Bukefalos 28 år!

Rådjur ärer upp hästarna hö!

Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

5 storbalar har det gått åt.
ett antal 100 kg potatis o sockerbetor.
Hjorten gillar potäter.
Rådjuren gillar balarna o grisen sockerbetorna
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Finns speciella "doftpinnar" som man kan köpa i blomsteraffäreer som ska skrämma bort rådjuren från trädgårdsväxter. Men det kanske hästarna också tycker är obehagligt?
Jag har hört att hö är väldigt dåligt för rådjurens magar för att det är så torrt. De tål dock ensilage.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Rådjur dör av hö! OM man inte vänjer dem vid det redan tidigt på vintern...
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Du får gärna länka om du vill där det står att de DÖR av hö :o Mia
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Ja hur de kan dö av torkat gräs känns lit obegripligt. Det är ju deras naturliga föda.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

*kl*

Lite bilder på "mitt" rådjur. Det (och ekorrarna) brukar få frukt under en gran ca 15m från huset
DSC_7120.jpg

DSC_7123.jpg

DSC_7113.jpg


och bonusbild på ekorrarna:
ekorrarna.jpg
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Ja hur de kan dö av torkat gräs känns lit obegripligt. Det är ju deras naturliga föda.

Nja..
Torkat gräs är inte deras naturliga föda vintertid (eller för den delen någon tid alls) och börjar man inte vänja in dem tidigt på hösten med hö så får de störningar i mage & tarm som ger allvarlig diarré och det är den diarrén som gör att djuren slutligen på ett mindre trevligt sätt avlider.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

kl

I förra stallet ställde man ut en ensilagebal i hagen med plasten kvar. En vän fick dra ut en lång plastbit (ca 50cm) ur rumpan på hästen. Så visst kan det slinka in av misstag..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 700
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp