Pulsa i djupsnö

Poisonous

Trådstartare
Hur ser ni på det?

Att varje ridpass pulsa i snö. (dvs. varje dag)

Hur länge skulle ni pulsa med en:

- Otränad, överviktig häst
- Normaltränad, normalhull
- Vältränad, lite tunn

Hästen går på lösdrift.
 
Sv: Pulsa i djupsnö

Skulle inte rida så dagligen med någon utav hästarna. Med den otränade kanske ett pass i veckan, och då någon minut åt gången i skritt och inte alltför djup snö. Med en häst i hyfsad kondis samt vältränad kuse någon gång i veckan, skritt och trav korta stunder åt gången. Hästar som utför normalt arbete brukar jag arbeta med bommar och hinder åtminstone en gång i veckan, så inte för mycket snöridning då bukmusklerna måste få vila och återhämta sig.
 
Sv: Pulsa i djupsnö

Lite så jag tänker också.
För mig är det fullständigt orelevant om hästen går på lösdrift i djupsnö eftersom belastningen vid ridning är en annan.
Fick dock höra att jag var en besserwisser så måste kolla om det är jag som är pjoskig med mina.
 
Sv: Pulsa i djupsnö

Skulle inte rida så dagligen med någon utav hästarna. Med den otränade kanske ett pass i veckan, och då någon minut åt gången i skritt och inte alltför djup snö. Med en häst i hyfsad kondis samt vältränad kuse någon gång i veckan, skritt och trav korta stunder åt gången. Hästar som utför normalt arbete brukar jag arbeta med bommar och hinder åtminstone en gång i veckan, så inte för mycket snöridning då bukmusklerna måste få vila och återhämta sig.

Tänker samma här. När jag red ute i havet så var det max två ggr i veckan i skritt. Började med 5 minuter och ökade väldigt sakta på med en min i veckan upp till 15 min. Tog alltså 10 veckor att komma upp i 15 min. Knähögt vatten.
 
Sv: Pulsa i djupsnö

Det beror helt på hur man lägger upp det och i vilken form hästen är. Jag har inga val, det är ut i djupsnö oavsett. Bor i snörike, typ...1 meter djupt nu. Dock måste man inse begränsningar också som när vi fick 150 cm för ett par vintrar sen. Mina hästar håller sig runt 150 cm och 157 cm i mkh och då var det bara att ställa av dom. Jag har över 2 ha vinterhage och dom nyttjar hela. Dom tappar inte så mycket under den korta tid snömängden är för stor.

- Otränad, överviktig häst
Max 10 minuter och då som handhäst.
- Normaltränad, normalhull
Ser inget hinder till att göra det varje dag.
- Vältränad, lite tunn
Samma som för Normaltränad.
 
Sv: Pulsa i djupsnö

Pulsa i djupsnö är härligt och jag önskar att jag hade möjligheten (snöbrist).
Skulle inte göra det varje dag med någon häst, mest för att jag skulle tröttna.
En häst som går på lösdrift i samma djupsnö, torde ju vara ganska van.

En otränad häst skulle jag inte göra det med dagligen - eller åtminstone kort stund.
Kan inte föreslå antalet minuter, det beror på hur trött hästen skulle bli.
 
Sv: Pulsa i djupsnö

För 2 år sedan hade vi mycket snö och vi var ute och pulsade i snön. Våra hästar går på lösdrift och har bra kondition.

Sedan i mars månad tog jag hem en Equterapeut som gick igenom hästarna och allt var ok med dom! Fick även beröm för vikten.
 
Sv: Pulsa i djupsnö

Bara man vänjer in långsamt i början av vintern så brukar jag som mest rida el
Tömköra varannan dag då det inte går att rida någon annan stans. Hästen är i full gång och vältränad.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Habina
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Habina
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
657
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 868
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp