Råd önskas: Skall jag flytta katten?

E

Eeiram

Hej!

Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att fatta mig så kort som möjligt...

Katten i fråga är en vanlig "bondkatt", hona, steriliserad, ålder okänd (dock är det troligen en lite äldre katt). Hon har flyttat till stallet utav sig själv, då hon inte trivdes där hon tidigare bodde. Förra ägaren har gett henne till mig. Sedan hon för första gången dök upp i stallet har hon sedan stannat kvar. Jag ger henne mat och vatten, men jag är också den enda som gör det.

Vi är fyra personer som delar på stallet. Tre av oss älskar katten, men den fjärde avskyr den. Hon sparkar åt den, kastar saker på den, är alltmänt elak och vill ha bort katten. Anledningen är att den "nya" katten (som för övrigt nu har bott i stallet i drygt två år) inte kommer överens med de andra två stallkatterna och därför jagar och skrämmer dem. Eftersom de tre inte kan bo ihop låter inte denna fjärde person katten komma in i själva stallet, utan hon får bo ute i ett av uthusen (där vi förvarar foder), där hon själv slagit sig till ro och bosatt sig på loftet. Vintertid är det dock såklart kallt för henne, vattnet fryser till is och kattmatsburkarna likaså, varför jag bara kan ge henne torrfoder då. Ändå flyttar hon inte - hon trivs trots allt!

Katten har blivit en del av mitt liv. Det är en otroligt kelsjuk, snäll och tillgiven katt som inte vill någon människa något ont. Otroligt snäll! Dock har hon blivit lite skygg på sistone (vilket dock inte är så konstigt eftersom den fjärde personen är elak mot henne). Tro mig - vi andra har försökt tala denna person till rätta, men det är lönlöst.

Eftersom jag själv inte får ha katt hemma (min mor är allergisk), har jag inte kunnat ta hem henne. Men så igår kom en av våra grannar - en man i 70-årsåldern, och hade sig en pratstund med min pappa. Efteråt visade det sig att de bland annat talat om katter, och pappa frågade om inte grannen ville ha katten från stallet. Grannen har alltid haft katt förut, men hans sista dog för något år sedan. Han har alla tillhörigheter, kattlucka etc. Han sa att han gärna kunde tänka sig att ta hand om katten, med delad vårdnad med mig. (Jag kan inte släppa henne helt).

Frågan är - skall jag våga flytta katten. Det som talar för är ju att hon bor nära mig (jag har fäst mig så oerhört mycket vid henne). Hon får flytta in i ett hus = värme och mer kärlek än cirka en timme om dagen som jag kan ge henne. Hon slipper träffa denna fjärde person i stallet som är elak mot henne.

Det som talar mot är att vi har en riksväg cirka 300 meter från husen, samt en huvudled alldeles utanför tomterna (vi bor på olika sida om huvudleden). Det är med andra ord mer trafik här än vad hon nog förut är van vid. Dock har grannen också lite skog bakom sitt hus. Frågan är hur katter ställer sig till trafiken om de inte är jättevana vid så mycket bilar? Om hon skulle bli överkörd...usch, jag vill inte tänka på det. Men lär de sig snabbt? Jag menar, hon har ju sett bilar (när hon flyttade till stallet av sig självt så kom hon från andra sidan riksvägen, där hon tidigare bott).

Problemet är också att jag inte vet hur man skall vänja henne vid nya hemmet - om hon nu skall flytta. Jag har hört att man skall hålla dem inomhus de första dagarna, och sedan låta henne gå i koppel ute? Är det stor risk att hon springer bort från sitt nya hem - jag skulle aldrig förlåta mig själv om hon gjorde det...

Ytterligare ett problem är ju om hon bli arg och även jagar de övriga grannarnas katter (de flesta av våra grannar har katt). :confused:

Jag behöver råd om detta! Jag har aldrig haft katt förut, men jag älskar den här katten jättemycket och vill henne bara väl! Jag vill att hon skall få det bra, få vara trygg och få kärlek.

- Marie
 
Sv: Råd önskas: Skall jag flytta katten?

Jag skulle nog inte våga flytta katten till ett nytt hem där det går vägar bara 300 m från tomten, det bäddar för trubbel, tyvärr. I övrig lät det ju idealiskt! Visst är hon ju utekatt sedan innan och det finns massor med katter som lever länge i villaområden och liknande, men jag skulle själv tveka till detta.
Men om katten är äldre och lugnare av sig och "gubben" (ursäkta...) har villa kan det kanske visa sig att hon skulle trivas som innekatt? Med en koppelpromenad ibland.

Annars kan du skaffa henne en värmedyna att ligga på, så länge hon får mat, avmaskningar, vaccinationer, mat och kel en lite stund då och då så går det ju ingen större nöd på henne?

SKA hon flytta, håll henne inne så hon får lära känna sin nya ägare och inse var maten finns. Sen brukar det fungera bra.
 
Sv: Råd önskas: Skall jag flytta katten?

Ok. Nej, det var därför jag ville skriva här och fråga - jag kan ju ingenting om katter och det är bättre att tänka till INNAN.

Visst tvekar jag med, just för trafiken. Jag vet ju inte hur det är att flytta en katt över huvud taget. Samma riksväg går dock även cirka 300-400 meter från stallet, så hon hör ju bilarnas brummande och susande när de åker förbi på vägen utanför stallet.

Nej, det är svårt...
Jag vill inte att det skall hända henne något, samtidigt som jag skulle bli väldigt glad om hon fick ett riktigt hem!
 
Sv: Råd önskas: Skall jag flytta katten?

Själva flytten tror jag inte skulle vara något problem, snarare tvärtom. När hon hamnar hos något som uppskattar henne och kelar mycket så kommer hon nog inte att vilja tillbaka till stallet.

Väldigt synd på trafiken... Annars hade det säkert blivit jättebra.

Men eftersom det inte är akut kris kanske det lönar sig att sätta ut lite annonser? Du kan ju ha tur och just det perfekta hemmet hör av sig. Det finns flera sidor på nätet som är välbesökta av kattvänner.
 
Sv: Råd önskas: Skall jag flytta katten?

Fast å andra sidan om riksvägen också går förbi stallet så...? Då löper hon ju risk även där? På det nya stället skulle hon ju ha en egen husse.

Ah, svårt att råda när man inte sett hur det ser ut! :crazy:

Du får göra en lista med för- och nackdelar!
 
Sv: Råd önskas: Skall jag flytta katten?

Ja, absolut. Förstår att det måste vara svårt att ge råd när man inte vet hur stället i fråga ser ut.

Jag har så svårt att släppa taget katten, vill ju så gärna ha henne kvar. Hon är nästan som ett barn för mig. Jag tycker om att bry mig om henne, och vill henne bara väl. Samtidigt är jag så oerfaren vad det gäller katter. Jag läser och läser för att lära mig mer. Om detta är jag dock osäker, om jag skall våga flytta henne eller inte.

Våra grannar har, som jag tidigare skrivit, katter - trots riksvägen.
Det är svårt...
:confused:
 
Sv: Råd önskas: Skall jag flytta katten?

Efter att ha läst tidigare inlägg känner jag oxå att det äör svårt att råda dig utan du får se för och nackdelar och gå lite på magkänslan för vad som är bäst.

Ett sätt att lösa det på kunde ju vara om hon ev accepterade att bli innekatt och att du/grannen går ut med henne i sele dagligen. kan ibland vara svårt att få äldre katter att helt acceptera selen enligt mina erfarenheter.

Annars får man kanske leta efter ett annat hem för henne som är mer lämpat
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 341
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 706
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 776
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp