Bukefalos 28 år!

"Prutningskodex" vid husköp?

Miao

Trådstartare
Jag och min man håller på att sälja vårt hus, och kommer så snart det är sålt att lägga ett bud på ett annat hus som vi hittat och vill ha.

Nu när det börjar närma sig budgivning för oss så undrar jag: Finns det några "hedersregler" vad gäller prutning/budgivning :D? Typ som "pruta upp till 10% är OK men över det är ett oförskämt skambud" eller liknande? Eller gäller det bara att känna själv hur "fräck" man vågar/vill vara i sina bud ;)?

Det huset vi vill ha har legat ute i över 90 dagar, och har inte haft någon annan riktig intressent under hela den tiden och har inte heller fått några bud lagda på det (det är lite roligt att ett hus som ingen annan verkar vilja ha i våra ögon är perfekt :p! Tur att man har olika preferenser ;) ) Eller ja, en annan som visat intresse men som inte lagt ett "officiellt" bud då den familjen var tvungna att få sålt sin gård först. De som äger huset har köpt en ny bostad som de har tillträde till 1 september.


Jag har inte varit i den situationen att vilja köpa ett hus som "ingen annan" vill ha, när vi köpte vårt hus var det huggsexa om det :D! Jag är inte någon vidare van prutare (eller förhandlare ska man väl kanske säga när det handlar om en större affär som husköp) och egentligen inte så bekväm i det då jag alltid får känslan av att vara taskig/oförskämd om jag prutar (INGEN bra affärskvinna alltså :D )! Fast man vill ju ha bästa möjligaste (billigaste ;) ) pris, så man vill ju inte bara bocka och buga och stå med mössan i hand och acceptera ett högre pris än vad man behöver.

Tankar, tips? Någon som har en historia att berätta om en budgivnings/prutningssituation vid husköp som slutade antingen bra eller mindre bra :)?
 
Sv: "Prutningskodex" vid husköp?

I princip kan ni väl vara hur fräcka som helst men det gäller ju alltid att ta med i beräkningen att ägaren kan bli sur och vägra sälja till er. Såvida ni inte känner ägarna så vet ni ju inte vad deras planer är om de inte får sålt till rätt pris kanske de hyr ut det tills marknaden blivit bättre t.ex. Vet ni med säkerhet att inga andra bud har blivit lagda eller kan det ha förekommit skambud tidigare som ägaren har ratat? Det finns inga fel på huset som gör att det blivit ratat? Det är väl bara att testa att lägga sig på ett så lågt bud man vågar men ta med balansgången i beräkningen att ägarna som sagt kan bli sura och inte vilja sälja alls till er.
 
Sv: "Prutningskodex" vid husköp?

Det är väl bara att testa att lägga sig på ett så lågt bud man vågar men ta med balansgången i beräkningen att ägarna som sagt kan bli sura och inte vilja sälja alls till er.

Ja det är ju den här balansgången som är det svåra :p. Man vill ju inte vara för skamlig så de ruttnar på en, men som sagt inte heller behöva betala maxpris...

Det är ett äldre par som äger huset, och vi har fått indikationer från mäklaren att de gärna ser en snabb affär så de blir av med det. Vi vet att de andra som är intresserade lagt ett inofficiellt bud (för att sondera marken) på runt 12% mindre än utgångspris. De hade de tackat nej till.

Jag hade inte tänkt mig att lägga mig på riktigt så stor prutning, men jag funderar på om man ska börja budgivningen på runt minus 6-7% som ett utgångsläge, så får man se vart man hamnar :).
 
Sv: "Prutningskodex" vid husköp?

Lita inte på vad mäklaren säger om inofficiella bud.. Lägg ett bud på vad du tycker är lagom pris med tanke på vad som finns att göra på huset. En takrenovering om några år kan sänka priset rejält, medan byte av ett köksgolv inte riktigt kan det ;)

Bäst att inte räkna i procent utan kör på magkänsla. Blir det för lågt så avvakta en vecka eller två.
 
Sv: "Prutningskodex" vid husköp?

Lita inte på vad mäklaren säger om inofficiella bud.. Lägg ett bud på vad du tycker är lagom pris med tanke på vad som finns att göra på huset. En takrenovering om några år kan sänka priset rejält, medan byte av ett köksgolv inte riktigt kan det ;)

Bäst att inte räkna i procent utan kör på magkänsla. Blir det för lågt så avvakta en vecka eller två.

Haha, nä jag känner mig allt lite på vakt mot vad mäklare säger ;). Fördomsfull eller inte, men jag tar allt de säger som sanning med lite modifikation :D!

Vad vi har kunnat se (har haft med hantverkare ut och tittat på huset) så är det inga stora saker som ska behöva göras, utan det är mest bara rent kosmetiska saker och ytskick. Däremot ligger huset inte på en (marknadsmässigt) attraktivt ställe, så det hade nog kunnat räknats in i prissänkningen...

Men det är nog som du säger, det kommer att vara magkänslan man får gå på tillslut :).
 
Sv: "Prutningskodex" vid husköp?

Jadu... Vi kikade på ett hus igår som vi tycker är för dyrt för oss. Det är generellt i dyraste lagret på marknaden. Så om vi kommer att lägga ett bud så kommer det vara ca 15% under acceptpris. Där är det mer rimligt vad huset borde kosta med tanke på läge och själva huset :) Säljaren kan ju välja att inte acceptera, då får vi leta vidare :)
 
Sv: "Prutningskodex" vid husköp?

När min gård låg ute till försäljning så började de första buden vid ungefär halva utropspriset! Sen köpte vi för ca 5% under utropspriset.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
Hemmet Det är mycket att tänka på vid husköp och jag skulle gärna vilja ta del av era erfarenheter. Allt går ju inte att läsa sig till. Vilka...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 483
Senast: Mois
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här med mitt husköp har minst sagt varit en händelserik resa med ett flertal oväntade vändningar och det är ju inte klart än så det...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det uppstår ju en del frågor medan man sitter och bläddrar bland husannonser. Och var hittar jag svaren? Här på Buke kanske? Det är nog...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp