Bukefalos 28 år!

Råd med två hundar på csn/soc?

Kibani

Trådstartare
Som mitt liv ser ut blir det plugg till hösten efter ett "friår" som jobbsökande ännu utan resultat. Jag är i princip uppvuxen med två hundar samtidigt och känner att nu när jag bara har en så känns det lite tomt och som om något fattas. Därför går jag och längtar efter den dagen då jag har råd med hund nr 2( har i skrivande stund redan valt ras:love:) och tänkte höra lite vad ni tror då hundar ju inte är helt billiga att hålla, ffa är det väl mat och försäkring som kostar + att man ju gärna har en buffert om något skulle hända.

Men vad tror ni - har man råd med två hundar modell mellan och stor på csn?
Och sedan, om plugget inte leder direkt till jobb - har man fortfarande råd med två om man måste börja på socialbidrag?

Att jag har råd med den jag redan har är jag säker på, det går lätt nu på de små pengar jag får från jobbgarantin och skulle det krisa totalt har jag snälla föräldrar som jag får låna av(men så långt hoppas jag aldrig det går):)

Tack på förhand!:bump: :D
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Jag har 2,5 stora hundar och lever på csn. Det är inga problem, jag tävlar ju även en del med den ena. Men, som vanligt så handlar det ju om prioriteringar. Jag köper sällan nya kläder till mig själv, jag röker inte/dricker inte eller gör av med pengar på annat sätt heller. Jag betalar räkningar, äter och lägger i princip resten på hundarna. Nu ska jag antagligen äntligen få ett helgjobb i vår så bara nån tusenlapp till i månaden från jobb gör ju stor skillnad! (Nya strumpor är en lyxvara :D)

Gå på soc kan nog vara mer knapert har jag fått för mig. Min mor och min ena bror har soc och det verkar strula mest hela tiden. Soc ger ju inga extra pengar till hundmat och hundförsäkringar liksom utan sånt får man väl betala från det som skall gå till sin egen mat. Fast tja. Man vänjer sig ju att leva snålt som student, och då måste man ju köpa massa kurslitteratur som man slipper efteråt. :p
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Det beror på vilka andra kostnader du har. Jag har två hundar på CSN och enda skälet att det fungerar är för att jag har en väldigt billig hyra. Jag har ju ekonomi som en "ensamstående" bor man tillsammans med någon är det ju ofta billigare med el och sådant.
Det viktigaste är ju att ha en garanterad ekonomisk nödlösningsplan för tex veterinärvård och sådant.
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Vilken ras blir det? (Nyfiken ju!!:D)

Jag har en mellanstor hund som kostar cirka 500 kronor i månadsvis (mat och försäkring), sen lägger jag ju en del på tävlingsavgifter och annat. Det är den biten av hunderiet som jag nog inte skulle kunna tänka mig att välja bort, så jag är också lite kluven i fråga om en till hund.

Jag tror jag hade klarat det, men det är som andra säger, en fråga om prioriteringar. Jag går inte heller ut och dricker/lever rövare utan lägger mina pengar på min hund och möjligtvis lite inredning/kläder/annat om det blir lite över. En buffert är ju dessutom livsviktigt!

Men om man har det så är ju studenttiden verkligen ultimat att skaffa valp och verkligen ha tid för hundarna känner jag. Om man gillar att gå kurser, tävla, åka på utställningar osv är däremot två hundar på studentbudget ganska knapert.
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Min golden kostar ca 1000kr i månaden.
Mat 600, försäkring 200 och så lite tuggben/leksaker.

Medlem i hundklubb också, men det är ju en engångssumma per år.

Nu tjänar jag bra, men när jag precis flyttat hemifrån fick jag ut runt 8000 per månad. Blev tight men det gick. Tror dock inte jag skulle ha råd med en till mellan/stor hund just då.
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Håller med escodobe, det beror på vad man har för övriga kostnader. Jag har haft två hundar och levt på soc.normen vilket gick bra och min kompis har under ganska många år levt på csn och haft två hundar. MEN då har vi båda två haft back-up i form av föräldrar som kunnat hjälpa till om det krisat, som tex när min ena hund blev svårt sjuk och försäkringen tog slut.
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Jag hade lätt haft råd med två hundar på csn om jag omprioriterade lite (dvs mindre shopping, billigare mat eller mindre hemresor). Då räknar jag visserligen på min lilla hund, räknar med ca 500 kr/månaden (för en hund alltså).

Edit: Bufferten är väl en annan sak, visst utrymme finns att spara men man bör ha en del från början också för att känna sig trygg tycker jag.

Edit igen: Kruxet med soc är väl att man (förutsatt att jag förstått det rätt) inte får ha någon buffert sparad= vet. vård kan bli ett problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Jag har en häst, en hund (50 kg) och tre katter, och jag klarar mig. Det handlar mest om vad man kan göra för uppoffringar :) Utöver dom har jag en lägenhet m.m

Alla djuren får fodret som funkar bäst på dom (i hästen och hundens fall är det ganska så dyrt foder) eftersom jag alltid sagt att min ekonomi aldrig aldrig får gå ut över mina djur.

edit: Levde på socialbidrag förut, med exakt samma djur då som jag har nu. Skiljer inte många hundralappar på socialbidrag och CSN.

edit igen: Det har hänt några gånger att jag behövt till vet när man inte haft pengar (sisådär runt den 20:e oftast:devil:) och det fixar man alltid på något sätt. Jag har väldigt snälla släktingar runt omkring mig, som ställer upp vid sådana lägen. Utan dom hade jag fått tvinga mig själv att spara en buffert för jag skulle inte vilja vara utan den tryggheten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Glöm inte att kolla upp om du är berättigad till bostadsbidrag! Det kan göra skillnad, jag får 500 kronor i månaden nu efter min hyreshöjning, förut hade jag bara 100 kronor. För min del gör det stor skillnad! Man kan fylla i på deras hemsida hur mycket man tjänar per år och hur stort man bor så räknar dom ut det åt en. Finemang! Tänk också på att man faktiskt kan äta mat som både är billig och god. Jag äter hellre mycket potatis, morötter, bönor och linser än att avstå en spårkurs för en bra tränare eller en tävling i lydnad :angel::D
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Åh där sa du något smart!! Jag får 1100 kr i månaden i bostadsbidrag nästa år. Det gör en otrolig skillnad!!
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Jag lever på csn och har en hund och 10 katter. Jag klarar mig men visst är det knappt ibland! :D
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Då jag själv är uppfödare så kollade jag detta med socialbidrag och äga hund. Anledningen var att en av mina valpar var tingad av ett par, som när valparna fötts, visade sig gå på socialbidrag. För att inte göra något fel så ringde jag soc. Den info som jag fick var att jag personligen inte gör något fel i att sälja en valp till dem MEN kommer det till soc kännedom vilka de är så kan de tvinga paret att sälja hunden. Soc menade att det inte ska finnas utrymme för denna "lyx" om man går på bidrag. Nu finns det säkert många som rent praktiskt kan lösa hundinnehavet och gå på soc men för mig som uppfödare till valpen i fråga så sa jag nej till köp. Vill inte för någons skull att valpen skulle hamna på annonssidorna pga detta.

Om du nu vill göra ett köp och tror att det kan bli aktuellt med soc i ett senare skede, tag reda på fakta om vad som gäller innan du får hem en valp. Mitt råd inte minst fför hundens skull.

Ps. Valpköparna som fick nej insåg att jag faktiskt var en mycket seriös uppfödare som så noga kollade och inte bara ville sälja valp.
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

ett smidigt sätt att göra plånboken lite större är att ta ett extrajobb. mitt jobb ger mig ca 4-5 000 extra i månaden + att jag har jobb på sommaren. annars hade det varit riktigt knapert med två hundar och csn, särskilt i lund där hyrorna ser ut som de gör.
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Ja där sa du något, man får egentligen inte äga djur om man går på soc. Kanske en katt på sin höjd! Och om man då säljer vovven för säg 5000 kr, så får man 5000 kronor mindre av soc.. Halvt logiskt men också halvt dumt :(
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Men det handlar ju om själva köpandet, inte om huruvida man har hund från början. Jag har aldrig hört talas om att man tvingas sälja sin hund? Snacka om hälsofara. Vilket jag vet att det säkert finns folk som inte bryr sig om. Men hunden kan ju vara det som gör att man orkar upp om dagarna i en sådan situation. Häst kan jag till viss del förstå att man måste sälja då dom oftast är både dyrare och värda mer pengar vid en försäljning. Men hund? :crazy:

Däremot får man ju inte ha en klumpsumma pengar på banken, så dom "ska" såklart inte ha råd att köpa en valp för 10 000 samtidigt som dom går på soc.
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Men det handlar ju om själva köpandet, inte om huruvida man har hund från början. Jag har aldrig hört talas om att man tvingas sälja sin hund? Snacka om hälsofara. Vilket jag vet att det säkert finns folk som inte bryr sig om. Men hunden kan ju vara det som gör att man orkar upp om dagarna i en sådan situation. Häst kan jag till viss del förstå att man måste sälja då dom oftast är både dyrare och värda mer pengar vid en försäljning. Men hund? :crazy:

Däremot får man ju inte ha en klumpsumma pengar på banken, så dom "ska" såklart inte ha råd att köpa en valp för 10 000 samtidigt som dom går på soc.

Man får inte äga en hund, och definitivt inte köpa en. Man får inte heller ha ett köksbord värt tex 4000 kronor, då måste man sälja det och köpa ett billigare. Katt kan vara ok för dom har "inget värde". Detta är jag jag fått reda på när jag ringt runt till olika delar av kommunen och hört mig för. Min häst skulle inte gå att sälja för en 1000-lapp ens, men jag får inte ha honom ändå.

Jag håller med om att det är dumt att man kan bli tvingad att sälja sin älskade familjemedlem, men det är väldigt sällan de ställer dessa kraven. oftast frågar dom inte ens om man har djur *tack gode gud*

Jag tänker bara, säg att man är sambo där båda har bra inkomster. Såklart drar man på sig en hel del utgifter, kanske djur också. Så kanske man förlorar jobb och sambo i ett och helt plötsligt måste ta socialbidrag tills man kommit på fötter igen. Då måste du sälja huset, bilen och djuren.. Men så kanske du har jobb igen/sambon kommer tillbaka 2 månader senare, så har man sålt allting i onödan. Detta drog jag upp för folk i min jakt på sanningen och "sådant kan vi inte ta hänsyn till"..
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Fast jag har hört tvärtom också, folk som även haft häst och fått behålla den.
Har ingen erfarenhet av soc själv dock.

Men som sagt, sen ska man väl inte ha 10000 liggandes att kunna köpa en hund för om man går på soc.
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Tack för alla svar!:bow:

Och vad kul att det låter som att två vovvar på csn inte är några problem:D Men det låter definitivt som jag tänker rätt i att plugga typ första året utan extra hund för att se hur man har ekonomin. Samt att min flamshund förhoppningsvis växt till sig och blivit en något lugnare och förståndigare dam som kan hjälpa mig med valpuppfostring:angel:

Sen hoppas man ju att man efter plugg inte ska behöva hjälp från soc, men det är ju tyvärr väldigt svårt att förutse. Eventuellt är soc aktuellt redan typ nu då jag inte trivs så bra som man borde hemma. Har man pluggat borta i tre år, skaffat egna rutiner m.m. och sedan tvingas flytta hem till föräldrarna så blir det lätt en sån total krock att det inte är precis lätt att bo under samma tak... Och just det ni skriver, att djur kan ses som en lyxtillgång är väl det som får mig att tveka att ens ta kontakt med dem. Det är ju liksom vovvan som ser till att jag kommer upp och ut om dagarna annars hade jag bara suttit på ändan framför data/tv och mått allt sämre o sämre... Men det skadar ju inte att höra vad soc säger härikring, blir det ett "otrevligt" svar så får man ge sig fan på att överleva här i det halvår som är kvar innan plugg (och flytt till plugget) blir aktuellt:)

Priscilla och andra nyfikna: Det är rasen Borzoi jag kärade ner mig totalt i nu i helgen:love: Kooikern har ju fortfarande en speciell plats i mitt hjärta men jag känner att jag (just nu) inte orkar med att ge allt det jag fått för mig att en kooiker behöver för att må riktigt bra - räcker med en "riktig" träningshund. Visst vet jag att även en borzoi kräver sitt men jag har fått för mig att de är lättare att hålla nöjda, kräver inte fullt så mkt mental aktivitet utan vill helst rusa av sig så ofta som möjligt så är de nöjda sen.:laugh: Men jag kan ju ha fattat fel nånstans och innan det väl är dax för en till vovve lär jag ha ändrat mig både en och tusen gånger angående ras:o:rofl:
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Det där med att plugga ett år först tror jag är en bra idé.
När jag började plugga och flyttade hemifrån (började direkt efter gymnasiet) så kom jag och dåvarande sambon överrens om att plugga ett år för att se om det fanns tid (och ekonomi) till hund. Nu har ju du iof redan en hund, men det vi då kom fram till var att vi inte hade tid, eller snarare inte ville prioritera hund just då. Studentlivet lockade lite mer, att kunna sitta i skolan och plugga halva nätterna, kunna vara ute och festa, kunna dra iväg hemifrån när man vill osv.
Nu, några år senare, börjar jag lessna på studentlivet och lugna ner mig lite, helt perfekt med hund nu!
 
Sv: Råd med två hundar på csn/soc?

Jag tyckte att det var tight när jag pluggade med två hundar. Jag klarade alla löpande utgifter, men min pojkvän fick betala när det kom till större smällar som veterinär. Hundar verkar ju råka ut för märkliga saker direkt man är riktigt pank... Utan hans pengar hade det aldrig gått. Jag tyckte det var tungt bara när båda skulle vaccineras och den kostnaden blev utöver mat och försäkring. Direkt jag fick pengar varje månad åkte jag och köpte två säckar med foder. Då visste jag att de alltid hade mat. Jag byggde en speciell lagerhylla i hallen som rymde fyra säcka mat. Det gick inte riktigt två säckar i månaden så till slut fick jag ju en bonusmånad när jag inte behövde köpa mat alls :p Det var alltid lika trevligt. Jag gav då ett foder som kostade 350:- per säck, men visst hade jag kunnat hitta något billigare... Försäkring 400:- i månaden för båda hundarna.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 780
Senast: alicegard
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 151
Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 406
Senast: Dopy
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp