Rå kyckling?

Sunds hundmat har heller ingen kyckling i någon av deras sorter. Vi gav det tidigare till vår hund och varierade då mellan nöt, lam och vildand. Det enda jag inte gillar med det fodret är att man inte vet varifrån råvarorna kommer...

Jag vill veta ursprungsland på köttet, europeiskt kött är ju hög risk för resistens nästan oavsett djurslag.
 
Faktan verkar baserad på en gammal artikel i Råd&Rön.
http://www.radron.se/tester/mat-halsa--skonhet/kycklingfile/
Har du tittat på dokumentären? Det är alltså en granskande dokumentär i Dokument inifrån, såvitt jag kan se. Producent är Malin Olofsson som tidigare fått både Stora journalistpriset och Guldspaden för gräv om livsmedelsindustrin.

Då skakar man knappast liv i uppgifter från en två år gammal artikel i Råd&Rön. Om du är intresserad är det väl bättre att du tittar?
 
Självklart skall jag titta o bilda mig en egen uppfattning. Innan jag tar ställning i frågor som gäller vetenskapliga sanningar så vill jag själv undersöka evidens o vilka källor som ligger bakom, samt hur resultaten tagits fram o av vem.
Varför saknas de uppgifterna i artikeln?
 
Självklart skall jag titta o bilda mig en egen uppfattning. Innan jag tar ställning i frågor som gäller vetenskapliga sanningar så vill jag själv undersöka evidens o vilka källor som ligger bakom, samt hur resultaten tagits fram o av vem.
Varför saknas de uppgifterna i artikeln?
För att det är en sammanfattning av en TV-dokumentär.
 
Självklart skall jag titta o bilda mig en egen uppfattning. Innan jag tar ställning i frågor som gäller vetenskapliga sanningar så vill jag själv undersöka evidens o vilka källor som ligger bakom, samt hur resultaten tagits fram o av vem.
Varför saknas de uppgifterna i artikeln?
Det framgår inte av artikeln om det ligger vetenskapliga studier bakom. Men som du ser uttalar sig olika experter, en professor i etologi i Linköping och någon från SVA. Om du tittar på programmet så framgår det säkert om det är de två som är källorna till uppgifterna.
 
Jag har inte sett dokumentären än men ser inte riktigt problemet med att ge rå kyckling till hundar. De resistenta bakterierna kommer inte påverka hunden negativt förrän den måste behandlas med antibiotika av "rätt" sort. Självklart är det INTE bra att vi får fler och fler resistenta bakterier i världen men som jag förstått det är det störst problem för dem som arbetar med djuren och inte för dem som äter dem.

De resistenta bakterierna kan enbart konkurrera med hundens normalflora om den gynnas av sina resistensgener och det är om behandling med den sortens antibiotika som bakterier är resistent mot sker. Sker inte det kommer de att försvinna efter hand eftersom det då är en nackdel för bakterien med "extragenerna".

Det har gjorts och görs kartläggningar av problemet med resistenta bakterier i kött. Lite om tidigare kartläggningar kan läsas här: http://www.sva.se/om-sva/publikationer/antibiotikaresistens/svarm-rapporter

Jag skulle snarare i så fall sluta ge kyckling på grund av att jag anser att det är fel att använda antibiotika förebyggande än på grund av rädsla för att mina hundar skulle bli sjuka men då spelar det ju ingen roll om det är färskt eller värmebehandlat i torrfoder.
 
Jag har inte sett dokumentären än men ser inte riktigt problemet med att ge rå kyckling till hundar. De resistenta bakterierna kommer inte påverka hunden negativt förrän den måste behandlas med antibiotika av "rätt" sort. Självklart är det INTE bra att vi får fler och fler resistenta bakterier i världen men som jag förstått det är det störst problem för dem som arbetar med djuren och inte för dem som äter dem.

De resistenta bakterierna kan enbart konkurrera med hundens normalflora om den gynnas av sina resistensgener och det är om behandling med den sortens antibiotika som bakterier är resistent mot sker. Sker inte det kommer de att försvinna efter hand eftersom det då är en nackdel för bakterien med "extragenerna".

Det har gjorts och görs kartläggningar av problemet med resistenta bakterier i kött. Lite om tidigare kartläggningar kan läsas här: http://www.sva.se/om-sva/publikationer/antibiotikaresistens/svarm-rapporter

Jag skulle snarare i så fall sluta ge kyckling på grund av att jag anser att det är fel att använda antibiotika förebyggande än på grund av rädsla för att mina hundar skulle bli sjuka men då spelar det ju ingen roll om det är färskt eller värmebehandlat i torrfoder.

Som sagt, det är fortfarande inte förtärandet utan HANTERINGEN som kan innebära risker. För dig som tvåbening, ffa.
 
Som sagt, det är fortfarande inte förtärandet utan HANTERINGEN som kan innebära risker. För dig som tvåbening, ffa.

Inte heller det är ett problem såvida du inte går konstant på aktuella antibiotika. Det finns andra bakterier att oroa sig för när det gäller hantering av rått kött. De som arbetar med de levande djuren är vad jag vet de enda som fått problem på grund av de resistenta bakterierna hittills.
 
Jag ger inte så mycket kyckling för att jag inte vill gynna produktionen, men däremot är höns ett stående inslag på menyn. Är inte orolig för antibiotikaresistens den vägen. Det går inte att skydda sig mot allt, och jag har inte råd att enbart ge kött från vilt eller ekologiskt uppfödda djur.
 
Har de hittat resistenta bakterier i köttet eller i kycklingars tarmar? Det är det första jag behöver veta innan jag orkar tänka vidare om kycklingens vara eller inte i min BARF.
 
Har de hittat resistenta bakterier i köttet eller i kycklingars tarmar? Det är det första jag behöver veta innan jag orkar tänka vidare om kycklingens vara eller inte i min BARF.

Ja, se länken till SVA, de gör regelbundna kartläggningar av antibiotikaresistens i något de kallar SVARM (jag har har hjälp till med årets insamling i mitt arbete som livsmedelsinspektör). Men för dina katter spelar det ingen roll utan det beror på hur man ställer sig till produktionen av kyckling snarare.
 
Har de hittat resistenta bakterier i köttet eller i kycklingars tarmar? Det är det första jag behöver veta innan jag orkar tänka vidare om kycklingens vara eller inte i min BARF.
De har hittat resistenta bakterier i kött. I praktiken är det svårt att slakta på löpande band utan att smitta från tarmar.
 
Det finns halvfoder att köpa med bara kött eller blandning av kött och vom.
Jo, fast det är en annan sak och inte helfoder. Jag kör ju själv med Emmzos kött, men det är ju inga färdiga foder :) Just kött/vom utan vitaminer/mineraler/ben finns det många företag som säljer. Bravo, KLASS, Nordic, Emmzo mfl.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 476
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 239
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hur tänker ni kring kvalitén på foderråvaran? När det kommer till receptet tycker jag mush känns bäst, inga tillsatser och fullt...
Svar
19
· Visningar
1 048
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Efter några dagar på intensiven efter att tagit bort 20 cm tarm blev Torsten hastigt sämre inatt och jag beslöt att nu fick det vara nog...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 682
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp