Provridning

E

ejohansson_

Hejsan!
Imorgon ska jag åka och provrida en häst. Vad bör jag fråga? Hästen hade inte hoppat mycket innan, men ja bör väl kunna fråga om att hoppa ett skutt?
Kom med förslag (:. Vad bör frågas osv.

tack på förhand.
 
Sv: Provridning

Du bör kolla hur mkt den är hoppad hur högt, om den har kapacitet och om den är bra i huvudet.. Vad den har gjort i dressyren..

Ungefär så:P:smirk:
 
Sv: Provridning

Fråga vad den har gjort innan, om det är något den har svårt för osv. När du själv rider så prova det du tycker att hästen ska kunna för den nivån säljaren säger att den ligger på och se vad du får för reaktioner när du gör på olika sätt.

Sålänge den har hoppat någonting så ska det väl inte vara några problem att prova hoppa på den nivån den ligger på.

Först av allt bör hästen visas för dig av en ryttare som är van att rida den och kan visa vad den kan.
 
Sv: Provridning

Tycker du om den kan du ju alltid komma dit och hoppa den en annan gång, då vet du lite mer om hur hästen fungerar. Det är ju självklart bra om ägaren hoppar den först så får du se hur pass säker den är.

Jag föredrar att se ägaren rida först, be henne att göra de saker du är intresserad av att veta om hästen kan. När du ska rida är det alltid trevligt att fråga om det är något speciellt du ska tänka på etc. Ta reda på så mycket du kan och prova dig fram. Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 029
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 926
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 985
Senast: Lobelia
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 887
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp