästen även ute.
 
Sv: Provridning!

Tänk på att det även är DU som ska bestämma om du vill bli medis på just den hästen. Du behöver alltså inte tänka att du ska "presetera".
Du ska känna att du klarar av - både hästen och vad ägaren förväntar sig (be ägaren vara tydlig på den punkten! Det uppskattas säkert). Jättemycket lycka till!
 
Sv: Provridning!

Om någon skulle komma till mig, för att bli medryttare. Då skulle jag provridningsdagen vilja:

  • Möta en trevlig person, som inte sitter på höga hästar och framhäver att denne minsann har ridit för den och den personen och kan si och så mkt och exakt vet vad min häst behöver.
  • Möta en trevlig person, som bemöter människor och hästar på ett lugn och vänligt sätt.
  • Få veta att personen har en god grundutbildning och klarar av att sköta ett stall, med mockning, vattning, sopning, läsa foderstat och fylla foderpytsar, samt hantera min och stallets övriga hästar till och från hagen, byta täcken, fixa benskydd och sånt.
  • Se att personen visiterar hästen före och efter ridning
  • Se att personen kollar så att hästen är ren och torr där utrustningen ska sitta/ligga.
  • Se att personen kan sätta på utrustning på ett lugnt sätt och anpassa utrustningen så att den sitter korrekt.
  • Se att personen kan framföra min häst på ett lugnt och mjukt sätt i ändamålsenlig form, i alla tre gångarterna.

Det jag inte vill se i ridningen är

  • Att man måste hinna rida alla gångarterna annars har man inte ridit
  • Att hästen ska drypa av svett, för att vara genomriden
  • Att personen försöker imponera på mig, genom att försöka utföra någon rörelse den har sett någon duktig ryttare göra på dressyrträning.

Troligen är jag en petimeter... Men så letar jag inte medryttare heller. :)
 
Sv: Provridning!

Oooooops. Hoppas Meee3 inte fick hjärtat i halsgropen. Jag skulle vara helt skakis om jag skulle provrida hos dig och få ALLT rätt första gången! Inte ens sadeln skulle jag klara att lägga på rätt framför din kritiska blick! Men "sitta på höga hästar" skulle jag inte göra - så ponnytant jag är!
 
Sv: Provridning!

Jag skulle inte kräva att allt satt praktiskt :bow:. Men jag skulle vilja att personen i fråga hade den teoretiska kunskapen och inte bara har gått på ridlektionerna på ridskolan, utan även deltagit på teorilektionerna. :idea:
 
Sv: Provridning!

Jag har haft några tillfällen i mitt liv där jag varit ute och provridit blivande medryttarhästar eller halvfoderhästar. Och jag vill hänvisa tillbaka till vad IngelaH sa om vad hon vill se som hästägare. Du vill ju faktiskt se precis samma saker hos ägaren och hästen som de vill se hos dig.

Tänk på att prova det du vill ska fungera mellan er och ta hänsyn till att känna om hästen testar dig och det är därför det inte fungerar. Precis som de andra säger, be ägaren rida först och se vad de lägger ribban. Det finns ingen orsak att vara nervös. Du har lika stor vinst som de har på att bara vara du och inte prestera, hade det varit en annan situation så hade du ju inte suttit upp på en polares häst och börjat med galoppombyten hur duktig du än varit på det, eller hur? :) Inga krav på din prestation!

Jag brukar be att få se ryttaren rida ca 30 min. Sen skritttar jag, gör lite halter, travar, saktar av och kollar om bromsen funkar. Galopp, övergången till och från. Lite åttavolter i avslappnad trav och sen vill jag skritta tillbaka till stallet. plus att jag vill vara med vid sadling och sånt. alltid trevligt att få knyta banden innan man hoppar upp. Hoppas det gav dig några tips! Lycka till!!!
 
Sv: Provridning!

Om någon skulle komma till mig, för att bli medryttare. Då skulle jag provridningsdagen vilja:

  • Möta en trevlig person, som inte sitter på höga hästar och framhäver att denne minsann har ridit för den och den personen och kan si och så mkt och exakt vet vad min häst behöver.
  • Möta en trevlig person, som bemöter människor och hästar på ett lugn och vänligt sätt.
  • Få veta att personen har en god grundutbildning och klarar av att sköta ett stall, med mockning, vattning, sopning, läsa foderstat och fylla foderpytsar, samt hantera min och stallets övriga hästar till och från hagen, byta täcken, fixa benskydd och sånt.
  • Se att personen visiterar hästen före och efter ridning
  • Se att personen kollar så att hästen är ren och torr där utrustningen ska sitta/ligga.
  • Se att personen kan sätta på utrustning på ett lugnt sätt och anpassa utrustningen så att den sitter korrekt.
  • Se att personen kan framföra min häst på ett lugnt och mjukt sätt i ändamålsenlig form, i alla tre gångarterna.

Det jag inte vill se i ridningen är

  • Att man måste hinna rida alla gångarterna annars har man inte ridit
  • Att hästen ska drypa av svett, för att vara genomriden
  • Att personen försöker imponera på mig, genom att försöka utföra någon rörelse den har sett någon duktig ryttare göra på dressyrträning.

Troligen är jag en petimeter... Men så letar jag inte medryttare heller. :)

Haha ja du har typ samma krav som jag har, därför har jag ingen medryttare jag har nog för många krav och om någon lånar min häst så e jag som en hönsmamma ringer dom och skickar sms och frågar ut dom så att allt verkligen är gjort ,att senskydden sitter på och att reflexer används om dete mörkt ute o.s.v.. Jag skulle inte vilja var medryttre åt nån som e pedant som jag ..:cool:
 
Sv: Provridning!

Haha, vill bara ge dig och ingelaH en tumme upp! Jag är en medryttare med lika håda krav på ägare som ni har på medryttare. Har gått in i en tegelvägg aldeles för många gånger med ägare som inte kan häst och då sitter jag där och kämpar med mig själv om att stanna och vara en säkerhet för hästens hälsa eller springa för livet . Nu äääääääntligen har jag hittat en häst och ägare som är lika hönsmamma som jag och jag älskar det! Hon kanske inte ringer varje ridtur då hon litar på mig nu, men jag anser att jag VILL hålla kontakten med ägaren ifall något händer. Iallafall, anser enbart det är av godo att se till sin häst och det finns medryttare som tycker detsamma :)
 
Sv: Provridning!

Jag ska åka och provrida en häst i mon, jag hoppas allt kommer gå bra för mig. Att både jag och hästen och ägaren trivs tillsammans trots att det är mest jag och hästen som ska, haha. Jag hoppas allt går bra på dig provridning! :D
 
Sv: Provridning!

Här kommer mina tips, som både varit medryttare och har medryttare.

Många tips du kommer få kommer att vara återkommande, likaså mina! :)

- Var dig själv, skryt inte om att du kan saker du inte kan, men glöm inte att berätta vad du faktisk är duktig på
- Var ärlig med vad DU vill ha ut av en medryttarhäst
- Fråga vad hästägaren vill ha ut av dig, det är viktigt att dina och hästägarens förväntingar stämmer någotsånär överrens
- Inge förtroende t ex genom att komma i tid och inte boka om tiden ni överrenskommet om det inte är YTTERST nödvändigt.
- Visa intresse för hästen/stallet/stallgöromål/träningar o s v.

Sist med inte minst, ärlighet varar längst! Det vinner du på i längden. Detta gäller givetvis för alla hästägare oxå!

Lycka till!
 
Sv: Provridning!

Om någon skulle komma till mig, för att bli medryttare. Då skulle jag provridningsdagen vilja:

  • Möta en trevlig person, som inte sitter på höga hästar och framhäver att denne minsann har ridit för den och den personen och kan si och så mkt och exakt vet vad min häst behöver.
  • Möta en trevlig person, som bemöter människor och hästar på ett lugn och vänligt sätt.
  • Få veta att personen har en god grundutbildning och klarar av att sköta ett stall, med mockning, vattning, sopning, läsa foderstat och fylla foderpytsar, samt hantera min och stallets övriga hästar till och från hagen, byta täcken, fixa benskydd och sånt.
  • Se att personen visiterar hästen före och efter ridning
  • Se att personen kollar så att hästen är ren och torr där utrustningen ska sitta/ligga.
  • Se att personen kan sätta på utrustning på ett lugnt sätt och anpassa utrustningen så att den sitter korrekt.
  • Se att personen kan framföra min häst på ett lugnt och mjukt sätt i ändamålsenlig form, i alla tre gångarterna.

Det jag inte vill se i ridningen är

  • Att man måste hinna rida alla gångarterna annars har man inte ridit
  • Att hästen ska drypa av svett, för att vara genomriden
  • Att personen försöker imponera på mig, genom att försöka utföra någon rörelse den har sett någon duktig ryttare göra på dressyrträning.

Troligen är jag en petimeter... Men så letar jag inte medryttare heller. :)


Vi har typ samma krav+ ett antal krav till.

Men jag skulle nog aldrig våga skaffa en medryttare(alt. "medkusk") till min nuvarande då hon inte är så lätthanterad alltid, den som skulle komma hit och köra/rida skulle nog inte klara sig så långt om det inte är någon väldigt erfaren som kan hantera stekheta 3-åriga travare (tävlar inte) som inte går att göra halt med spec inte i vagn, man måste ha MYCKET starka arm muskler för att orka hålla henne. fast då man rider går det väl en anning bättre, fast fortfarande inte så lätt.
 
Sv: Provridning!

Om någon skulle komma till mig, för att bli medryttare. Då skulle jag provridningsdagen vilja:

  • Möta en trevlig person, som inte sitter på höga hästar och framhäver att denne minsann har ridit för den och den personen och kan si och så mkt och exakt vet vad min häst behöver.
  • Möta en trevlig person, som bemöter människor och hästar på ett lugn och vänligt sätt.
  • Få veta att personen har en god grundutbildning och klarar av att sköta ett stall, med mockning, vattning, sopning, läsa foderstat och fylla foderpytsar, samt hantera min och stallets övriga hästar till och från hagen, byta täcken, fixa benskydd och sånt.
  • Se att personen visiterar hästen före och efter ridning
  • Se att personen kollar så att hästen är ren och torr där utrustningen ska sitta/ligga.
  • Se att personen kan sätta på utrustning på ett lugnt sätt och anpassa utrustningen så att den sitter korrekt.
  • Se att personen kan framföra min häst på ett lugnt och mjukt sätt i ändamålsenlig form, i alla tre gångarterna.

Det jag inte vill se i ridningen är

  • Att man måste hinna rida alla gångarterna annars har man inte ridit
  • Att hästen ska drypa av svett, för att vara genomriden
  • Att personen försöker imponera på mig, genom att försöka utföra någon rörelse den har sett någon duktig ryttare göra på dressyrträning.

Troligen är jag en petimeter... Men så letar jag inte medryttare heller. :)

Det där tyckte jag var en rätt normal "kravlista".
Jag skulle inte ha några problem att bli medryttare hos en sån ägare.
Är det något moment man är osäker på så kan man ju alltid lära sig.
Om jag som hästägare letade medryttare så skulle jag ju hellre lära upp någon kanske inte är så erfaren men iallafall har intresset, det värsta som finns är människor som tror att dom redan kan och vet allt. :crazy:
 
Sv: Provridning!

Det är ju inte helt lätt att man alltid har samma synpunkter vad det gäller hästen men det e ju faktist häst ägaren som bestämmer och medryttren som ska rätt sig efter det ..

Jag hade en medryttre som jag bad sluta eftersom att hon lyssnade på vad jag sa och sen sa hon ja jag gör så men så gjorde hon endå själv som hon tyckte..

Till exempel red hästen tok svettig när jag sa rid henne typ 1 timme det räcker, då hade hon och hennes kompis ridit ut i cirka 2 timmar.

Sen saker som för mej var självklara som att skrittar igång hästen ordentligt och skritta av ordentligt var inte lika självklar för henne.
Även andar saker som jag irrierade mig på ..

så jag kände bara att varför ska jag gå med på det här när hon inte lyssnar på vad jag säger..
Kände mig visserligen som en stor skit när jag sa att jag inte behövde medryttre längre..
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
991
Senast: Tossa90
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 527
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blir jävligt irriterad när vissa hetsar till förbannelse. Alltså skärp ER! Förbannad rent av. Riktigt dålig stil. Jag får inte...
Svar
0
· Visningar
1 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp