PsofSwedens träns

Jag köpte ett Youngster i februari i år. Hade dessförinnan ett vanligt träns med remontnosgrimma (+novabett som nu). Använde det på min treåring ända till september då syrran provade det på sin ponny och det blev knökigt att byta bett (hon skulle prova och utvärdera om det var en slump att det gick så mycket bättre med det). Använde det därför inte på typ 3v i samband med att min ponny sattes igång igen. Trots samma bett och samma nosgrimma fast med vanligt träns, var hon svår att stanna och körde upp huvudet mycket vid förhållningar, något hon aldrig gjort innan. Efter 3v med det bytte jag till ps-tränset igen och direkt var hon sitt gamla jag igen. Även syrran upplevde att hennes ponny stannade lättare (positivt, inget dragande) och detsamma gäller på min mammas ponny, ett riktigt stoigt sto som ibland är väldigt samarbetsvillig i dressyr, ibland inte. En sådan där tjurig dag i somras red jag på vanliga tränset och upplevde henne som "hård" i munnen, bytte till ps-tränset och hon mjuknade direkt.

Upplever inte att nackstycket trycker mot örnen utan att det tvärtom ligger an väldigt lätt. Å andra sidan sitter nosgrimmeremmen nära ögat vilket beror på att nosgrimman är något för liten. Har ändå storlek cob och trots två ganska nätta ponnyhuvuden används yttersta hålet, så vet inte riktigt hur de räknat på måtten där? Sidostyckena används på innersta hålet så jag hade inte precis kunnat gå upp en storlek Läderkvaliten är sådär, jag tycker den ofta är ganska torr i konsistensen förutom när den nyss är insmörjd, men det har blivit bättre med mer användning och insmörjning. Älskar click-it pannbandet och att slippa käkremmen. Så även om lädret och nosgrimman drar ner betyget lite så älskar jag ändå tränset och skulle inte tveka att köpa ett nytt om detta skulle gå sönder :)
 
Tränsen från House of Charisma är också ekologiskt garvade och inte gjorda av barnarbetar.
Och dom kostar absolut INTE lika mycket, så det är inget skäl till högre priser.

Men det är vad jag tycker iallafall...

Så här ser Charismas träns Shape ut från sidan. Tyvärr är det en av dom få bilder jag har då jag alltid glömmer bort att fota innan vi har släppt ut hästarna igen...
Dessutom så tog sambon fotot innan det hade passats in ordentligt första gången så ursäkta att nosdelen sitter för långt ner m.m.

36368294.670b4746.640.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är ny här och detta är mitt första ”inlägg”. Jag undrar om Hunter träns fortfarande säljs? Såna med platta nosgrimmor! Jag...
Svar
9
· Visningar
444
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
459
Senast: misswilma
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp